Produsele și serviciile sustenabile asigură creșterea peste așteptări a veniturilor companiilor

Contrar părerilor conform cărora investițiile în sustenabilitate afectează veniturile companiilor, un recent studiu al IRRC Institute arată că, dimpotrivă, ”green business” duce la creșterea cifrei de afaceri. Iar profiturile unora dintre companiile analizate au fost chiar și de 6 ori mai mari datorită produselor și serviciilor sustenabile.

produse servicii sustenabile venituri companii - ecopfrofit 0

Studiul ”Driving Revenue Growth Through Sustainable Products and Services” (”Antrenarea creșterii veniturilor prin produse și servicii sustenabile”) a fost întreprins de firma de consultanță IRRC Institute. Iar principala concluzie pe care o aduce în fața publicului este aceea că, mai nou, companiile care au capacitatea de a crea produse și servicii sustenabile își creează un avantaj competițional și vor fi primele care vor câștiga cotă de piață.

Studiul s-a bazat pe rezultatele financiare din perioada 2010-2013 ale unui grup de 12 mari companii: Allianz, BASF, Caterpillar, Dow Chemical, DuPont, GE, IBM, Johnson & Johnson, Kimberly-Clark, Philips, Siemens și Toshiba. Vorbim de companii care fac parte din TOP 100 cele mai importante companii din lume.

produse servicii sustenabile venituri companii - ecopfrofit 1
Produsele și serviciile sustenabile reprezintă noua miză pentru companii

În cei patru ani analizați, veniturile provenite din produsele și serviciile sustenabile au crescut, în medie, cu 91%! Asta în timp ce vânzările totale au crescut cu doar 15%. Practic, din ce în ce mai mulți clienți preferă să cheltuiască pe produse și servicii sustenabile, demonstrând că preferă un consum responsabil.

Ca exemplu, în cazul companiei Kimberly-Clark s-a constat în perioada analizată o creștere de 296% a veniturilor din produsele sustenabile – deci de 6 ori! Asta în timp ce creșterea veniturilor totale s-a cifrat la doar 8%. De asemenea, în aceeași perioadă produsele sustenabile și-au crescut cota din oferta totală a companiei de la 10% la peste 35%.

produse servicii sustenabile venituri companii - ecopfrofit 2
Devine clar că strategia companiilor trebuie să privilegieze sustenabilitatea produselor și serviciilor

La 6 dintre cele 12 companii s-a constatat o situație asemănătoare, veniturile provenite din produsele și serviciile sustenabile înregistrând creșteri de cel puțin 100%. În condițiile în care creșterea medie a veniturilor s-a cifrat la circa 6% – deci este clar că sustenabilitatea a asigurat evoluția afacerilor acestor companii.

Thomas Singer, coordonatorul acestui studiu, afirmă că, pentru multe companii, sustenabilitatea nu mai este doar un cuvânt frumos, care să asigure o reputație și o imagine ”verde”. Dimpotrivă, produsele și serviciile sustenabile fac parte deja dintr-o strategie menită a asigura nu doar existența pe termen lung a companiilor, ci și creșterea profiturilor și diversificarea afacerilor.

Acest trend este ajutat și de băncile comerciale și de investiție, prin noi tipuri de finanțare, adaptate noilor condiții. De asemenea, contează și impunerea unor standarde noi, care să privilegieze impactul scăzut asupra mediului, contribuția cât mai scăzută la poluarea globală, utilizarea cât mai eficientă a resurselor și energiei – produsele și serviciile care satisfac aceste noi reguli sunt, evident, avantajate din punct de vedere comercial.

Totuși, ”cu o floare nu se face primăvara”, iar studiul de față mai scoate în evidență un aspect important: în general, companiile nu diferențiază veniturile aduse de produsele și serviciile sustenabile față de cele nesustenabile. Și, cum adoptarea metodologiilor sustenabile e în stadiul incipient, deocamdată rămâne la latitudinea companiilor (prin CEO și comitetele de conducere) să decidă cât de importantă este sustenabilitatea în politica de companie). Însă rezultatele acestui studiu arată clar că sustenabilitatea e benefică pentru o companie, iar costurile inițial mari se transformă ulterior în venituri și mai mari.