Cum ar trebui să arate rețeaua Tesla Supercharger în România

Până la finalul lui 2015, probabil vor fi mai mult de 20 de Tesla Model S înmatriculate în România. Iar în anii următori e de așteptat să se ajungă la sute de mașini Tesla, mai ales după lansarea lui Model X. Prin urmare, se impune o rețea Supercharger și la noi. Dar unde ar trebui plasate stațiile?

Pe lângă faptul că propune pe piață cea mai bună mașină electrică din istoria auto, Tesla Motors le asigură clienților și o rețea de stații de încărcare rapidă, rețea botezată Supercharger. În lume sunt deja peste 500 de astfel de stații, dar în România încă nu există niciuna – deși sunt deja surprinzători de multe mașini Tesla Model S înmatriculate. Așa încât vă propun un exercițiu: cum ar trebui să arate harta de stații Supercharger în România?

Cât se încarcă bateria lui Tesla Model S într-o stație Supercharger?

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 6
Tesla Motors susține că, în doar 30 de minute, se poate obține o autonomie de 170 mile (circa 270 km). În teorie

Oficial, Tesla Motors susține că o stație de încărcare rapidă Tesla Supercharger asigură o autonomie de 170 de mile în doar 30 de minute. Adică vreo 270 km în doar o jumătate de oră de așteptare, ceea ce sună foarte bine. Dar e nevoie de o mențiune: vorbim de valori valabile pentru versiunea cu bateria de 85 kW și în condițiile unei viteze constante de circa 90 km/h.

Pentru încă 10 minute suplimentare, bateria poate fi încărcată până la 80%, ceea ce, în teorie, ar asigura o autonomie de 212 mile (deci vreo 340 km). Cine dorește încărcarea completă a bateriei, va trebui să aștepte cel puțin 75 de minute, autonomia totală teoretică ajungând la 420 km. Din nou, atenție, sunt valori valabile pentru varianta de 85 kW și pentru o viteză constană de 90 km/h.

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 7
Tesla Model S 70kW oferă cea mai redusă autonomie: ”doar” 230 de mile – circa 370 km

Pentru varianta de 70 kW, valorile vor fi mai mici. Estimările arată astfel pentru varianta Tesla Model S 70kW, cu tracțiune doar pe spate (pe care o voi lua ca bază de calcul pentru harta Supercharger):

– în 30 de minute: 138 de mile (circa 220 km)
– în 40 de minute: 184 de mile (circa 290 km)
– în 75 de minute: 230 de mile (circa 370 km)

În realitate, însă, stilul de condus variază, iar Tesla Model S e o mașină performantă (chiar și în versiunea de bază). Deci autonomia reală va fi mai redusă decât cea teoretică. Pe de altă parte, cine este dispus să aștepte 30 de minute la o stație Supercharger, probabil nu va avea probleme să mai stea 10 minute pentru un surplus de 30% al autonomiei.

Așa încât voi considera că distanța optimă dintre două stații Supercharger ar trebui să fie de circa 250 km. O distanță care, oricum, implică și o pauză de odihnă binevenită pentru majoritatea șoferilor. Mai ales când vorbim de drumuri foarte lungi, cum ar fi traversarea României, unde autostrăzile sunt încă foarte puține.

Propunere pentru harta de stații Tesla Superchargers în România

Momentan, Europa de Est nu e ”atinsă” de rețeaua Superchargers, conform hărții oficiale Tesla. Deci în România nu este de aștepat vreo astfel de stație până când nu vor apărea și în Polonia, Slovacia, Ungaria sau Serbia. Este interesant, totuși, că harta oficială arată că, până la finalul lui 2015, ar trebui să existe un ”culoar” către Istanbul, iar în cursul lui 2016 sunt prevăzute trei stații în România și una în Republica Moldova.

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 2
În 2016 ar trebui să apară stații Supercharger în trei orașe din România

Dinspre Europa Centrală se ajunge cel mai facil în România prin Ungaria. De la Budapesta se poate ajunge la Satu Mare (326 km), la Oradea (266 km) sau la Arad (264 km). Datorită distanțelor foarte apropiate de etalonul stabilit la 250 km, Arad devine prioritar. Mai ales că Nădlac este acum pe autostrada care leagă, în sfârșit, Ungaria de România.

În altă ordine de idei, cele mai multe exemplare Tesla Model S sunt înmatriculate în București, iar pe viitor este de așteptat ca tot în Capitală să regăsim cei mai mulți clienți de Model S, Model X și, puțin mai târziu, Model III. În plus, să nu uităm că rețeaua Superchagers este gândită pentru cei care sunt în tranzit, iar majoritatea clienților Tesla care circulă prin Europa este de așteptat să ajungă și în București.

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 3
Probabil cea mai importantă rută de traversare a României

De la Arad la București sunt circa 551 km prin Sibiu, o parte din acest traseu fiind pe autostrăzi. De la Arad la Sibiu sunt 270 km, deci ar fi rezonabilă plasarea unei stații Supercharger în fosta Capitală Culturală a Europei în 2007. De la Sibiu la București sunt în jur de 277 km, deci, din nou, suficient pentru ca, odată încărcată mașina la Sibiu, bateria să ofere o autonomie suficientă până la prima stație Supercharger din Capitală.

Vara, una dintre cele mai importante destinatii este marea, deci o stație Supercharger este imperios necesară la Constanța (până unde sunt 225 km pe autostradă de la București). Și de unde consider că este mai pitoresc de ajuns până în Istanbul, pe lângă mare, față de ”culoarul” de pe harta Tesla.

Tot harta oficială Tesla ne arată că și la Chișinău, în Republica Moldova, este planificată o stație Supercharger. Pe harta oficială pare să fie preferat Galați pentru montarea unei stații Supercharger în 2016, ceea ce pare ok (București-Galați: 237 km, iar Galați-Chișinău: 246 km). Însă cum rămâne cu nord-estul României? Consider că la Focșani ar fi indicată montarea unei stații Supercharger. Iată de ce.

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 4
Focșani este un punct important de intersecție, către Bucovina, respectiv Republica Moldova

De la București la Chișinău sunt 459 km prin Focșani, respectiv 483 km prin Galați (e adevărat, în acest al doilea caz aproape 100 km sunt pe autostradă, dar, odată trecută granița, sunt mai multe drumuri secundare decât pe la Focșani). Focșani-ul este la 185 km de București, după care mai sunt 274 km până la Chișinău, ceea ce e rezonabil (deși, într-adevăr, înseamnă 30 km mai mult decât de la Focșani la Chișinău).

Însă de la Focșani până la Suceava, ”capitala” Bucovinei, sunt 256 km, legând convenabil Bucureștiul de nord-estul țării. Constanța este situată la 290 km de Focșani (dacă se merge prin Brăila), deci și Moldova de dincoace de Prut ar avea acces fără probleme la litoralul românesc. În plus, o stație Supercharger la Suceava ar face legătura rapid cu Chișinăul, până la care ar fi 309 km sau chiar numai 270 km (dacă se preferă ruta prin Iași).

Revenind la harta oficială Tesla, tot în 2016 ar trebui să vedem o stație Supercharger la Craiova – pentru a face legătura cu Serbia, spre Grecia. Distanța de la Craiova la București sau Sibiu se situează sub 250 km pe drumurile principale. Însă de la Craiova până la Arad sunt în jur de 370 km – distanță care reprezintă autonomia maximă teoretică a celei mai puțin performante versiuni Tesla Model S. Un drum unde ”range anxiety” ar fi la cote maxime…

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 5
Nord-vestul țării presupune trasee cam lungi până în nord-est sau în centru – deci ar fi utile niște puncte intermediare cu stații Supercharger

Cum rămâne, însă, cu Ardealul? Prin plasarea unei stații Supercharger la Satu Mare se rezolvă vestul țării fără bătăi mari de cap: Oradea, Cluj Napoca, Baia Mare sau Bistrița sunt la mai puțin de 200 km distanță de Satu Mare. Totuși, între Satu Mare și Sibiu sunt cam 370 km, din nou la limită dacă ne raportăm la versiunea Model S cu autonomia cea mai redusă. Asta în timp ce legătura cu Suceava presupune o distanță de 385 km.

Între Satu Mare și Sibiu ar fi logică plasarea unei stații Supercharger la Cluj Napoca – dar, sincer, Clujul nu este defavorizat ca distanță raportat la orașe mari, precum Satu Mare, Arad sau Sibiu. Merită o stație Supercharger doar fiindcă este perceput drept ”capitala Ardealului”.

Însă Bistrița este un nor rutier mult mai important: face legătura convenabil între Satu Mare și Suceava, apoi cu Focșani spre Constanța, ba chiar și cu Brașov-ul, o destinație de iarnă vizată de mulți. De altfel, Brașov-ul este foarte important pe plan zonal datorită stațiunilor de pe Valea Prahovei, foarte vizitate mai ales de către cei din sud și din Capitală, deci ar avea sens o stație Supercharger și aici.

Date fiind toate aceste considerente, iată în ce orașe cred că ar trebui plasate stații Supercharger în România:

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 1
Cam așa ar trebui să arate harta stațiilor de încărcare rapidă Tesla Supercharger pentru România. Sunteți de acord?

Când am putea avea o rețea Tesla Superchargers în România?

Cu alte cuvinte, pentru o acoperire a principalelor orașe ale României (cu trasee care corespund, în mare, și cu planurile ținând de infrastructura rutieră), ar fi necesare 11 stații Supercharger – ba chiar 9, dacă am omite Clujul și Brașovul, unde, după părerea mea, nu sunt imperios necesare asemenea stații, fiind mai mult o chestiune de orgoliu municipal.

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 8
O stație cu încărcătoare rapide Supercharger necesită o investiție destul de mare. Dar, până la urmă, rezonabilă

Conform unor surse, o stație de încărcătoare rapide Supercharger necesita o investiție de circa 100-150.000 USD la început, sumă care urca la peste 250.000 USD în cazul adăugării unei ”ferme solare”, pentru producerea total nepoluantă a curentului electric. A fost demarat și un program pentru stații ”battery swap” (înlocuirea bateriei descărcate cu una încărcată, în circa 5 minute), dar aici vorbim de costuri mult mai mari, în jurul a o jumătate de milion de dolari.

În cazul României, rețeaua Supercharger prezentată mai sus ar necesita probabil 1,5 milioane de euro. Mult, puțin? Ca idee, suma reprezintă valoarea a 15 mașini Tesla Model S, iar în România deja circulă mai multe la această oră… În plus, odată cu lansarea lui Tesla Model X este de așteptat creșterea numărului de mașini Tesla în următorii ani, după care lansarea lui Model III va duce foarte probabil la înmulțirea exponențială pe șoselele românești a mașinilor electrice produse de acest fabricant.

Consider că prioritare sunt Arad, Sibiu, București și Constanța – deoarece este un traseu de traversare a României foarte atractiv pentru străinii care călătoresc în Europa cu astfel de mașini. Iar cele mai multe modele Tesla sunt în București, proprietarii urmând astfel să aibă la dispoziție un minim de infrastructură de alimentare pentru drumuri mai lungi în principalele zone ale țării.

harta romania tesla supercharger - ecoprofit 9
Chiar dacă nu avem încă stații Supercharger, în România există deja câteva orașe cu stații de încărcare pentru mașinile electrice

După care Craiova și Focșani sunt importante pentru legătura cu alte ”coridoare” vizate de Tesla, în afara țării noastre. Deci până la finalul lui 2016 ar trebui să fie puse la punct 6 astfel de stații în spațiul carpato-danubiano-pontic. În anul următor cred că nu ar fi probleme majore să mai fie puse în funcțiune trei, la Satu Mare, Suceava și Bistrița, iar până la finalul deceniului, prin 2018-2019, m-aș aștepta să văd stații Supercharger și la Cluj Napoca și Brașov.

Conform hărții interactive Plugshareîn România există deja stații de alimentare pentru mașinile electrice, unde ar putea fi încărcate și modelele Tesla. Deci s-ar putea ca, la o analiză mai atentă, să nu fie neapărată nevoie de toate stațiile Supercharger menționate în acest material. Însă deocamdată doar încărcarea rapidă oferită de compania americană poate satisface un timp scurt pentru obținerea unei autonomii cât mai mari.

Este adevărat că România este o piață mult prea puțin importantă pentru Tesla Motors din punct de vedere al numărului de mașini cumpărate, comparativ cu piețele vestice. Dar, pe de altă parte, punerea la punct a unei astfel de rețele de stații Supercharger ar dinamiza, cu siguranță, vânzările. Pentru că aceste 11 stații pe care le-am propus acoperă cam toată țara. Și ar fi un imbold și pentru celelalte planuri ținând de infrastructura de alimentare a mașinilor electrice – fie ale guvernului și autorităților locale, fie din mediul privat.

VOI CUM CREDEȚI CĂ AR TREBUI SĂ ARATE REȚEAUA TESLA SUPERCHARGER ÎN ROMÂNIA?

  • Marius Barsan

    Drumul spre Turcia prin Constanta – Vama Veche ar deveni o corvoada in timpul verii, cand statiunile sunt pline (de turisti), iar soseaua la fel. Infrastructura C-ta – Vama Veche trebuie imbunatatita pana la montarea unei statii Tesla Supercgarger.

    • deci mai asteptam 50 de ani pana cand isi face cnadnr-ul treaba? 😛 tocmai, ca la constanta mi se pare important sa fie o statie supercharger, ca punct central pentru cei care vor sa bata litoralul sau sa ajunga si prin delta… nu putini dintre acestia fiind straini