Sistem range-extender cu hidrogen pentru mașinile electrice Renault?

Compania franțuzească Symbio FCell mizează pe tehnologia pilei de combustibil alimentată cu hidrogen, iar din acest an urmează să echipeze modele electrice Renault Kangoo Z.E. cu astfel de sisteme range-extender, care le vor asigura utilitarelor franțuzești o autonomie dublă. Mai multe detalii în continuare.

renault zoe ze fuel cell range extender - ecoprofit 1

Compania Symbio FCell a fost înființată în 2010, cu scopul de a realiza sisteme de tip fuel-cell, alimentate cu hidrogen și care pot fi adaptate pe actualele vehicule electrice pentru a le crește autonomia. În 2014, a fost inițiat programul-pilot HyWay în zonele Grenoble și Lyon (cu 21 de ”vehicule cobai”), dar firma s-a implicat și în realizarea unui vehicul de curse alimentat cu hidrogen, GreenGT H2.

renault zoe ze fuel cell range extender - ecoprofit 2Recent, o parte din acțiunile companiei au fost achiziționate de Michelin, așa încât gradul de încredere în planurile Symbio FCell a crescut vertiginos. Deci și comenzile au început să curgă din partea mai multor firme din Franța (de la cele de curierat până la cele cu obiect de activitate în domeniul energiilor regenerabile). Practic, în 2015 vor fi livrate 200 de modele Kangoo Z.E.-H2, iar în 2016 alte 1.000 astfel de vehicule.

Kangoo Z.E.-H2 presupune montarea pe utilitara electrică Renault a unui sistem range-extender de 5 kW, foarte compact și care poate stoca în rezervor o cantitate de 1,8 kg de hidrogen. Acesta este folosit pentru a produce curent electric, suficient cât să asigure un surplus de 180 km al autonomiei.

renault zoe ze fuel cell range extender - ecoprofit 3Ceea ce înseamnă că un Kangoo Z.E.-H2 poate ajunge la o autonomie maximă teoretică de peste 350 km (cu bateriile încărcate 100% și cu rezervorul de hidrogen plin). În plus, prin proiectul HyWay, susținut financiar prin fonduri guvernamentale și europene, au fost deja realizate trei stații de alimentare cu hidrogen în nordul Franței, numărul acestora urmând să crească odată cu creșterea interesului pentru soluția celor de la Symbio FCell.

renault zoe ze fuel cell range extender - ecoprofit 4Planurile firmei franțuzești nu se opresc aici: împreună cu Renault Trucks și La Poste, la începutul lui 2015 a fost demarată testarea unei utilitare medii Renault Maxity, de 4,5 tone, având propulsie electrică și fiind dotată cu un sistem range extender realizat de Symbio FCell. Bateriile îi asigură vehiculului o autonomie de 100 km, în timp ce sistemul fuel-cell adaugă încă 100 km. Însă specialiștii Symbio FCell susțin că pot realiza un sistem care să asigure o eficiență crescută și o autonomie mai bună, totul cu zero emisii.

Este foarte interesantă evoluția rapidă a unei firme practic necunoscute în ”marele joc” al propulsiei pe hidrogen. Domeniu pe care mizează mulți constructori auto, dar care au făcut până acum pași foarte mici – cu excepția lui Toyota Mirai și a lui Hyundai ix35 FCEV, nu sunt alte exemple concrete. Abordarea Symbio FCell ne arată că poate hidrogenul este o soluție care ar trebui luată în considerare mai mult pentru vehiculele de marfă decât pentru cele personale. Cel puțin la început.