De ce vor deveni mașinile electrice dominante până cel târziu în 2030

”Dominante”? Probabil cei mai mulți considerați o nebunie titlul acestui material, dată fiind situația din acest moment a vânzărilor de mașini electrice. Însă următoarele explicații sunt sigur că vă vor face să priviți altfel lucrurile. Ce ziceți, acceptați provocarea?

Suntem în 2015, iar în lume circulă peste un miliard și ceva de autovehicule. Dintre acestea, mai puțin de un milion au propulsie neconvențională, de tipul ”plug-in”. Eliminând sistemele hibride plug-in din calcul, cele 100% electrice contorizează puțin peste 500.000 de unități, liderul detașat fiind Nissan Leaf, care a depășit deja cota de 150.000 de exemplare vândute pe mapamond.

Cu alte cuvinte, în acest moment mașinile electrice au o cotă de piață de circa 0,05% – deci pare neverosimil ca, în doar 15 ani, să ajungă la o cotă de cel puțin 50% din piața totală de vehicule, nu-i așa? Pare, însă prognoza e cât se poate de realistă.

Pentru a înțelege de ce mașinile electrice au un viitor atât de optimist, trebuie să ne raportăm la evoluția ”gadgeturilor” din trecut. Iar în graficul de mai jos se observă foarte ușor cum au evoluat principalele dispozitive și aparate pe care azi le considerăm banale, dar care, la începuturi, erau considerate obiecte de lux, foarte scumpe și inaccesibile (cam cum sunt văzute acum mașinile electrice).

evolutie - ecopfrofit 1
Evoluția spre ”mainstream” a diverselor aparate, dispozitive și gadgeturi în SUA (Sursa: Financial Times)

Pe axa orizontală avem perioada de la începutul secolului XX până în 2005 (acum 10 ani), iar zona colorată reprezintă perioada celor două războaie mondiale. Pe axa verticală avem procentul populației care beneficiază de respectivele inovații. Cu alte cuvinte, se observă cât de repede a devenit popular un anumit ”gadget”. Este adevărat, acest grafic se raportează la situația din SUA, dar concluziile sunt valabile, mai mult sau mai puțin, și în restul lumii.

Spre exemplu, curentul electric a depășit cota de 50% în mai puțin de 20 de ani, după care anii de război au încetinit popularizarea sa, care a atins vârful în anii ’60. Radio-ul a evoluat chiar și mai rapid, în doar 15 ani ajungând la 50%, iar după circa 20 de ani ajungând la 90%.

evolutie - ecopfrofit 10Telefonul a evoluat mai greu, marcând o creștere mai accentuată de-abia după perioada războaielor. Însă, prin comparație cu telefonia fixă, telefonia mobilă (apărută la aproape un secol distanță!) a evoluat fulminant, în mai puțin de 15 ani atingând 90%.

De altfel, se observă că dispozitivele și aparatele care au apărut în epoca modernă au o evoluție mult mai abruptă decât cele mai apropiate de prima jumătate a secolului XX. Explicația e simplă: tehnologia evoluează mult mai rapid în zilele noastre.

evolutie - ecopfrofit 11Ajungem, astfel, la automobil (mai precis, la automobilul cu motor cu ardere internă). Care la începutul secolului XX încă era considerat un obiect de lux, dar, odată cu apariția accesibilului Ford Model T, a început să devină destul de rapid mai popular, astfel încât în circa un deceniu 50% dintre americani își permiteau o mașină. Decăderea din timpul războaielor este explicată de faptul că o mare parte din uzinele auto trebuiau să producă armament (de la tancuri până la avioane).

După războaie, însă, producția auto a revenit pe un trend crescător, care, din anii ’70, s-a mai atenuat. Pe de o parte, oferta ajunsese deja la un nivel important. Dar, pe de altă parte, industria auto se confrunta cu limitări noi ținând de criza petrolieră și de noile directive anti-poluare. Plus factorul concurenței acerbe care începea să macine piața americană, în principal din direcția producătorilor japonezi.

Ei bine, este suficient să facem o paralelă între evoluția telefonului și cea a automobilului și vom înțelege că este foarte probabil ca evoluția mașinilor electrice să urmeze exemplul telefoanelor mobile. De fapt, dovada vine chiar din evoluția pieței – între 2010 și 2014, piața de mașini electrice și plug-in hibride a crescut pur și simplu vertiginos, de peste 20 de ori într-un cincinal (adică o curbă de creștere similară cu a telefoanelor mobile).

evolutie-masini-eco-ecopfrofit
Evoluția mașinilor electrice (HEV) și plug-in hibride (PHEV) în SUA (Sursa: Wikipedia)

Evoluții mai mult sau mai puțin similare regăsim peste tot în lume, pe piețele mari: în China vânzările de astfel de mașini au crescut de 10 ori în ultimii 4 ani, în Norvegia vehiculele electrice sunt de 30 de ori mai multe decât acum 5 ani, în Germania de 20 de ori mai multe față de 2010, iar în Franța de 15 ori mai multe.

evolutie - ecopfrofit 100
CLICK PE POZĂ PENTRU MĂRIRE (Sursa: Wikipedia)

Practic, în zonele cele mai importante din lume, mașinile electrice și plug-in hibride au o curbă puternic ascendentă, specifică evoluției meteorice a majorității gadgeturilor din ultimele două-trei decenii, care în circa 15 ani au ajuns să fie ”mainstream” (adică peste 50% din populație să aibă acces la ele).

evolutie - ecopfrofit 12Evident, evoluția mașinilor cu propulsie neconvențională este influențată de mulți factori, de la fluctuația prețurilor petrolului până la politica de subvenții a guvernelor. Însă analiștii de la banca UBS mai aduc în ecuație niște calcule interesante. Conform acestora, dacă prețul bateriilor scade sub bariera de 150 USD/kWh, piața de vehicule electrice ”va decola”, deoarece mașinile electrice vor fi mult mai rentabile.

evolutie - ecopfrofit 13Costurile de rulare și de întreținere vor fi sub 25% din cele necesare pentru o mașină cu motor convențional – în principal din cauza creșterii prognozate a diferențelor între costul carburanților (deocamdată menținut artificial mai coborât) și cel al energiei, care se va ieftini odată cu generalizarea surselor regenerabile.

Prețurile mașinilor electrice vor fi și ele din ce în ce mai accesibile. Până în 2020, se estimează că o mașină electrică având autonomie de circa 250-300 km va costa mai puțin de 25.000 USD în SUA, iar tehnologia bateriilor va consemna și ea o scădere accentuată a costurilor (vezi efectul pe care îl are deja uzina Gigafactory).

Concluzionând, mașinile electrice au nu doar un viitor sigur, ci este de așteptat să devină populare mult mai rapid decât vrea să accepte majoritatea publicului. În SUA, care acum e cea mai mare piață pentru mașini cu propulsie alternativă, acest lucru se va întâmpla în mod clar mai repede decât în alte părți ale lumii. Dar, odată pornit, trendul nu va putea fi încetinit decât de factori foarte gravi, cum ar fi o posibilă conflagrație mondială ori refuzul autorităților și a intereselor din domeniul petrolului de a acorda subvenții.

VOI CÂND CREDEȚI CĂ SE VOR GENERALIZA MAȘINILE ELECTRICE?