Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion, la CES 2015

La Consumer Electronics Show 2015, Mercedes-Benz a prezentat conceptul F015 Luxury in Motion. O mașină electrică autonomă care are darul de a-i bulversa pe cei care apreciază designul actualelor mașini Mercedes-Benz de serie. Viitorul pare o adevărată provocare.

La 129 de ani de la prezentarea vehiculului autopropulsat Benz Patent Motor Car (care a revoluționat transportul bazat pe tracțiunea animală), acest nou concept vrea să facă trecerea de la mașina pe care o conduci la mașina care se conduce singură. Iar ”șocul” este asigurat din plin de modul cum arată Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion.

Fără îndoială, amatorii de mașini frumoase și mai ales fanii actualelor Mercedes-Benz vor fi cei mai nesatisfăcuți de aspectul noului concept F015, prezentat de brandul premium german la CES 2015, locul considerat ”Mecca” fanaticilor gadgeturilor ultimul răcnet. Iar Luxury in Motion arată, într-adevăr, ca un gadget pe patru roți potrivit pentru un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat.

mercedes-benz-f015-luxury-ces-2015-209-ecoprofit
Birou mobil de lux, pur și simplu

Din punct de vedere al designului exterior, conceptul Mercedes de la CES 2015 arată, într-adevăr, foarte ciudat, părând să nu țină seama de canoanele actuale. Cu o formă generală simplistă și nicio legătură cu liniile mașinilor de serie, F015 Luxury in Motion pare un fel de smartphone pe patru roți care privilegiază funcțiile. Iar cea mai clară funcție a acestei mașini pare să fie încă de la prima vedere faptul că se conduce singură. Altfel nu prea am putea explica vizibilitatea extrem de proastă a suprafeței vitrate și unghiurile moarte de neconceput pe o mașină actuală.

Blocurile optice arată bizar, dar, grație tehnologiei LED, pot comunica diferite mesaje prin intermediul micilor beculețe din grila frontală și difuzorul spate, ba chiar le-ar putea da semnale celorlalți despre starea de spirit a pasagerilor (comunicare social-media a mașinilor autonome?). Nu lăsați aspectul de monolit să vă inducă în eroare: conceptul F015 e la fel de lung ca limuzina Mercedes-Benz S-Class și are un ampatament mai mare chiar și decât al navei amiral Mercedes-Maybach, ceea ce înseamnă spațiu excedentar pentru cei patru pasageri.

mercedes-benz-f015-luxury-ces-2015-204-ecoprofit
Hackerii se vor distra inventând diverse mesaje pentru cei din spate.

Pasageri care au parte de un univers interior nu doar spațios, ci și de niște fotolii parcă fără legătură cu domeniul auto. Evident, pentru a permite interacțiunea între toți ocupanții mașinii, scaunele față se pot roti complet, iar la deschiderea portierelor toate scaunele pivotează spre margini, pentru a permite accesul cât mai facil în și din mașină. Interesantă combinația de linii fluide, iluminarea cu LED-uri, podeaua din furnir și finisarea albă a părții superioare, impresia generală fiind de lounge relaxant.

Însă mult mai frapant este numărul de display-uri din interior: pe toată lungimea bordului, pe fețele portierelor, chiar și pe măsuța centrală dintre scaune. În total, șase mari ecrane, care beneficiază atât de comenzi prin atingere, cât și de tehnologia de recunoaștere a gesturilor, ba chiar și de urmărire a privirii. Comenzile postului de conducere devin secundare, evidențiindu-se doar volanul și pedalele de accelerare și frânare.

mercedes-benz-f015-luxury-ces-2015-214-ecoprofit
Următorul pas pentru displayurile din mașină: comenzile tactile sunt banale, noua modă este a tehnologiei de recunoaștere a gesturilor și a privirii. Urmează și citirea gândurilor?…

Din punct de vedere tehnic, se evidențiază noua structură a caroseriei: denumită ”Smart Body Structure”, aceasta combină mai multe materiale, de la oțel și aluminiu până la CFRP (plasticul ranforsat cu fibră de carbon). Astfel, masa totală este redusă cu 40% față de o limuzină actuală similară ca dimensiuni, dar se obține și o rigiditate mult mai bună, ceea ce permite renunțarea la montantul central, fără a fi afectată securitatea pasivă. Asta în timp ce securitatea activă este asigurată de sistemul ”Extended Sense”, care monitorizează vehiculul de jur-împrejur și care, de altfel, e responsabil și de conducerea autonomă.

În ce privește sistemul de propulsie, Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion aduce o evoluție a sistemului fuel-cell de pe conceptul F125! de la Frankfurt 2011. Ceea ce înseamnă că noul concept poate fi folosit și ca o mașină electrică 100%, dar poate funcționa și alimentat cu hidrogen – adică germanii ne demonstrează că viitorul apropiat ar putea fi al unui nou tip de propulsie plug-in hibridă.

Mercedes-Benz F015 - Luxury in Motion
Limuzină autonomă hibridă, F015 poate fi și mașină electrică, și mașină pe hidrogen. Tesla Motors ce părere are?

Mașina beneficiază de o baterie compactă de 29 kWh, dar cu o densitate energetică mare, de 450 Wh (sau 1,2 kW/litru), ceea ce înseamnă o autonomie maximă teoretică de 200 km. Bateria poate fi încărcată, prin inducție, de la o sursă exterioară de curent electric, în plus având și rol de sursă suplimentară de putere, la accelerațiile puternice, pentru sistemul de alimentare fuel-cell cu hidrogen. Inginerii au lucrat la optimizarea reacțiilor dintre oxigen și hidrogen, astfel încât au obținut dublarea puterii prin utilizarea tehnologiei nanoparticulelor pentru catalizatorul din platină sau grație unui turbocompresor electric, având rolul de a accelera reacțiile chimice. Hidrogenul este stocat în rezervoare compacte din CFRP, integrate în podeaua mașinii și care au o capacitate totală de 5,4 kg (hidrogenul fiind la o presiune de 700 bar).

Atât bateria, cât și sistemul fuel-cell alimentează două motoare electrice, plasate în spate și punând în mișcare roțile punții spate. Puterea totală a acestor motoare se cifrează la 200 kW (272 CP), iar cuplul motor total, disponibil chiar de la pornire, are o valoare de 400 Nm. Dată fiind și masa redusă a mașinii, Luxury in Motion demarează până la 100 km/h în doar 6,7 secunde și atinge 200 km/h. Totul cu prețul unui consum de 0,6 kg de hidrogen la fiecare sută de kilometri – ceea ce poate fi echivalat cu un consum de numai 2 litri/100 km de motorină. Atâta doar că acest concept se laudă cu zero emisii de CO2 sau orice alte noxe pe care le emite un motor cu ardere internă actual. Autonomia asigurată de sistemul fuel-cell se cifrează la 900 km, deci, în total, conceptul Mercedes-Benz Luxury in Motion poate parcurge 1.100 km, dacă luăm în considerare și bateria electrică.

Prin urmare, o soluție suficient de elegantă a mașinii de mâine. Pe care cei de la Mercedes-Benz speră să o poată propune în producție de serie și la un preț accesibil (chiar și după standardele clasei de lux), în următorul deceniu. Mașină ecologică, mașină care se conduce singură, mașină cu un impresionant arsenal de gadgeturi. Dar oare mai putem numi un astfel de vehicul ”mașină” sau trebuie să ne gândim deja la un alt termen?