Rivalii semi-eco ai lui Tesla Model S – cele mai ”verzi” limuzine de lux din 2015

Pentru clienții de mașini de lux, investiția într-un model cât mai puțin poluant reprezintă un efort foarte mic. Să vedem ce propuneri au principalii constructori de limuzine de lux în 2015 și cât de eficiente sunt acestea. Sau, altfel spus, o scurtă comparație între BMW 740e, Mercedes-Benz S 500 e, Porsche Panamera S E-Hybrid și, evident, Tesla Model S.

Oamenii cu bani este normal să se îndrepte spre mașini scumpe, care oferă tehnologie de top, o imagine puternică, un grad înalt de confort și performanțe foarte bune. Însă ar cam fi cazul ca luxul să fie asociat și cu sustenabilitatea, iar motoarele gurmande și poluante să fie evitate. Banii nu ar trebui investiți irosiți pe poluare, nu-i așa?

În ultimii ani, producătorii premium importanți au început să ofere și versiuni hibride de propulsie, dar în Europa acestea nu pot concura versiunile diesel, față de care sunt mai scumpe și nu prea aduc avantaje în materie de reducere a poluării. De aceea, mai nou acești producători se reorientează către propulsia alternativă de tipul plug-in hibrid, care permite și o autonomie în regim electric de niște zeci de kilometri, în rest funcționând hibrid, mașina putând fi alimentată de la orice benzinărie.

masini lux eco plug in hybrid tesla model s - ecoprofit 5Deocamdată, Tesla Model S rămâne singura limuzină cu propulsie 100% electrică, ceilalți ”grei” ai industriei auto negrăbindu-se să urmeze exemplul companiei americane. Așa încât, în 2015, avem doar trei rivali semi-eco pentru Tesla Model S: Mercedes-Benz S 500 e, Porsche Panamera S E-Hybrid și noul BMW 740e. Viitoarea generație Audi A8 va oferi și ea un sistem hibrid plug-in, dar va apărea peste un an sau doi.

Să vedem cum se compară toate aceste limuzine mai mult sau mai puțin eco în tabelul următor (click pe poză pentru mărire):

masini lux eco plug in hybrid - ecoprofit 1-

masini lux eco plug in hybrid porsche panamera s e hybrid - ecoprofit 3Porsche Panamera S E-Hybrid este, practic, primul model de lux care a oferit un sistem plug-in hibrid începând cu 2013 – când deja Tesla Model S începea să facă serios vâlvă în lume. După care Mercedes-Benz S 500 plug-in hybrid (care, mai nou, se numește doar S 500 e) a devenit, la începutul lui 2015, prima limuzină de lux în 3 volume (”saloon”) cu propulsie hibridă plug-in. Începând cu toamna lui 2015, se va putea comanda noul BMW Seria 7 în versiunea 740e, care, față de Panamera și S-Class, oferă și o versiune cu tracțiune integrală xDrive. Asta în condițiile în care toate cele trei versiuni de putere ale Tesla Model S pot fi comandate ca All-Wheel Drive (iar două dintre ele, 70D și P85D, exclusiv ca Dual Motor).

masini lux eco plug in hybrid bmw 740e - ecoprofit 2Dintre cele trei modele germane, BMW 740e se laudă cu cea mai bună autonomie în regim strict electric: 40 km, cu 4 km mai mult decât Panamera S E-Hybrid, respectiv 7 km mai mult față de Mercedes-Benz S 500 e. Sunt diferențe extrem de mici și, practic, vorbim de autonomii insignifiante dacă ne uităm la cea mai accesibilă variantă Tesla Model S 70D, care promite o autonomie maximă de vreo 10 ori mai mare (442 km, în regim NEDC).

Totuși, din punctul de vedere al companiilor germane, este un compromis satisfăcător, care le va oferi clienților impresia că pot contribui la salvarea planetei. Mai ales că și consumurile de combustibil sunt mult mai mici chiar și decât ale versiunilor economice diesel: noul BMW 740e promite doar 2,1 litri/100 km, în timp ce Panamera S E-Hybrid consumă cu doar un litru mai mult. Asta în condițiile în care emisiile de CO2 sunt mult sub limita de 100 g/km.

masini lux eco plug in hybrid mercedes-benz s 500 e - ecoprofit 4Trebuie, însă, menționat și subterfugiul de care se folosesc aceste modele semi-eco: valorile consumului mediu sunt valabile pentru PRIMA sută de kilometri, în condițiile în care bateriile sunt încărcate 100%. De exemplu, după ce Mercedes-Benz S 500 e parcurge în regim strict electric 33 km, rezultă că va consuma 2,8 litri de benzină în următorii 67 km, în regim hibrid. Aplicând regula de trei simplă, rezultă de fapt un consum mediu teoretic de benzină de 4,1 litri/100 km. Tot foarte redus (raportat la standardele actuale), dar care, din păcate, nu înseamnă nicidecum poluare zero, ca în cazul lui Tesla Model S.

masini lux eco plug in hybrid tesla model s p85d - ecoprofit 6După care intervine un alt aspect: limuzinele germane oferă performanțe dinamice foarte bune, apropiate de ale mașinilor sportive (cel puțin din punct de vedere al demarajelor). Însă în condițiile utilizării acestor modele în regim sportiv sau la viteze foarte ridicate, pe autostradă, este evident faptul că motoarele convenționale vor consuma mai mult, deci vor polua mai mult. Tesla Model S, în schimb, rămâne nepoluantă în condițiile în care oferă performanțe dinamice superioare (varianta de top P85D ”face suta” în doar 3,3 secunde, fiind mai rapidă decât cele mai potente variante ale rivalilor).

masini lux eco plug in hybrid - ecoprofit 7Modelele luxoase germane rămân imbatabile în privința inovațiilor tehnologice în materie de confort, siguranță și gadgeturi: de la suspensia adaptivă a lui S-Class, care ”citește” drumul și ajustează din timp tăria amortizoarelor, până la farurile cu laser ori touchscreen-ul controlat prin gesturi în noul Seria 7, clienții sunt răsfățați cu o sumedenie de lucruri, care justifică prețurile de peste 100.000 de euro.

Prin comparație, Tesla Model S oferă mai puține inovații ”wow”. Dar, date fiind prețurile mai mici (în Europa pornește de la mai puțin de 70.000 de euro), precum și caracterul pragmatic superior (două portbagajuri sau opțiunea a două locuri suplimentare pentru copii, de exemplu), modelul american oferă un raport preț/dotări dezarmant. La care trebuie adăugat faptul că firma lui Elon Musk se adaptează mai rapid la cerințele pieței de lux decât o fac rivalii germani și că rămâne consecventă ideii de ”companie eco” (vezi investițiile în rețeaua Supercharger sau uzina de baterii Gigafactory).

În concluzie, cei care au nevoie de prestigiul, confortul și luxul unui brand premium, dar vor să beneficieze și de o mică aură eco, pot apela la noile versiuni cu propulsie plug-in hibridă ale limuzinelor menționate până acum. Însă adevărul este că acestea rămân foarte departe de ideea de ”limuzină nepoluantă”, care i se potrivește de minune lui Tesla Model S.

  • Claudiu

    Bun, am inteles: esti fan Tesla. Foarte bine – dar nu uita ca suntem in Romania unde, in primul rand, nu exista posibilitatea de reincarcare pentru modelele americane Tesla.
    Asa ca e o masina de „numai 70.000” cu care poti face doar naveta la servici si piata. In rest, sta frumos acasa, la incarcat…
    In al doilea rand, mai treci putin pe la forumurile americane ale posesorilor de Tesla si vezi comentariile „first-hand”. Problemele cele mai frecvente sunt legate de autonomie (care in practica nu e nici pe departe cea promovata in descrierea producatorului), precum si dificultatile de operare pe timpul iernii.
    Asa ca sunt OK – vara sau in zonele calde – pentru a face impresie „eco” pe drumul spre servici. Deocamdata nimic mai mult. Din păcate!

    • Salut, aș vrea să lămuresc un lucru: nu sunt fan Tesla. Dar apreciez faptul că ei fac eforturi cu resurse mult mai mici decât marii constructori auto, pe care îi blamez că tergiversează propulsia eco din cauza dependenței de industria petrolieră.
      În ce privește lucrurile spuse de tine, sunt multe nuanțe aici. Am avut ocazia să stau de vorbă cu un proprietar de Tesla Model S (aici interviul integral: http://goo.gl/tUCe2k ) și dânsul nu considera problematică autonomia. Pe de altă parte, gusturile și pretențiile oamenilor sunt foarte diverse, mai ales când vorbim de mașini atât de scumpe. Dar trebuie făcută și o departajare: cât la sută dintre clienți au, de fapt, probleme reale? Și câte dintre problemele respective sunt insurmontabile?
      Recunosc, în România nu există încă Supercharger. Dar o Tesla Model S poate fi alimentată de la o baterie de 220V în timpul nopții, de exemplu. Dacă ții neapărat să mergi în țară cu Model S, e mai greu decât cu o mașină diesel, dar sunt posibilități, dacă îți faci programul. Totuși, să nu uităm că oamenii cu bani au și o altă mentalitate – de ce să mergi la un drum lung de câteva ore, obositor și riscant, când poți să iei avionul, de exemplu? Iar asta cu naveta la serviciu și acasă… câți nu-și folosesc SUV-urile gurmande sau mașinile sportive pentru exact același lucru? De ce este de blamat Tesla S pentru că face acest lucru cu zero emisii?
      Deci, repet, nu sunt fan Tesla, însă momentan firma asta are foarte multe argumente care nu pot fi negate. Dar fiecare cu părerea lui, mai mult sau mai puțin argumentată, nu? 😀 Îți recomand, dacă ai ocazia, să mergi cu o mașină electrică, indiferent de model. Vei vedea că oferă o experiență de condus deosebită, nu se rezumă totul la autonomie și timpul de încărcare a bateriilor.

    • Ioana Masek

      Noi avem on Tesla S85, in Statele Unite, si sintem extrem de incantati de ea.

      Nu e adevarat ca iarna are dificultati de operare. Am condus-o vara (pe calduri mari si umezeala peste 90%), iarna (pe zapada si gheata), drum scurt, drum lung, si inca nu avem destule cuvinte s-o laudam.

      Ca incepatori, intr-adevar am avut grija autonomiei, dar cu cat am condus-o mai mult, ne-am schimbat stilul de conducere ca sa fim mai eficienti, am invatat sa ne planificam escapadele, sa profitam de toate posibilitatiile de incarcare, nu numai de supercharger stations. Dupa cum vedem situatia, in Romania problema autonomiei e mai accentuata, dar la urma urmelor cat de frecvent e nevoie s-o conduci pentru mai mult de 300 km o data?

      E drept ca masina e cam scumpa, si relativ putini si-o pot permite, dar sint convinsa ca cu timpul va castiga inima multora cind pretul va cobori si vor fi mai multi propietari!