Noutățile eco la Salonul Auto Frankfurt 2015: mașini electrice, hibride și concepte

La Salonul Auto Frankfurt 2015, marii constructori auto demonstrează că sunt preocupați să ofere mașini cu propulsie alternativă. Cam cât de importante sunt mașinile eco pentru producători, vedem în continuare.

frankfurt 2015 noutati eco - ecoprofit 1

Cu peste 20 de premiere mondiale absolute, de modele complet noi, dar și peste 100 de alte noutăți, mai mult sau mai puțin importante, Salonul Auto Frankfurt 2015 este un adevărat regal automobilistic al acestei toamne. Cum stă, însă, din punct de vedere al ”factorului eco” în materie de noutăți?

Noutăți mașini electrice

2015 ne demonstrează încă o dată că lumea auto este prea puțin interesată să facă rapid schimbarea de la propulsia convențională la cea nepoluantă. Iar lovitura cea mai mare la Frankfurt 2015, din punct de vedere al amatorilor de mașini electrice, este absența celei mai așteptate mașini a deceniului: SUV-ul sportiv de lux Tesla Model X. Așa încât pot spune că, la Frankfurt 2015, a fost secetă mare în domeniul mașinilor electrice de serie…

Nissan Leaf – upgrade pentru baterie. ”Am ajuns la 250 km!”

În lipsa lui Tesla Model X, titulatura de cea mai importantă noutate în materie de mașini 100% electrice i-a revenit lui Nissan Leaf. Care este, de altfel, și cea mai vândută mașină 100% electrică de pe mapamond.

nissan leaf frankfurt 2015 - ecoprofit
Nissan Leaf pregătește terenul pentru… Tesla Model III?!

Marea noutate constă în adoptarea unei noi baterii, de 30 kWh (cu 6 kWh mai mult decât precedenta). Care asigură o creștere cu 26% a autonomiei maxime teoretice, de la 199 km la 250 km (conform normelor de omologare NEDC). Astfel, autonomia lui Leaf devine mai bună și decât a lui Renault Zoe (a cărui ultimă variantă îmbunătățită oferă 240 km), dar poate mai importantă este distanțarea față de principalul concurent european, VW e-Golf (190 km).

Noua baterie permite și timpi de încărcare ceva mai scăzuți, iar noul sistem multimedia ”NissanConnect VE” are funcții optimizate în special pentru planificarea rutelor în funcție de punctele de încărcare de pe traseu. În rest, nicio altă modificare notabilă, așa încât ”noul” Leaf va trebui să demonstreze dacă merită sau nu îmbunătățirea de 51 km a autonomiei.

Artega Scalo. Alternativa ”made in Deutschland” pentru Tesla Roadster?!

Artega? Da, Artega, un constructor auto exclusivist, care produce mașini sport în serie foarte redusă. Artega Scalo este, practic, varianta electrică a precedentului Artega GT, care, cu această ocazie, primește și ușoare cosmetizări. Dacă noua sportivă germană arată sau nu mai bine decât Tesla Roadster, rămâne la latitudinea privitorilor să decidă.

artega scalo frankfurt 2015 - ecoprofit
Artega Scalo, un fel de Tesla Roadster ”made in Deutschland”. Dar mult mai scumpă…

Însă, din punct de vedere tehnic, lucrurile sunt cât se poate de clare: propulsia este asigurată de două motoare electrice, totalizând o putere maximă de 390 kW (530 CP) și asigurând un cuplu maxim foarte bun, de 780 Nm. Cum toată ”cavalcada” ajunge la puntea spate, nu e de mirare că demarajul 0-100 km/h necesită doar 3,6 secunde. În condițiile în care autonomia maximă teoretică se cifrează la 400 km.

Prețul este unul pe măsura tehnologiei: circa 170.000 de euro. Cam dublu față de o Tesla Roadster second hand (momentan acest model nu se mai produce), care are performanțe dinamice similare. Pentru vreo 25.000 de euro, se poate opta pentru noua baterie de 70 kWh, care-i conferă lui Tesla Roadster o autonomie maximă de peste 600 km (față de aproape 400 km inițial). Do the math…

Tesla Model S P90D. Supercarul eco în haine de familist business…

După ce internetul a fost înnebunit de ”Ludicrous” și de performanțele exagerate ale celei mai puternice versiuni Tesla Model S, a venit momentul expunerii acestei versiuni și în fața publicului european. Și, mai ales, în fața fanilor mașinilor supersport mult mai cunoscute.

brabus tesla model s frankfurt 2015 - ecoprofit
Pe lângă mașinile din standul oficial, Tesla Model S a figurat și în zona tunerilor: aici, un exemplar preparat de Brabus

Pentru că indicativul P90D, în combinație cu modul ”Ludicrous”, înseamnă un demaraj 0-100 km/h în doar 2,8 secunde. În timp ce, fără modul Ludicrous, Tesla Model S P90D face suta în ”doar” 3,6 secunde… BMW Motorsport, Mercedes-AMG și alte indicative celebre în motorsport sunt pur și simplu îngropate.

Bugatti Veyron Super Sport, cu o putere dublă și un preț de vreo zece ori mai mare, are un demaraj 0-100 km/h de 2,5 secunde. Dar și un consum uriaș, care-l plaseaza printre cele mai gurmande mașini din lume – în timp ce Tesla Model S P90D are emisii zero. Deci pur și simplu prezența lui Tesla Model S P90D la Frankfurt 2015 este un adevărat ghimpe pentru marii constructori, nu-i așa?

Noutăți mașini hibride și hibride plug-in

Până când Tesla va avea realmente concurenți direcți, mai durează. Deocamdată, marii constructori adoptă ”dansul piticului”, preferând să prelungească trecerea de la motoarele convenționale la propulsia nepoluantă îmbrățișând faza propulsiei hibride și hibride plug-in. Domeniu în care au fost destul de multe noutăți la Frankfurt 2015.

Toyota Prius. A patra generație forțează limitele… esteticului

Cea mai cunoscută mașină eco din lume este Prius, fără îndoială. Iar salonul auto german este scena inaugurării celei de-a patra generații a unei mașini care a schimbat… Dar vai, ce se întâmplă? Se pare că japonezii au decis să șocheze publicul, venind cu un design de natură să stârnească multe, foarte multe controverse, chiar și printre fanii înrăiți ai lui Prius.

toyota prius frankfurt 2015 - ecoprofit
Dacă Tesla Model III va arăta ca noul Prius, nu prea va avea succes…

Față de precedenta generație, noua Prius aduce mari schimbări (cam la fel cum s-a întâmplat la trecerea de la prima la a doua generație). Nu aș spune lăudabile, ci, mai degrabă, în linie cu stilul nonconformist al lui Mirai (care se vrea un fel de Prius al propulsiei fuel-cell…). Eu unul voi avea nevoie de mult timp să accept acest nou stil provocator, sincer.

Din punct de vedere tehnic, se pare că vorbim de o optimizare a sistemului de propulsie de pe a treia generație, astfel încât consumul mediu de benzină va scădea până pe la 3,5 litri/100 km. Inginerii promit și performanțe mai bune, precum și o plăcere superioară în conducere, în timp ce siguranța este mult îmbunătățită de noi sisteme electronice. Într-un cuvânt, ”Prius al IV-lea” se dovedește o mare provocare.

Toyota RAV4 Hybrid. ”Priusizarea” domeniului SUV

toyota rav4 hybrid frankfurt 2015 - ecoprofit
Mai e puțin și Tesla Model X ajunge pe șosele. Iar RAV4 Hybrid nu e nici măcar plug-in…

Rămân tot la standul constructorului japonez pentru a remarca o altă noutate, nu așa de ”in your face” precum noua generație Prius, dar destul de importantă pentru domeniul SUV-urilor compacte. Unde RAV4 primește, pe lângă un facelift destul de inspirat, și un sistem de propulsie hibridă… preluat de la vărul premium Lexus NX 300h (citește aici testul Ecoprofit.ro cu acest model).

Deci vorbim de o combinație între un motor pe benzină (2,5 litri, ciclu Atkinson) și un motor electric, plus încă unul pe puntea spate în varianta AWD. Puterea totală a sistemului de propulsie se cifrează la 197 CP, consumul fiind de 4,9 litri/100 km, iar demarajul 0-100 km/h de 8,7 secunde. Mult mai interesante sunt upgrade-urile materialelor din habitaclu, precum și ale sistemelor de siguranță.

Lexus RX 450h. Pariul pe aceeași carte

lexus rx 450h frankfurt 2015 - ecoprofit
Dacă propulsia ar fi electrică 100%, ar fi un demn concurent pentru Tesla Model X din punct de vedere vizual

Dacă Prius a ajuns la a patra generație, la fel se poate spune și despre SUV-ul RX, care este prezentat în premieră europeană la Frankfurt 2015. Față de precedenta generație, vorbim mai mult de o evoluție, dar pachetul general e clar că nu poate lăsa pe nimeni indiferent. Nici măcar pe fanii lui X6…

Varianta RX 450h folosește un sistem hibrid cunoscut deja, care asociată un motor V6 de 3,0 litri și unul electric, optimizările promițând o eficiență ceva mai bună decât în cazul predecesorului. Asta și pentru că noul RX promite să fie mult mai sportiv, dar și mai ”gadget-oriented”. Cred că SUV-urile sportive germane nu vor simți o presiune inconfortabilă din partea noului concurent.

Mitsubishi Outlander PHEV facelift. Mai încrezător

mitsubishi outlander phev frankfurt 2015 - ecoprofit
Poate viitoarea generație va apela la propulsia strict electrică – pentru a contracara viitorul crossover bazat pe Tesla Model III

Cel mai vândut model hibrid plug-in din Europa avea nevoie de un refresh, deoarece stilul oarecum banal de până acum îl făcea pe Outlander PHEV să cam piardă teren în fața concurenței – în special în fața lui VW Golf GTE. Iată că, la Frankfurt 2015, problema este rezolvată printr-o imagine de marcă mai modernă și mai proaspătă – vezi mai multe detalii despre Mitsubishi Outlander PHEV facelift.

Din punct de vedere tehnic, lucrurile nu se schimbă: autonomia electrică este tot de vreo 50 km (citește aici testul Ecoprofit.ro cu varianta pre-facelift). Dar, din punct de vedere al ambianței interioare și al noilor sisteme de siguranță, avansul este considerabil. Ceea ce îi va mai asigura, pentru o scurtă perioadă, suficiente argumente lui Outlander PHEV, în condițiile în care tot mai mulți concurenți încep să mizeze pe propulsia hibridă plug-in.

Mercedes-Benz GLC 350e. ”C”-ul eco pentru ieșirile în afara asfaltului

Mercedes-Benz-GLC-350-e frankfurt 2015 - ecoprofit
E foarte probabil ca un GLC 350e full-options să depășească prețul unui Tesla Model X entry-level

Una dintre marile premiere mondiale ale Salonului Auto Frankfurt 2015 este înlocuitorul lui GLK: noul GLC. Adică principalul rival pentru BMW X3 și Audi Q5, care, iată, propune și o versiune de propulsie hibridă plug-in. Este vorba de același sistem de pe berlina C 350e: o combinație între un motor pe benzină de 211 CP și unul electric de 116 CP, bateria litiu-ion asigurând o autonomie maximă în regim strict electric de 34 km.

Într-adevăr, este o valoare mai redusă decât ceea ce oferă japonezul Outlander PHEV, dar GLC plusează la capitolul materiale și sisteme avansate multimedia și de siguranță. Evident, va fi și mai scump (imaginea premium costă), dar, pe de altă parte, va fi cel mai accesibil SUV Mercedes-Benz eco. Cel puțin în teorie, pentru că, în practică, tot variantele diesel se vor vinde mai bine…

BMW 330e. Cel mai economic ”treiar” este aici!

bmw 330e frankfurt 2015 - ecoprofit
Victimă sigură a viitorului sedan Tesla Model III

Cel mai popular model BMW este Seria 3. Deci era normal ca bavarezii să ofere o versiune hibridă plug-in, care, pe hârtie, anunță valori incredibil de mici ale consumului: doar 1,9 litri în prima sută de kilometri (când bateria este încărcată). Asta în timp ce autonomia maximă în regim strict electric este de 40 km – mai mult decât oferă rivalul direct Mercedes-Benz C 350 e.

(citește mai multe despre BMW 330e)

BMW 225xe Active Tourer. BMW-ul ”fals” lovește din nou

bmw_225xe_active_tourer frankfurt 2015 - ecoprofit
Ce ați alege: așa ceva sau un crossover bazat pe Tesla Model III?

Fanii BMW acceptă cu greu un model care are tracțiune față (”sacrilegiu!”) și propune un stil de monvolum (”fără legătură cu ADN-ul mărcii!”). Acum, aceștia mai primesc o ”lovitură”: 225xe este primul monovolum BMW hibrid plug-in cu tracțiune integrală. Ceea ce, de fapt, nici nu sună așa de rău: autonomia în regim strict electric este de 41 km, iar consumul de 2,0 litri/100 km.

(citește mai multe despre BMW 225xe)

BMW 740e. Vânătorul de S-Class eco…

bmw_740e frankfurt 2015 - ecoprofit
Cine vrea o limuzină eco, e mai probabil să dea banii pe o Tesla Model S de top

Noua generație BMW Seria 7 are o misiune de-a dreptul imposibilă: de a detrona etalonul actual al luxului pe patru roți, Tesla Model S Mercedes-Benz S-Class. Iar luptele se duc pe toate fronturile, printre care și cel al propulsiei hibride plug-in.

BMW 740e preia sistemul de la SUV-ul X5 xDrive40e, ceea ce înseamnă o autonomie în regim electric de 40 km (cu 7 km mai mult decât S 500 e) și un consum mediu de 2,1 litri/100 km (cu 0,7 litri mai puțin decât rivalul din Stuttgart). Diferențe care contează. Pe hârtie.

Mercedes-Benz GLE 500 e. Întoarcerea ”favorului”: la vânătoare de X5 eco…

Mercedes-Benz-GLE-500 e frankfurt 2015 - ecoprofit
Cum era dacă Mercedes ar fi pus pe noul GLE sistemul 100% electric de pe Tesla Model X?

Faceliftul aplicat lui Mercedes-Benz ML a dus și la schimbarea indicativului, care acum este GLE, SUV-ul german fiind prezentat în premieră europeană la salonul auto german. Odată cu faceliftul, acest model are dreptul și la o versiune de motorizare hibridă plug-in.

Tehnic, este preluată rețeta de la limuzina S 500 e: vorbim de un sistem cu o putere maximă de 442 CP și cu o autonomie maximă în regim electric de 30 km (față de 31 km la rivalul bavarez…).

Borgward BX7 plug-in hybrid. ”Who the f@&# is Alice?!”

De parcă domeniul SUV-urilor compacte nu era suficient de aglomerat, iată că la Frankfurt 2015 asistăm la readucerea în actualitate a unui brand german demult uitat sub praful istoriei. De data aceasta, banii chinezilor de la Foton Group stau la baza renașterii acestui nume, care, atenție, va ajunge în mod oficial în Europa doar în 2017 – până atunci își propune să cucerească publicul din China…

borgward_bx7 frankfurt 2015 - ecoprofit
Ok, va fi mult mai ieftin decât o mașină Tesla… Dar chiar merită?

Borgward BX7 mizează pe un stil destul de convențional, dar oferă 7 locuri și, surpriză, o variantă de propulsie hibridă plug-in. Care înseamnă pur și simplu adăugarea unui motor electric pe puntea spate, puterea totală a mașinii crescând de la 224 CP (cât are motorul turbo pe benzină de sub capota față) la 401 CP. În plus, autonomia maximă în regim electric e promisă ca fiind de 55 km – deci puțin mai mult chiar și decât best-seller-ul Outlander PHEV!

Rămâne de văzut dacă noul SUV germano-chinezesc va reuși să ”facă purici” pe o piață atât de aglomerată, unde varianta plug-in hibrid promite și un foarte bun raport preț/echipare. Nu cred, totuși, că Borgward BX7 va reuși să le facă zile fripte greilor industriei auto. Dar oricine poate încerca, nu-i așa?

Conceptele ”verzi” de la Frankfurt 2015

Ca orice salon auto care se respectă, și ediția din acest an IAA 2015 i-a gratulat pe fani cu o multitudine de concepte, mai mult sau mai puțin apropiate de producție. Jumătate dintre ele se laudă cu sisteme de propulsie neconvenționale, dar, de fapt, foarte puține promit un viitor cu adevărat nepoluant.

Porsche Mission E. ”Toate tunurile pe Tesla Model S!”

Porsche-Mission_E frankfurt 2015 ecoprofit 1
Da, e clar că viitoarea generație Tesla Model S va avea un concurent puternic. Dar… oare ”cât va costa halatul” germanilor?

În sfârșit, avem dovada că deranjul provocat de Tesla în lumea auto are efecte. Nu imediate, dar măcar nu ne mai temem de vreo conspirație a constructorilor auto și a petroliștilor de a îngropa marca americană de mașini electrice… Iar primii care vor să-i ”dea peste bot” lui Elon Musk sunt cei de la Porsche, cu al lor concept Mission E.

Nu este prea clar dacă Mission E prefigurează stilul viitoarei generații Panamera, dar este indubitabil că vorbim de un răspuns dat vedetei Tesla Model S. Din păcate pentru nemți, un eventual model de serie nu e prevăzut să apară pe piață mai devreme de 2018 – când deja Tesla va prelua comenzi pentru cea de-a doua generație a lui Model S…

Porsche-Mission_E frankfurt 2015 ecoprofit 2
Autonomie teoretică de 500 km? Este, într-adevăr, o provocare pentru Tesla

Din punct de vedere tehnic, Mission E beneficiază de două motoare electrice (preluate de pe mașina de curse 919 Hybrid, care a câștigat LeMans!), unul plasat pe puntea față, celălalt pe puntea spate. Puterea totală este de 600 CP, dar valoarea cuplului maxim rămâne un mister deocamdată (este, însă, controlat eficient de sistemul Torque Vectoring, astfel încât vorbim de o mașină cu un sistem 4×4 foarte competent).

Cel mai interesant aspect ține de autonomia maximă teoretică, anunțată ca fiind 500 km. La care se adaugă timpul de încărcare a bateriei de doar 15 minute până la 80% (suficient pentru a parcurge 400 km), grație noului sistem inovativ de 800 Volt (dublu față de cel utilizat de Tesla). Mai adăugăm demarajul 0-100 km/h în doar 3,5 secunde, masa redusă datorită utilizării CFRP, configurarea tuturor funcțiilor prin aplicații de mobil și da, putem vorbi de un rival serios pentru Tesla Model S. Dar să așteptăm, totuși, modelul de serie…

Audi e-tron quattro. Când orgoliul e puternic rănit de Tesla Model X…

audi_e-tron_quattro frankfurt 2015 - ecoprofit 1
Hmm… Cui îi place mai mult acest suv decât Tesla Model X?

Dacă ”verii” de la Porsche au rolul de a se ”ocupa” de limuzina electrică americană, germanii de la Audi atacă pe frontul SUV-urilor, promițând un rival de temut (spun ei) pentru iminentul Model X. Ce-i drept, așteptam un show-car mai spectaculos la nivelul aspectului, dar să nu uităm că vorbim de Audi – designerilor le plac muchiile evolutive, nu spectacolul de show-off.

Trecând peste ideea că acest concept ar prefigura viitorului Audi Q6, care ar trebui să rivalizeze în primul rând cu X6 și noul GLE Coupe, pachetul tehnic suscită interes. Aerodinamica de numai 0,25 este obținută prin diverse elemente mobile ale caroseriei, prin înlocuirea retrovizoarelor cu camere de filmat și prin adoptarea unei suspensii pneumatice active.

audi_e-tron_quattro frankfurt 2015 - ecoprofit 2
Deși arată mai simplist decât Tesla Model X, SUV-ul electric Audi ascunde o mare complexitate

Dacă Model X oferă până la 7 locuri, Audi e-tron quattro e gândit pentru numai 4 pasageri, dar care sunt găzduiți într-un habitaclu foarte high-tech, dominat de tehnologia OLED. În ce privește bateria litiu-ion, aceasta are 95 kWh, este plasată în podea, se încarcă total în doar 50 de minute de la o stație de 150 kW, oferă și posibilitatea de încărcare prin inducție, iar panourile fotovoltaice din acoperiș ajută și ele la încărcare, când mașina e parcată mult timp în soare.

Ca propulsie, Audi e-tron quattro se bazează pe un motor electric pentru puntea față, respectiv două motoare electrice pe puntea spate. Puterea maximă cumulată se ridică la 503 CP (grație funcției Boost), iar cuplul maxim de 800 Nm îi asigură conceptului un demaraj 0-100 km/h în doar 4,6 secunde. Cât despre autonomie, aceasta depășește 500 km – dar rămâne de văzut, undeva după 2018, care va fi situația reală în cazul modelului de serie.

Peugeot Fractal Concept. Vise de hot-hatch electric…

Conform proiectanților, Fractal a fost conceput pentru a asigura o ambianță sonoră unică. Totuși, suspectez că designerii tatonează terenul și pentru un nou limbaj stilistic, poate chiar pentru un port-drapel sportiv, urmaș al lui RCZ. Deocamdată, însă, altceva este interesant la acest concept.

peugeot_fractal frankfurt 2015 - ecoprofit
Poate fi o jucărie care să-i facă zile fripte lui Tesla Roadster, nu-i așa?

Sistemul de propulsie constă din două motoare electrice, fiecare pe câte o punte, puterea totală cifrându-se la 204 CP. Bateria litiu-ion este plasată în tunelul central, iar capacitatea sa de 40 kWh îi asigură conceptului o autonomie surprinzătoare, de 450 km. ”De vină” este masa de numai o tonă, ceea ce îi asigură mașinii un demaraj de numai 6,8 secunde până la 100 km/h, în timp ce direcția integrală promite un comportament foarte agil.

Fractal vine cu diverse alte inovații, de la sistemul audio 9.1.2 până la modalitatea de decapotare și tipul de sunete pe care le scoate. Însă mult mai important mi se pare că sistemul de propulsie propus de francezi este foarte pertinent, ceea ce demonstrează că există capacitatea de adaptare rapidă la propulsia electrică. Din păcate, nu știm când s-ar putea întâmpla acest lucru.

Thunder Power Sedan. ”Tesla-wanna-be” din Taiwan

thunder-power frankfurt 2015 - ecoprofit
Afirmațiile că suntem în fața unui fel de plagiat a lui Tesla Model S sunt justificate. Dar promisiunile pachetului tehnic sunt realmente interesante, mai ales că taiwanezii ”le au” cu tehnologia

Noul producător taiwanez Thunder Power vrea să facă furori, așa încât la Salonul Auto Frankfurt 2015 și-a lansat primul model: o berlină electrică 100%, care promite să rivalizeze serios cu Tesla Model S. Măcar din punct de vedere al pachetului tehnic, deoarece vizual nu pare o mașină prea matură (deși designul e semnat Zagato). Dacă interiorul pare o combinație între un birou mobil și barul unui hotel de 5 stele, din punct de vedere al propulsiei lucrurile sună foarte interesant.

Bateria litiu-ion de 125 kWh asigură o autonomie maximă de 650 km, iar încărcarea rapidă o încarcă în doar 30 de minute cu suficient curent pentru 300 km. Sunt oferite două variante de putere, de 230 kW, respectiv de 320 kW – cea mai potentă asigură un demaraj 0-100 km/h în mai puțin de 5 secunde, precum și o viteză maximă de 250 km/h. Planurile companiei nu sunt de neglijat: vorbim de o platformă modulară, care poate fi utilizată și pentru un crossover sau alte tipuri de mașini, producția urmând să demareze în 2017 în China.

Mercedes-Benz Concept IAA. ”If you can’t beat them, WOW them!”

Din punctul de vedere al prezenței scenice, acest concept ar cam merita titulatura de ”cel mai futurist concept-car” de la Frankfurt 2015. În mod inedit, IAA nu vine de la ”IAA 2015” (Internationale Automobil-Ausstellung), ci de la Intelligent Aerodynamic Automobile”. Și asta deoarece acest concept ajunge la un coeficient aerodinamic de numai 0,19 grație unor sisteme care… lungesc mașina!

mercedes concept iaa frankfurt 2015 - ecoprofit
Ca factor wow, este peste orice mașină Tesla – dar ca sistem de propulsie, e dezamăgitor…

Practic, la peste 80 km/h avem opt segmente mobile care ies din partea dorsală, precum și un difuzor mobil în partea frontală. În funcție de viteză, aceste accesorii mobile asigură creșterea aerodinamicii, dar și creșterea autonomiei în regim strict electric: 66 km în modul aerodinamic, față de 62 km în modul normal.

Doar atât? Da, oricât ar părea de ciudat, Mercedes-Benz Concept IAA nu beneficiază de propulsie strict electrică, mizând pe un sistem plug-in hibrid (motor pe benzină + motor electric), bazat pe cel utilizat actualmente pe modelele de serie. Ceea ce poate însemna și că acest concept prefigurează viitoarea generație a coupe-ului cu 4 uși CLS, care va beneficia, în sfârșit, de o versiune eco.

Hyundai N 2025 VGT Concept. Viitorul hidrogenului arată promițător

”VGT” provine de la Vision Gran Turismo, deci acest concept va putea fi condus măcar virtual în cunoscutul joc pentru mașini. ”N”, în schimb, este noul indicativ al modelelor sportive ale mărcii coreene (unii spun că ar proveni chiar de la Nurburgring…). În mod ciudat, însă, nimic din numele acestui concept nu anunță și inovația în materie de propulsie de care beneficiază.

Hyundai N 2025 Vision GT frankfurt 2015 - ecoprofit
Ei bine, da, o ”chestie” care îngenunchează Tesla. Dar numai la nivel virtual…

N 2025 VGT se bazează pe un sistem dual-fuel-cell, care dezvoltă 500 kW (adică 680 CP). La care se mai adaugă un sistem de super-capacitori (încărcați la frânare și decelerare), care generează un surplus 150 kW (circa 204 CP). Deci un total de 871 CP, transmiși motoarelor electrice plasate în fiecare roată. Hidrogenul este stocat în rezervoare integrate în structura din CFRP, iar masa totală a bolidului este mai mică de 1.000 kg.

În plus, mașina va scoate un sunet racing datorită augmentării zgomotelor provenite de la turbina de aer sau de la sistemul de răcire al hidrogenului. Asta în timp ce aerodinamica a fost optimizată apelându-se la soluții din domeniul aeronautic. Hmm… s-ar putea ca în 10 ani să vedem așa ceva în realitate pe pistele de curse, cine știe.

Toyota C-HR. Mini-SUV hibrid reloaded

Toyota-C-HR frankfurt 2015 - ecoprofit 1
Și totuși, unui astfel de crossover urban i s-ar preta de minune propulsia 100% electrică a lui Tesla, nu-i așa?

Conceptul de față este o reeditare a conceptului de acum un an, de la Salonul Auto Paris 2014, care a primit o pereche suplimentară de portiere și vine cu rafinarea unor detalii. Asta deoarece Toyota C-HR prefigurează un crossover de clasă mică sau sub-compactă, care ar trebui să ajungă pe piață în maximum 2 ani.

Și care ar putea fi primul din segmentul său care să ofere propulsie hibridă. Cel mai probabil va fi vorba de sistemul care va echipa și următoarea generație Toyota Yaris Hybrid. Nu se știe, însă, dacă va fi un sistem hibrid normal sau unul de tipul plug-in hibrid. Deocamdată, rolul lui C-HR este de a testa reacția publicului în privința designului. Ce spun fanii lui Juke? Păi să vedem…

Nissan Gripz. Ce ziceți de un Juke fără curbe?

Nissan-Gripz frankfurt 2015 - ecoprofit
Poate că și Tesla ar trebui să ia în calcul realizarea unui astfel de crossover sportiv compact…

Era normal ca unul dintre cei mai activi producători din domeniul SUV-crossover să propună un concept de acest fel. Nissan Gripz se dorește un fel de hot-hatch în partitură crossover, liniile sale de design prefigurând destul de elocvent stilul viitoarei generații Nissan Juke.

Foarte interesant sistemul de propulsie la care au apelat japonezii: pur și simplu au combinat motorul electric de pe Nissan Leaf cu un motor pe benzină, puterea totală având o valoare neimpresionantă de 109 CP, iar cuplul maxim ajungând la 254 Nm. Cu alte cuvinte, un răspuns suficient de elocvent adresat conceptului Toyota C-HR. Acum să vedem care va ajunge primul pe șosele ca model de serie mare.

SsangYong XAV-Adventure. Hop și eu!

SsangYong-XAV-Adventure frankfurt 2015 - ecoprofit
Evident, o propunere care nu are cum să intereseze niciun client de Tesla…

Încet și fără tam-tam, SsangYong figurează cu volume modice de vânzări pe piața europeană, dar suficient pentru a avea o feliuță din tortul crossover-elor. Așa încât Frankfurt 2015 este un loc foarte bun pentru a mai testa reacția publicului cu un potențial viitor model cu aspect mai robust (urmașul lui Korando?).

XAV-Adventure beneficiază de un sistem hibrid E-4WD, care asociază un motor termic sub capota față (fie pe benzină, fie diesel) cu două motoare electrice plasate pe puntea spate, alături de o baterie litiu-ion. Nu se specifică dacă este un sistem hibrid închis sau unul de tip plug-in.

Volkswagen Tiguan GTE Concept. Suspans deloc surprinzător…

volkswagen_tiguan_gte frankfurt 2015 - ecoprofit
Dacă ar fi fost direct o variantă 100% electrică e-Tiguan, poate că viitorul crossover bazat pe Tesla Model III ar fi fost într-un real pericol

Noua generație VW Tiguan se numără printre cele mai așteptate premiere de pe piața europeană. Pentru că tot erau pe teren propriu, nemții de la VW s-au gândit să ne ofere și un preview al viitoarei versiuni plug-in hibride, care va beneficia de titulatura GTE. Și, odată cu aceasta, de sistemul de pe Passat GTE: combinația dintre un motor 1.4 TSI și unul electric, alături de o baterie litiu-ion care îi conferă mașinii o autonomie în regim electric de 50 km.

Pseudo-conceptul beneficiază și de panouri fotovoltaice pe acoperiș, capabile să asigure 1.900 km pe an cu zero emisii – într-o zonă însorită precum Arizona. Cel mai probabil varianta de serie Tiguan GTE va debuta la Salonul Auto Geneva 2016, ceea ce ar putea reprezenta un mic avantaj strategic și de imagine față de rivalul de temut Nissan Qashqai (care este oferit deocamdată doar cu motoare convenționale). Până atunci, Volkswagen are timp să ia pulsul pieței.

frankfurt 2015 - ecoprofit 1
Din fericire pentru Tesla, marii producători nu se grăbesc să arunce pe piață rivali serioși. Din nefericire pentru lumea auto, întârzierea concurenței este un semnal foarte pesimist al dependenței de petrol (și de poluare)

Fără discuție, Salonul Auto Frankfurt 2015 a oferit un regal automobilistic, făcând uitate problemele pe care piața auto le-a avut până acum doi-trei ani. În ce privește domeniul eco, este de-a dreptul incredibilă influența lui Tesla: multe dintre cele mai importante noutăți cu propulsie neconvențională, fie mașini de serie, fie doar concepte, sunt comparate invariabil cu modele produse de Tesla…

În teorie, constructorii auto se orientează încet către propulsia (încă) neconvențională. Dar, în realitate, lucrurile se mișcă mult prea încet, chiar dacă influența Tesla este atât de mare și în continuă creștere. Iar cel mai bun exemplu vine chiar din partea industriei auto germane, vârful de lance pe plan european – dacă până și nemții fac pași atât de mici în direcția propulsiei nepoluante, ce așteptări să avem de la alții?

În concluzie, ediția din acest an a salonului auto german, cu toată strălucirea și ”cantitatea” impresionantă de noutăți, e cam dezamăgitoare la capitolul ”moving forward”. Cei mai mulți consideră că pariul pe propulsia hibridă plug-in este suficient pentru moment, dar realitatea arată că poluarea nu este combătută suficient continuând să mizăm pe petrol. Probabil că, dacă Tesla se năștea în Germania, lucrurile ar fi stat altfel.