Mașinile electrice sunt COOL: atenuează fenomenul de ”insule de căldură urbană”

La momentul actual, ești cool dacă ai o mașină electrică (mai ales dacă vorbim de Tesla). Însă un studiu realizat în China ne arată că mașinile electrice nu sunt doar cool, ci sunt… chiar cool (reci) față de mașinile convenționale. Sună ciudat? Ei bine, e vorba de un avantaj al mașinilor electrice pe care doar recent oamenii de știință l-au remarcat.

Ce sunt ”insulele de căldură urbană”?

Specialiștii NASA realizează de ceva timp măsurători ale nivelului de căldură radiată din zonele urbane. Sunt măsurători importante, deoarece se preconizează că, până la finalul acestui secol, circa 80% din populația planetei va trăi în aglomerații urbane. Deci orașele și metropolele viitorului vor trebui concepute mult mai eficient pentru a asigura sănătatea locuitorilor.

Din cauza materialelor de construcție utilizate pentru clădiri și infrastructură, în timpul zilei marile orașe acumulează mai multă căldură decât pot ceda înapoi mediului în timpul nopții. Fenomenul se accentuează în special vara, ceea ce duce la utilizarea intensivă a sistemelor de aer condiționat. Pe de o parte, crește consumul de energie, deci se poluează mai mult pentru producerea acesteia. Pe de altă parte, crește incidența problemelor respiratorii, deci a costurilor din sistemul de sănătate.

Însă, odată cu creșterea numărului de vehicule din orașe, emisiile de gaze (rezultate din arderea carburanților fosili în motoarele cu ardere internă) formează o pătură de ozon aproape de nivelul solului, ceea ce accentuează încălzirea anumitor porțiuni din orașe. Așa se ajunge la ”insule de căldură urbană”, adică acele zone în care temperatura devine insuportabilă pentru un om obișnuit. Deci, pe termen mediu și lung, efectul ”urban heat island” devine un adevărat pericol.

Cum ajută mașinile electrice diminuarea acestui efect?

Profesorul Canbing Li, de la Universitatea din Changsha (China), a dat publicității un studiu realizat în condițiile din Beijing – considerată cea mai poluată capitală din lume. Folosind date și măsurători făcute în 2012, studiul ne arată care ar fi avantajele înlocuirii mașinilor convenționale cu mașini electrice în materie de combatere a efectului ”urban heat island”.

Principial, mașinile electrice degajă doar 19,8% din căldura emisă în funcționare de mașinile convenționale. În plus, utilizarea aerului condiționat pe timp de vară duce la creșterea consumului unei mașini convenționale (deci crește și gradul de poluare, dar și căldura degajată). În timp ce, în cazul unei mașini electrice, aerul condiționat duce doar la consumarea mai rapidă a bateriei, dar nu presupune nici poluare suplimentară, nici un grad mai ridicat de încălzire.

Deci, pentru că mașinile electrice produc de 5 ori mai puțină căldură decât cele convenționale, înlocuirea tuturor mașinilor convenționale cu mașini electrice ar fi putut duce la scăderea temperaturii medii în Beijing cu 0,94 grade Celsius în 2012. Adică ”insulele de căldură urbană” putea fi mai puțin calde.

Ceea ce ar fi însemnat scăderea necesității utilizării aparatelor de aer condiționat din capitala chineză cu 12%. Deci o economie de 14,44 milioane kWh, respectiv o reducere a emisiilor de CO2 de 10.686 tone. Pe zi! În condițiile în care calculele din studiul chinezilor au luat în considerare și ”poluarea conexă” a mașinilor electrice (adică poluarea rezultată din producerea curentului necesar în termocentrale).

În lume circulă peste 1 miliard de vehicule cu motoare cu ardere internă, 90% dintre acestea fiind utilizate, în cea mai mare parte dintr-un an, în mediul urban, pe distanțe scurte (în general sub 100 km/zi). Deci, luând în considerare acest studiu realizat în Beijing, înlocuirea cât mai rapidă a mașinilor convenționale cu mașini electrice ar putea aduce avantaje foarte mari în mediul urban, mai ales în zonele tropicale sau ecuatoriale. Nu-i așa că acum fanii mașinilor electrice au un motiv solid pentru a fi considerați ”cool”?!