”Pensionat” prematur în Europa, Renault Fluence Z.E. poate renaște în… China

Renault Fluence Z.E. a fost printre primele mașini electrice de mare serie din lume. Însă, cum uneori pionierii trebuie să depășească multe bariere, modelul francezilor a dezamăgit la nivelul vânzărilor, fiind pus pe linie moartă. Totuși, principiul păsării Phoenix i s-ar putea aplica. Tocmai în China!

Renault Fluence Z.E. a fost lansat pe piață în 2011, francezii având așteptări foarte mari de la acest model, deși lumea auto era extrem de reticentă față de mașinile electrice. Pariurile negative s-au adeverit, Fluence Z.E. înregistrând vânzări palide, de mai puțin de 4.000 de exemplare în aproape 4 ani de carieră comercială. Evident, de vină au fost prețul considerat prea mare (plus sistemul de leasing separat al bateriei), precum și autonomia mică, mai ales comparativ cu versiunile diesel.

Este adevărat, Fluence Z.E. promitea să revoluționeze segmentul mașinilor electrice, grație sistemului de schimbare a bateriei prin rețeaua de stații Better Place, însă, odată cu falimentul acesteia, planurile francezilor pentru Fluence Z.E. s-au năruit. În plus, lumea mașinilor electrice s-a mișcat foarte repede, iar Fluence Z.E. s-a trezit pe neașteptate cu mulți concurenți mai bine adaptați.

Renault e gata să construiască Fluence în China (Carlos Ghosn, CEO Renault-Nissan-AvtoVaz)

Așa că, puși în fața inevitabilului, francezii au decis ”stop joc”. Deocamdată. Pentru că, dacă e să ne luăm după sursele celor de la Autonews Europe, Fluence Z.E. are șanse să renască, ba chiar pe cai mari, pe cea mai mare piață auto din lume, cea chineză. Speculațiile au apărut în urma unei declarații a lui Carlos Ghosn, dar și pe fondul investiției de 1,3 miliarde de dolari pe care Renault și partenerul chinez Dongfeng o vor pune în aplicare din decembrie. La care se mai adaugă planurile ambițioase ale guvernului chinez, care privilegiază orice tentativă de a construi și vinde mașini electrice în China.

Renault Fluence ZE China - Ecoprofit.ro
Renault Fluence Z.E. are un motor electric de 70 kW (94 CP), iar bateria litiu-ion promite o autonomie maximă de 185 km. Suficient pentru a-i convinge pe chinezi?

Pentru Renault, ar fi o mișcare strategică foarte inteligentă în China. Față de alți mari producători generaliști, francezii au pierdut startul în domeniul mașinilor convenționale, dar în domeniul mașinilor electrice au destule argumente. De reținut că, de curând, Nissan a început producția lui Leaf în China, sub numele Venucia e30, iar Fluence Z.E. ar putea fi alternativa familistă a compactei electrice japoneze. Ba chiar ideea schimbării bateriilor în stații speciale, precum Better Place, ar putea prinde rădăcini în China grație subvențiilor pe care statul e pregătit să le acorde sectorului mașinilor electrice. Nu în ultimul rând, concurența e destul de palidă, dacă ne gândim la modele mai scumpe, precum Denza (rezultat al cooperării dintre Mercedes-Benz și BYD) ori Zinoro (brand format de BMW și Brilliance).

Vom vedea ce se va întâmpla cu renașterea lui Renault Fluence Z.E. (cel mai probabil sub un nou brand dedicat pieței chinezești), care ar putea deveni, paradoxal, ”calul troian” franțuzesc pentru acapararea unei felii cât mai mari din piața auto chineză de către producătorul francez.