Renault ZOE – prețuri, achiziție și informații pentru România

Renault ZOE este lansat, în sfârșit, și pe piața din România, odată cu anunțarea de către guvern a unui ecotichet generos pentru mașinile 100% electrice. Astfel, Renault ZOE devine cel mai accesibil autoturism electric de transport persoane. În continuare, toate detaliile pentru achiziția noului Renanault ZOE.

renault zoe preturi romania 0 - ecoprofit

CITEȘTE TESTUL ÎN ROMÂNIA CU RENAULT ZOE

VEZI CE E NOU CU ECOTICHETUL DE 20.000 DE LEI PENTRU MAȘINI ELECTRICE

Renault ZOE pornește de la 20.900 euro, dar bateria se plătește separat

Prețul de bază al lui Renault ZOE în România este de 20.900 euro (TVA inclus), sumă valabilă pentru varianta de echipare de bază LIFE. Pentru cei mai pretențioși există și varianta de top ZEN, care are un preț de pornire de 22.000 de euro.

Însă aceste valori sunt doar vârful icebergului, deoarece Renault ZOE nu e o mașină electrică obișnuită.

Ideea de ”chirie pentru baterie”

Francezii au lansat gama lor de mașini electrice odată cu o idee privită cu reticență de multă lume: plata separată a unei chirii pentru baterie. Simțul proprietății îi face pe cei mai mulți să se alerteze ”cum adică, să nu cumpăr TOATĂ mașina?!”, iar conceptul de vânzare al celor de la Renault nu este analizat cu atenție. Ceea ce vom face acum.

renault zoe preturi romania 2 - ecoprofit
În România, bateria lui Renault Zoe face parte dintr-un abonament separat, nefiindă inclusă în prețul mașinii

Mai întâi, trebuie înțeles că bateriile litiu-ion sunt încă foarte scumpe, datorită costurilor ridicate ale tehnologiei. Integrarea lor în prețul mașinii ar însemna o sumă prohibitivă pentru mulți potențiali clienți – cel mai probabil, ZOE ar costa peste 30.000 de euro dacă bateria ar fi inclusă în prețul inițial.

Apoi, odată cu trecerea timpului, bateriile litiu-ion încep să-și piardă performanțele (capacitatea de încărcare scade vertiginos după câțiva ani). Uzual, producătorii auto acordă garanții de circa 8 ani, însă, după această perioadă, orice problemă intervenită la baterii va costa excesiv, iar înlocuirea lor va fi mult mai scumpă decât valoarea mașinii în momentul respectiv.

Psihologic, e greu de acceptat că bateria nu e inclusă în prețul mașinii. De fapt, se aplică principiul achiziției unui smartphone cu abonament de telefonie mobilă, iar, la o analiză mai atentă, chiria pentru baterie are câteva avantaje interesante.

Renault oferă o garanție de 5 ani sau 100.000 km pentru grupul motopropulsor, incluzând aici bateria. Dacă intervin defecțiuni de fabricație sau probleme de încărcare, bateria este schimbată. Însă mai important este că, odată terminat contractul de chirie, utilizatorul poate face un contract nou pe o baterie nouă. E un avantaj major, dar care necesită o gândire de perspectivă.

Apropo de perspectivă, mai apare un avantaj la revânzarea mașinii. Deprecierea mașinii va fi mică, deoarece motorul electric este mult mai robust decât un motor termic. Iar noul proprietar va face, la rândul lui, un abonament pentru o baterie. La o mașină electrică având bateria inclusă în preț, deprecierea este extrem de mare, în primul rând din cauza bateriei, ceea ce, după cum am văzut, nu e cazul la ZOE.

renault zoe preturi romania 3 - ecoprofit
Închipuiți-vă că ZOE e un smartphone, iar bateria abonamentul operatorului de telefonie mobilă….

Nu în ultimul rând, trebuie înțeles cam care e comportamentul de achiziție al majorității clienților de mașini noi: în general, apelează la o formă de finanțare, mașina fiind luată în rate. În cazul firmelor, se merge de multe ori pe leasing opearațional, care, în sine, reprezintă o închiriere pe termen lung a mașinii, cu plata unei rate lunare.

Rezumând, achiziția unui Renault ZOE este similară cu a unui smartphone cu abonament: ca să utilizezi device-ul, trebuie să achiziționezi un abonament (în rate) de la un operator. Simplu. Însă ideea de chirie pentru baterie este înțeleasă doar dacă e analizată pertinent.

Cât costă chiria bateriei

Principial, achiziția unei mașini electrice având bateria inclusă în preț este similară cu achiziția unei mașini convenționale, cu motor pe benzină sau motorină, dar plătind în avans combustibilul, pe o perioadă de mulți ani de zile. Din punct de vedere psihologic, e greu de acceptat, deoarece ne-am obișnuit să plătim carburantul în funcție de cât mergem cu mașinile. Tot principial vorbind, la fiecare alimentare este ca și cum am plăti carburantul… în rate (un concept mai greu de înțeles de persoanele fizice, dar foarte logic pentru companii, care utilizează permanent mașinile).

Renault aplică această filosofie în cadrul abonamentelor gândite pentru chiria bateriei lui ZOE, în sensul că rata lunară este oarecum echivalentă cu suma cheltuită lunar pentru carburantul consumat de o mașină convențională. Iată în tabelul de mai jos care sunt valorile:

renault zoe preturi - chirie baterie - ecoprofit

La fel ca în cazul abonamentelor la telefonie (sau al unui credit la bancă), ratele sunt mai mici dacă perioada de închiriere e mai lungă. Prețul optim este pentru o chirie pe cel puțin 3 ani, pentru un rulaj anual de 12.500 km (deci o medie de numai 1.040 km/lună, adică în jur de 35 km/zi – pertinent pentru multe situații din mediul urban). Depășirea numărului de kilometri impus din abonament se tarifeză cu 0,05 euro/km.

Trebuie făcute niște mențiuni importante. În primul rând, la aceste rate se mai adaugă și costurile privind asigurările (Allianz) pentru RCA și CASCO, lucru normal pentru o mașină nouă. După care intervine factorul ținând de achiziția mașinii: aceasta se poate realiza exclusiv prin RCI Leasing Romania IFN SA / RCI Finanțare Romania SRL. Iar contractul pentru baterie se realizează doar prin RCI Finanțare Romania SRL, fiind de tip leasing operațional.

renault zoe preturi romania 4 - ecoprofit
Renault Zoe poate fi achiziționat doar prin finanțare asigurată de RCI Leasing

Cu alte cuvinte, Renault ZOE nu poate fi cumpărat ”cu banii jos”, ci doar în sistem de finanțare. Ceea ce, din nou, justifică ideea de chirie pentru baterie, deoarece, în practică, utilizatorul va plăti o singură rată lunară, care va conține rata pentru mașină, rata pentru baterie și costurile asigurărilor. Plus o sumă modică pentru alimentarea bateriei – estimativ, undeva la câteva zeci de lei lunar. Practic, costurile totale lunare este de așteptat să fie la același nivel cu ale unei mașini convenționale, cumulând rata lunară plus carburantul consumat lunar pentru aceasta și costurile reviziilor.

Alegerea abonamentului optim pentru baterie necesită o estimare cât mai realistă a nevoilor de utilizare a mașinii. Costurile de încărcare cu energie electrică sunt foarte mici

Revenind la costurile mașinii, principial, la prețul lui ZOE se va mai adăuga anual o sumă cuprinsă între 948 și 1.944 de euro, în funcție de tipul de abonament ales pentru baterie. Așa încât o comparație cu modelele convenționale se poate face doar luând în considerare rulajele anuale aferente abonamentului la baterie, calculele fiind influențate în primul rând de variația prețurilor la carburanți, dar și de consumurile motoarelor convenționale, mult mai mari în realitate decât în teorie.

Ce alte costuri mai implică Renault ZOE

Încă din echiparea de bază LIFE, nivelul de dotări este foarte generos, cel puțin raportat la media mașinilor similare convenționale din clasa mică (am subliniat echipamentele și sistemele mai puțin întâlnite în categorie).

Dotări standard LIFE:

  • ABS (Anti-locking braking system) și AFU (Asistență la frânarea de urgență)
  • ESP (Sistem de stabilitate electronică a vehiculului)
  • HSA (Sistem de asistență la pornirea din rampă)
  • Aer condiționat cu reglare automată
  • Airbaguri frontale șofer și pasager (la pasager deconectabil)
  • Airbaguri laterale cap-torace
  • Ambianță interioară “Gri Tropical” (HARM01)
  • Carcase oglinzi exterioare negru “glossy”
  • Cordon de încărcare baterie
  • Cutie de viteza automată
  • Faruri de zi LED
  • Geamuri față electrice
  • Jante din otel 15″, pneuri “MICHELIN ENERGY™ E-V”
  • Kit de reparare pneuri
  • Oglinzi retrovizoare reglabile electric și degivrante
  • Regulator și limitator de viteză (Cruise Control)
  • Sistem de acces (deschidere/închidere) și demaraj al autovehiculului
  • radio cu Bluetooth și USB
  • Sistem multimedia și navigație R-Link (cuprinde exclusiv harta României)
  • Sistem de prindere ISOFIX
  • Sistem de monitorizare presiune pneuri
  • Tapițerie textilă de culoare neagră (DRAP07)
  • Volan reglabil în înălțime și adâncime

După cum se observă, este o echipare generoasă, deoarece ZOE nu-și propune să fie cât mai ieftin, ci să ofere un grad bun de confort. Cine vrea mai multe, poate opta pentru nivelul de echipare ZEN, cu 1.100 euro mai scump, o sumă chiar mică raportat la dotările pe care le aduce în plus.

renault zoe preturi romania 5 - ecoprofit
Echiparea de bază a lui Renault ZOE este conformă aspectului: pretențioasă și peste media clasei mici

Dotări standard ZEN (suplimentar față de LIFE):

  • ”Pack look” – ornament cromat calandru și geamuri spate cu tentă albastră
  • Jante de aliaj 16″, design “Aérotronic”, pneuri “MICHELIN ENERGY™ E-V”
  • Senzori de parcare spate
  • Senzori de ploaie și lumină
  • Sistem audio Arkamis 3D Sound cu Bluetooth și USB, 4 difuzoare față/spate și 2 tweetere în față
  • “Take care” by Renault cu senzor de toxicitate, ionizator și difuzor de parfum
  • Tapițerie textilă “Gri tropical” deschis, cu tratament Teflon® (DRAP02)

Dat fiind raportul bun preț/echipare oferit în nivelurile de echipare LIFE și ZEN, lista de opționale este foarte scurtă. O scurtă privire pe ea le dă de înțeles celor mai pretențioși că nivelul ZEN e de preferat lui LIFE, datorită unui standard mai bun.

renault zoe preturi - dotari optionale - ecoprofit

La capitolul cheltuieli suplimentare mai intervine un capitol important: gama de stații de încărcare pusă la dispoziția utilizatorilor, prin partenerul Schneider Electric. Față de utilizarea simplistă a unei prize de 220V, aceste stații sunt special concepute pentru a eficientiza încărcarea și a proteja atât bateria, cât și sistemul electric al locuinței, spre exemplu. În plus, permit mai multe facilități – cum ar fi programarea unui anumit interval de încărcare, foarte util când se optează pentru tarife diferențiate, cel de noapte având, de regulă, o valoare foarte mică.

renault zoe preturi - statii incarcare - ecoprofit

Bonusuri guvernamentale și avantajele programului ”Rabla 2015”

Noul bonus guvernamental dedicat mașinilor electrice scade 4.500 euro din prețul lui Renault ZOE

În primăvara lui 2015, Ministerul Mediului a anunțat lansarea unui program surprinzător, dedicat mașinilor 100% electrice: ecotichetul de 20.000 de lei. La cumpărarea unui vehicul nou, având propulsie 100% electrică (deci exclus hibridele plug-in), cumpărătorul primește o reducere de aproape 4.500 euro – ușor peste media bonusurilor guvernamentale oferite de celelalte țări europene pentru mașinile electrice.

Ceea ce înseamnă că prețul lui Renault ZOE va porni de la 16.400 euro, care deja reprezintă o sumă mult mai tentantă. Iar lucrurile nu se opresc aici, deoarece noul ecotichet poate fi cumulat și cu programul ”Rabla 2015”, respectiv cu ecobonusurile din cadrul acestuia.

renault zoe preturi romania 6 - ecoprofit
Ecotichetul de 20.000 de lei face prețul de bază al lui Renault ZOE mult mai atractiv

Astfel, dacă se casează o mașină veche la cumpărarea unui Renault ZOE nou, cumpărătorul va mai beneficia de o reducere de 6.500 lei (contravaloarea tichetului de casare, aproximativ 1.460 euro), dar și de cumularea a două econonusuri: cel de 750 lei (circa 170 euro) pentru achiziția de mașini noi cu emisii CO2 sub 100 g/km, respectiv cel de 2.500 lei (circa 560 euro) pentru sisteme de propulsie hibrid electrică plug-in.

Cumulând ecotichetul și programul ”Rabla 2015” cu ecobonusurile sale, prețul de bază al lui Renault ZOE scade sub 15.000 de euro. ZOE devine, astfel, cea mai accesibilă mașină electrică pentru persoane

Prin programul ”Rabla 2015”, prețul de bază al unui Renault ZOE are șansa să scadă cu încă aproape 2.200 de euro, așa încât va porni de la 14.200 de euro, o sumă deja foarte tentantă date fiind costurile de utilizare foarte convenabile ale mașinii, gradul ridicat de confort și, foarte important, lipsa poluării în funcționare.

AFLĂ NOUTĂȚILE DESPRE ECOTICHETUL DE 20.000 DE LEI

Există, însă, și o umbră care planează asupra acestui program dedicat mașinilor strict electrice: bugetul alocat este suficient pentru acordarea a numai 100 de astfel de ecotichete, cel puțin într-o primă fază. Însă, în funcție de dinamica achizițiilor de mașini electrice, probabil se vor face rapid și alți pași pentru a încuraja achiziția de mașini mai puțin sau deloc poluante. Mai ales că guvernul și-a propus un alt obiectiv îndrăzneț: realizarea, până în 2020, a unei infrastructuri de 10.000 de puncte de alimentare pentru mașinile electrice și hibride plug-in.

renault zoe preturi romania 7 - ecoprofit
În acest moment, Renault ZOE este cea mai accesibilă mașină electrică pentru persoane

Așadar, noul Renault ZOE pornește la drum în România într-un context interesant, venind cu un pachet de avantaje și dezavantaje care merită analizate mai în detaliu. Să nu uităm că fragila piață de vehicule electrice de la noi mai cuprinde câteva propuneri, fiecare cu plusurile și minusurile ei. Cel mai important, însă, rămâne faptul că ZOE devine cea mai accesibilă mașină electrică pentru persoane de la noi. Iar acesta ar putea fi un argument mai puternic decât cred mulți.

Citiți testul în România cu Renault ZOE

renault zoe preturi - date tehnice - ecoprofit

 

renault zoe preturai romania 8 - ecoprofit