Pseudo-Logan-ul electric pentru taximetriști: Mahindra Verito Electric

2015 se anunță un an foarte important pentru Logan, din punct de vedere ecologic. Și asta deoarece indienii de la Mahindra&Mahindra, care produc vechea generație a Loganului sub numele de Verito, vor lansa o variantă de serie mare cu propulsie 100% electrică: Verito Electric.

Mahindra Verito Electric Logan - Ecoprofit 1

În urma unui parteneriat nereușit între concernul Renault și compania auto indiană Mahindra&Mahindra, prima generație Logan a ajuns să fie produsă în India sub numele Mahindra Verito, cu diverse modificări de detaliu la nivelul designului. Ba chiar a trecut recent printr-un facelift, care, însă, nu e de natură să sporească interesul cumpărătorilor după așteptările celor de la Mahindra&Mahindra.

Pe piața indiană, Verito e oferit cu un diesel de origine Renault (evident), dar iată că, la începutul lui 2014, Mahindra a prezentat prototipul unui model Verito cu propulsie 100% electrică. Pe care compania indiană anunță că îl va lansa ca model de serie pe la jumătatea lui 2015. Însă, cel puțin într-o primă fază, nu se va adresa oricărui client, ci doar companiilor de taximetrie și de rent-a-car. De ce?

Mahindra Verito Electric Logan - Ecoprofit 2
”Machiajul” de Bollywood nu poate ascunde că vorbim de prima generație Logan. Dar… ce avem pe aripă? Să fie ”bușonul” pentru alimentarea electrică?

Deoarece, din punct de vedere tehnic, Verito Electric nu se poate lăuda cu prea multe: motorul dezvoltă doar 29 kW (cam 40 CP), fiind vorba despre un upgrade al celui de pe micul e2o (model mini conceput de Reva), iar viteza maximă este de numai 85 km/h. Mai mult, bateriile litiu-ion de 72V oferă o autonomie maximă teoterică de numai 100 km, în condiții normale de trafic fiind de așteptat ca mașina să poată parcurge, în mod realist, cam 80-85 km între două încărcări. Așadar, vorbim de o autonomie aproape la jumătate față de ale altor mașini electrice aflate pe piață în acest moment.

Însă tot aproape la jumătate este și prețul de 900.000 rupii indiene (circa 14.000 USD sau 11.500 euro). Ceea ce înseamnă că Mahindra Verito Electric e mai scumpă cu 50% decât versiunea cu motor diesel, dar este de așteptat ca diferența să se amortizeze suficient de repede, mai ales în utilizare intensă, specifică activităților de taximetrie sau rent-a-car. Care, cu siguranță, vor aprecia faptul că, prin utilizarea încărcătorului rapid Quick2Charge, timpul de încărcare a bateriilor scade la doar o oră de la 7 ore (timpul necesar dacă se utilizează o sursă normală de 220V) .

Mahindra Verito Electric Logan - Ecoprofit 3
În mod normal, pe spatele lui Logan scrie ”Powered by Renault”. În cazul ”Logan-ului indian” electric, propulsia 100% electrică e asigurată de Reva.

Inițial, oficialii Mahindra&Mahindra anunțau lansarea lui Verito Electric pentru toamna lui 2014, însă ulterior s-a decis amânarea pentru 2015, așteptându-se finalizarea noului program guvernamental de subvenții pentru mașinile electrice. Neoficial, însă, amânarea s-ar putea datora eforturilor de a oferi baterii cu o autonomie mai bună. Mai ales că planurile includ și exportul acestui model pe piețe vest-europene mai pretențioase, precum Norvegia, Marea Britanie sau Franța.

Deocamdată, însă, compania indiană a semnat un contract de intenție cu statul Bhutan pentru un contingent de nu mai puțin de 5.000 de modele Verito Electric. Mașinile urmează să devină o flotă de taxiuri ecologice, statul din Munții Himalaya având o politică foarte clară privind eco-turismul. În plus, modelul Verito Electric se dovedește o propunere mult mai inspirată decât micul e2o, care oferă doar două portiere, 2+2 locuri și un portbagaj infim, în timp ce ”Logan-ul” indian are o banchetă generoasă pentru trei persoane, un portbagaj de 500 de litri și, până acum, a demonstrat și o bună fiabilitate.

Mahindra Verito Electric Logan - Ecoprofit 4
Logan electric – deci se poate! Când, oare, vom vedea pe străzi o Dacia electrică de serie mare?

Chiar dacă, la prima vedere, Verito Electric pare o propunere mult prea modestă pentru ceea ce ne așteptăm de la mașinile electrice în acest moment, putem vorbi, totuși, de un pas concret pe care compania indiană îl face, la fel ca unele companii din China. Și, pentru că până la urmă vorbim chiar de prima generație Logan, ne întrebăm când vor ajunge oficialii Renault-Nissan la concluzia că platforma celui mai cunoscut autoturism low-cost din lume se pretează pentru realizarea unei mașini electrice foarte ieftine.

Deci, domnule Ghosn, nu credeți că e cazul să lansați cât mai repede o mașină electrică Dacia de mare serie?