Video-infografic: mașinile electrice reduc poluarea cu 50% față de mașinile convenționale

Sunt mașinile 100% electrice 100% nepoluante? Cu siguranță nu. Procesul de producție al vehiculului produce poluare, producerea energiei electrice (încă) produce poluare, extracția litiului pentru bateriile Li-ion este și ea poluantă.

Dar cât de poluante sunt mașinile electrice față de cele convenționale, cu motoare cu ardere internă, care necesită combustibili petrolieri? Am mai avut o discuție elaborată pe această temă. Dar acum niște ”cercetători îngrijorați” revin cu o explicație mai succintă, prezentată în următorul infografic video:

Pe scurt, video-ul de mai sus ne arată că, de-a lungul vieții unui vehicul, avem trei mari etape: producția, utilizarea și scoaterea din uz a vehiculului. Fiecărei etape îi este asociată o anumită cantitate de emisii de gaze cu efect de seră, după cum urmează:

  • În faza de construcție a vehiculelor, gradul de poluare este oarecum similar pentru mașinile electrice și pentru cele convenționale, deoarece mașinile electrice, cu excepția sistemului de propulsie, trec prin aceleași procese. Deci e nevoie de metale (oțel sau aluminiu), plastice și cauciuc, plus alte lucruri care, la rândul lor, produc poluare în faza de obținere a materiei prime și de transformare a acesteia în piese și subansamble. mașinile electrice sunt chiar dezavantajate la capitolul producerii bateriilor litiu-ion, din cauza unor procese care, momentan, sunt destul de poluante. Așa încât calculele arată că, în etapa construcției, mașina electrică produce 8 tone de emisii, față de numai 7 tone mașina convențională
  • În faza de utilizare a vehiculelor, lucrurile se schimbă radical. Mașinile convenționale necesită arderea combustibililor (în principal benzină și motorină), ceea ce produce poluare pe tot parcursul utilizării vehiculului. Asta în timp ce mașinile electrice funcționează cu emisii zero. Mai mult, exploatarea petrolului, rafinarea și transportul carburanților adaugă o cantitate foarte mare de emisii poluante în cazul mașinilor conveționale, în timp ce producerea curentului electric începe să lase din ce în ce mai mult loc energiilor alternative, care înlocuiesc foarte rapid termocentralele. Deci, în utilizare, mașina electrică se face responsabilă de numai 21 de tone de emisii, față de 49 de tone în cazul mașinii convenționale.
  • În final, în faza de scoatere din uz, emisiile sunt mult mai mici și se cifrează la circa 1 tonă pentru fiecare tip de vehicul. În practică, însă, multe mașini electrice utilizează, încă din faza de construcție, materiale reciclate (vezi Nissan Leaf) sau materiale cu un impact mult mai redus asupra mediului (vezi CFRP în cazul BMW i3). În plus, sunt concepute pentru o reciclare mai facilă, iar bateriile pot fi nu doar reciclate, ci reutilizate în aplicații care înlocuiesc utilizarea unor surse poluante. Deci se poate considera că, pentru scoaterea din uz a unei mașini electrice, se emite cam jumătate din poluarea necesară pentru scoaterea din uz a unei mașini convenționale.

În final, o mașină electrică standard se face responsabilă de aproape 30 de tone de emisii de gaze cu efect de seră, în timp ce o mașină convențională similară emite circa 58 de tone. Deci aproape dublu. Ceea ce face mașinile electrice, într-adevăr, cu 50% mai puțin poluante decât mașinile convenționale.

De altfel, în graficul de mai jos se observă foarte clar că, în cazul mașinilor cu motoare cu ardere internă, cea mai mare parte a poluării provine din utilizarea carburanților, la care se adaugă poluarea provenită din producerea acestor carburanți. Și, după cum ne arată ”Dieselgate”, limitele motoarelor cu ardere internă sunt deja foarte clare, fiind imposibil de obținut o mașină convențională nepoluantă.

poluare masini electrice conventionale - ecoprofit 1

Graficul de mai sus a fost realizat pornind de la premisa că o mașină normală are un rulaj de 135.000 de mile (circa 217.000 km) pe durata vieții, iar o mașină de categorie mai mare (în general SUV) are un rulaj de circa 179.000 de mile (aproape 290.000 km). Graficul este valabil pentru condițiile din SUA de obținere a energiei electrice, deci a gradului de poluare în utilizare pentru o mașină electrică. Devine foarte clar că reducerea semnificativă a gradului de poluare sau chiar eliminarea poluării din transporturi este imposibilă dacă rămânem dependenți de produsele petroliere.

În ce privește ”poluarea conexă” a mașinilor electrice, aceasta se reduce în principal la fabricarea bateriilor și la obținerea curentului electric. În primul caz, evoluțiile tehnologice sunt galopante, iar controlul emisiilor asociate producerii bateriilor este din ce în ce mai strict. În al doilea caz, procentul surselor regenerabile în totalul surselor de obținere a energiei electrice devine din ce în ce mai mare, de asemenea într-un ritm galopant. Deci, pe măsură ce trece timpul, vehiculele electrice devin mai ”verzi”, în timp ce reducerea poluării pentru vehiculele convenționale este aproape de zero.

În concluzie, dacă ne dorim, într-adevăr, să obținem rezultate reale în materie de reducere drastică a poluării din transporturi, singura soluție este înlocuirea cât mai rapid a propulsiei convenționale cu propulsia electrică. Pentru început, deoarece și tehnologia bazată pe hidrogen promite potențial, dar într-un univers de timp mai îndelungat. Într-o perspectivă mai largă, care ia în considerare și costurile sociale sau efectele directe asupra sănătății, mașina electrică are și mai multe atuuri față de cea convențională. Dar asta e o altă discuție, care merită purtată doar dacă mentalitatea populară poate accepta ideea că motoarele cu ardere internă sunt nocive.