În sfârșit, mașinile electrice beneficiază de un bonus guvernamental serios în România

În data de 27 aprilie 2015, oficialii Ministerului Mediului au decis să le facă o surpriză jurnaliștilor: pe lângă startul oficial al înscrierilor în noul program Rabla, ministrul Grațiela Gavrilescu și Adrian Gearâp, președintele Administrației Fondului pentru Mediu au anunțat și idei mult mai motivante pentru clienții de mașini electrice. Chiar în compania mașinilor eco!

conferinta bonus masini electrice - ecoprofit

Luni 27 aprilie 2015 s-a dat startul oficial al programului Rabla 2015 pentru persoanele fizice, iar cu această ocazie au fost anunțate și noi măsuri pentru stimularea vânzării de mașini electrice 100% în viitorul apropiat – pentru că, deocamdată, este așteptată avizarea acestor noi măsuri, care presupun un bonus guvernamental surprinzător de generos, precum și un plan ambițios de realizare a unei infrastructuri ample de puncte de alimentare pentru mașinile electrice.

Cei doi oficiali ai Ministerului Mediului au anunțat planul de a introduce un ecotichet de 20.000 de lei, ceea ce echivalează cu aproape 4.500 de euro. Adică un bonus guvernamental de care vor beneficia cei interesați de achiziția unei mașini 100% electrice noi. Din păcate, la început bugetul alocat va permite eliberarea a doar 100 de astfel de tichete, dar măcar putem vorbi de un început cât de cât promițător pentru vânzările de mașini electrice în România.

Mai ales că acest nou ecotichet de 20.000 de lei poate fi cumulat și cu eco-bonusurile din programul Rabla, după cum urmează: tichetul de 6.500 de lei (pentru casarea unei mașini vechi), eco-bonusul de 2.500 de lei (aferent achiziției unei mașini electrice) și eco-bonusul de 750 de lei (aferent achiziției unei mașini cu emisii CO2 sub 100 g/km).

În total, la cumpărarea unei mașini electrice noi (atenție, mașină 100% electrică, nu hibridă plug-in) se poate obține un avantaj de vreo 6.700 de euro dacă se apelează și la programul Rabla. Ceea ce nu e rău deloc, mai ales dacă ne gândim că ecotichetul de 4.500 de euro este chiar ușor peste media bonusurilor guvernamentale oferite pe plan european la achiziția de mașini electrice.

Dar ce înseamnă, de fapt, un bonus maxim de 6.700 de euro? Foarte curând va fi lansat oficial și la noi Renault Zoe, una dintre cele mai accesibile mașini electrice de serie mare din Europa, care, în Franța, are un preț de bază de 21.900 euro. Presupunând că Zoe va avea același preț de bază și la noi, ar însemna că noul ”discount guvernamental” va duce la un preț de bază de puțin peste 15.000 de euro. La care, ce-i drept, se mai adaugă un abonament lunar pentru baterie, care, principial, are un cost similar cu cel al combustibilului consumat într-o lună de o mașină similară, dar cu motor termic.

În cazul micului VW e-Up! (preț de bază puțin peste 26.000 de euro, cu baterie inclusă), în urma aplicării noului bonus împreună cu programul Rabla se va ajunge la un preț de pornire mai mic de 19.000 de euro. KIA Soul EV va costa doar 30.000 de euro, iar BMW i3 va avea un preț similar. Și să nu uităm de Renault Kangoo Z.E., care prin aplicarea noului ecobonus va coborî sub 15.000 de euro, ca preț de bază, ceea ce este foarte bine pentru o utilitară compactă, chiar dacă adăugăm chiria lunară a bateriei.

Pe lângă toate acestea, Ministerul Mediului a mai anunțat și planul de realizare a unei infrastructuri de circa 10.000 de puncte de încărcare pentru mașinile electrice. Însă, în acest caz, planurile nu sunt foarte clare, proiectul fiind la stadiul de studiu de fezabilitate, impus mai mult de Uniunea Europeană.

E bine că, în sfârșit, există șanse mai mari și mai realiste ca importatorii de mașini electrice să poată impulsiona această nișă aproape deloc dezvoltată la noi, a mașinilor electrice. Poate că ar fi nevoie de niște bonusuri mai consistente și pentru mașinile hibride și hibride plug-in, dar să nu uităm că acestea nu sunt nepoluante ca mașinile electrice, ci doar ceva mai puțin poluante decât mașinile cu motoare convenționale. Parafrazând o vorbă celebră: 100 de ecotichete sunt un pas mic, dar important pentru piața auto eco.