Poate fi aplicat în România exemplul Norvegiei pentru mașinile electrice?

În teorie, lucrurile se mișcă și la noi pentru impulsionarea vânzărilor mașinilor electrice: Ministerul Mediului a anunțat un ”discount” de 20.000 de lei, special gândit pentru mașinile 100% electrice, iar până în 2020 ar trebui să fie pusă la punct o rețea de nu mai puțin de 10.000 de stații de alimentare în toată țara.

Cu practica, însă, stăm mai prost… Doar 100 de vehicule electrice ar urma să beneficieze în 2015 de ecobonusul de 20.000 de lei. Și numai când va fi aprobat oficial: deocamdată, nici măcar nu există normele de aplicare. Cât despre rețeaua de alimentare promisă de Ministerul Mediului, lucrurile sunt și mai neclare.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 1
Cea mai ”friendly” țară pentru mașinile electrice este Norvegia. Care o fi secretul evoluției vânzărilor?

Până una-alta, ce-ar fi să ne uităm în ”curtea” altora, poate ”furăm” niște idei. Iar în Europa cel mai bun exemplu de țară care favorizează propulsia electrică este Norvegia. Unde în primăvara acestui an a fost depășit pragul de 50.000 de vehicule 100% electrice înmatriculate. În condițiile în care autoritățile estimau că se va atinge acest nivel doar prin 2018-2019.

Ce facilități oferă norvegienii pentru achiziția de mașini electrice

În primul rând, ar trebui pornit de la sistemul de taxare pentru mașinile convenționale. Norvegia este a patra cea mai bogată țară din lume, ceea ce înseamnă atât salarii foarte mari (salariul mediu anual este de circa 50.000 de euro), dar și un nivel ridicat de taxe și impozite. Iar asta se reflectă în costurile mari pentru a deține o mașină.

Iată, pe scurt, lista taxelor pentru înmatricularea unei mașini noi în Norvegia:

  • TVA (25%)
  • taxa anuală calculată în funcție de masa vehiculului (pentru cele sub 7,5 tone: peste 300 de euro/an)
  • taxa de CO2 (care, în funcție de gradul de poluare, poate depăși valoarea mașinii!)
  • taxa pentru înmatriculare – e plătită o singură dată (variază în funcție de tipul vehiculului, masa la gol, cilindree și putere, emisii de CO2 și de NOx)

Principial, pentru a avea o mașină nouă în Norvegia trebuie plătit cu 50% mai mult decât prețul mașinii. Cel puțin, deoarece, în funcție de motorizare, dimensiuni și nivelul de poluare, majoritatea modelelor necesită 70-80% mai mulți bani la achiziție. Și sunt și cazuri în care taxele totalizează mai mult decât valoarea mașinii noi, deci trebuie plătit mai mult decât dublul prețului…

Ei bine, cine vrea o mașină electrică este degrevat de toate aceste taxe. Adică, din start, o mașină electrică 100%, deși mai scumpă comparativ cu una convențională similară, ajunge la același nivel de preț (sau chiar mai ieftină) cu o mașina convențională comparabilă, care este ”încărcată la factură” cu minimum 50% din valoarea ei.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 3
Doar electricele sunt exceptate total de la plata taxelor auto

Pentru exemplificare, un VW Golf 1.6 TDI (preț de circa 20.000 euro, înainte de taxare) ajunge la 30.000 de euro, care este prețul unui Nissan Leaf, cu propulsie 100% electrică.

Iar o Tesla Model S, chiar dacă e scumpă, devine mai ieftină decât limuzine precum Mercedes-Benz S-Class, BMW Seria 7 sau Audi A8, care, în general, au motoare mari, deci sunt taxate drastic.

Ce beneficii mai au norvegienii cu mașini electrice

Proprietarii de mașini electrice sunt scutiți de plata mai multor taxe: vignieta, taxa de autostradă, plata pentru parcare sau plata pentru feriboturi. La care se mai adaugă avantajul utilizării benzilor dedicate transportului în comun, deci economia de timp la orele aglomerate. Dar și o rețea de alimentare foarte extinsă, care deja depășește 6.000 de puncte de încărcare, o parte dintre ele fiind stații de încărcare rapidă.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 4
Cam așa arată diferența dintre Norvegia și celelalte țări în privința avantajelor oferite mașinilor electrice (culmea, Germania stă extrem de prost…)

Doar luând în calcul toate aceste avantaje, rezultă că proprietarul unei mașini electrice va economisi peste 5.000 de euro anual față de proprietarul unei mașini convenționale.

La care mai trebuie adăugate și costurile de rulare: în 10.000 km, curentul necesar pentru o mașină electrică ajunge de până la 10 ori mai ieftin decât benzina sau motorina pentru o mașină convențională similară, ceea ce se traduce în economii de încă 1.000-1.500 euro pe an. Să nu uităm nici de faptul că ITP-ul este anual, iar reviziile nu sunt ieftine în cazul mașinilor convenționale.

Este adevărat, deoarece s-a atins deja limita de 50.000 de vehicule electrice, autoritățile norvegiene se pregătesc pentru modificarea programului de subvenții generoase pentru mașinile electrice. Deja benzile dedicate transportului în comun au început să fie prea aglomerate, deci această facilitate este de așteptat să fie tăiată de pe listă.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 5
Eliminarea avantajelor pentru mașinile electrice pune serios în pericol obiectivele ambițioase ale norvegienilor de reducere a emisiilor de CO2 din transporturi

Cum prin eliminarea tuturor taxelor de înmatriculare, statul ajunge să piardă niște bani, s-ar putea să vedem în curând aplicarea unui TVA fracționat sau a unui cuantum din taxa de înmatriculare. De asemenea, s-ar putea elimina gratuitatea pentru accesul pe autostradă ori pentru parcări.

Iar spre finalul deceniului mașinile electrice ar putea fi taxate la fel ca mașinile convenționale, pierzându-și avantajele majore. Dar până acolo mai este, iar norvegienii trebuie să țină seama și de obiectivele pentru reducerea poluării în transporturi.

E viabil modelul norvegian pentru condițiile din România?

Momentan, în România avem următoarele costuri pentru cine vrea o mașină nouă:

  • TVA (24% acum, 20% de la anul)
  • taxa de primă înmatriculare (de regulă o valoare foarte redusă pentru mașinile noi, de câteva zeci de euro)
  • costurile pentru înmatriculare (infime raportat la prețul mașinii)
  • impozitul anual (mic, dar care crește exponențial odată depășită cilindreea de 2,0 litri a motorului)
subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 6
Uelcăm tu dă rumeiniăn gardăn of cărpeișiăn… Un tărâm neospitalier pentru mașinile electrice. Încă

Deci, practic, nu putem vorbi de un sistem de taxare de anvergură cum există în Norvegia. Mai ales că există și diferențe uriașe între economia foarte dezvoltată a nordicilor și cea într-o continuă tranziție de junglă a României (cel mai bun indicator este salariul mediu pe economie, de 10 ori mai mic decât în Norvegia…).

S-ar putea elimina plata TVA-ului (ceea ce sunt sigur că guvernul nu ar fi de acord în ruptul capului). Pentru un Renault Zoe (cea mai accesibilă mașină electrică de la noi pe moment), TVA-ul ar fi ușor mai mic decât bonusul de 20.000 de lei pregătit de guvern. Însă, în cazul celorlalte mașini electrice, având prețuri peste 25-30.000 de euro, statul ar fi mult mai preocupat de pierderea a câteva mii de euro/mașină.

Un VW e-Up! (21.000 euro fără TVA) ar costa dublu față de cel mai scump Up! convențional (13.000 euro cu TVA inclus). O KIA Soul EV (aproape 30.000 de euro fără TVA) ar fi cu 50% mai scumpă decât cea mai scumpă Soul diesel (aproape 20.000 de euro, TVA inclus). În teorie, nu pare suficient pentru a convinge un client să aleagă versiunea electrică. În practică, eliminarea TVA-ului ar însemna, de fapt, un bonus mai mare decât cei 20.000 de lei.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 7
O taxă auto așa de drastică pentru mașinile noi ca în Norvegia ar declanșa instant o revoluție. Iar mașinile electrice ar deveni ținta furiei oamenilor

Apoi, pentru a fi la nivelul Norvegiei, ar trebui ca taxa de primă înmatriculare să reprezinte niște zeci de procente din prețul unei mașini noi, nu niște zeci de euro, ca acum. Dar o astfel de ”super-taxă” ar distruge piața auto, nu poate fi luată în calcul. Ar însemna ca o Dacia Logan să nu mai coste 7-8.000 de euro, ci să pornească de la peste 10.000 de euro (cea mai ieftină!). Iar cea mai vândută mașină de import de la noi, Skoda Octavia, să nu mai plece de la aproape 15.000 de euro, ci de la aproape 25.000 de euro.

Totuși, se poate miza pe o taxare inițială a motoarelor mari: o acciză pentru motoarele care depășesc 2.000 cmc, în corelație cu un raport cât mai redus de emisii/cilindree. O măsură cu siguranță nepopulară printre clienții segmentelor superioare, dar care ar avea sprijinul popular dacă banii astfel obținuți ar constitui o bază pentru subvenționarea mașinilor electrice. Bonusul de 20.000 de lei ar putea fi chiar mai mare dacă banii ar veni din această acciză.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 8
Un impozit anual pe poluare sună foarte logic și necesar, în ciuda protestelor celor cu venituri reduse (care-și permit doar mașini foarte vechi și poluante). Dar răspunsul este flagelul înmatriculărilor în Bulgaria…

Oare o taxă anuală în funcție de masa mașinii, ca la norvegieni, ar merita impusă? În teorie, o mașină mai grea are și emisii mai mari. Dar, în practică, mi se pare mai util un impozit anual pe poluare, care să crească odată cu vechimea mașinii. Ar fi, de fapt, transformarea actualului timbru de mediu într-o taxă anuală, care, dacă ar avea valori suficient de mari, ar putea rezolva și problema învechirii parcului auto.

Prin exceptarea de la plata acestui impozit anual a mașinilor electrice s-ar putea crea un mic argument în fața potențialilor clienți. Dar ar fi prea mic și ar necesita și o gândire de perspectivă a cumpărătorului. Iar realitatea cruntă ne arată că înmatriculările în Bulgaria sunt cea mai la îndemână soluție anti-”taxa auto” găsită de sute de mii români. E un flagel în fața căruia guvernanții sunt efectiv neputincioși și care, cu siguranță, ar submina și planurile de creștere a numărului de vehicule electrice.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 9
Rămâne cum am stabilit: în România îți iei mașină electrică doar dacă vrei neapărat mașină electrică. Statul nu te ajută prin nimic, deocamdată

Taxe pe autostrăzi încă nu avem, pentru că nu prea avem autostrăzi…; benzile speciale pentru autobuze au stârnit revolta șoferilor în anii trecuți, iar autoritățile nu par să mai aibă curajul să reia ideea; exceptarea de la plata parcării ar fi un argument insignifiant pentru cine are bani de o mașină electrică; infrastructura de stații de încărcare este extraordinară, dar lipsesc cu desăvârșire… Nu există nimic de care să mă leg, care să facă mai avantajoasă deținerea unei mașini electrice în România.

CONCLUZIE

Practic, Norvegia este cel mai prost exemplu pentru România, deoarece la noi lipsește exact lucrul de bază al nordicilor: un sistem de taxare drastic al mașinilor. Dimpotrivă, nu suntem departe de sintagma ”groapa de gunoi a Europei” în ce privește numărul de mașini foarte vechi și foarte uzate din parcul auto, domeniul second hand fiind de peste trei ori mai prolific decât cel al mașinilor noi, iar gradul de poluare este aproape incontrolabil.

subventii masini electrice norvegia - ecoprofit 10
Trebuie să rămânem optimiști că va fi bine, ca să nu fie rău. Gen

Din păcate pentru guvernanții, în curând vor fi obligați să ia măsuri radicale și nepopulare pentru a scădea poluarea din transporturi. Cum se va întâmpla asta, nu știu, dar estimez că vom asista la ciocniri seriase între factorul popular și cel politic. Norvegienii și-au pus la punct sistemul favorabil mobilității electrice în vreo 30 de ani, e imposibil ca noi să facem asta în doar 3-4 ani.

Așa că nu ne rămâne decât să căutăm alte exemple prin Europa și să sperăm că guvernanții, actuali sau următori, vor deveni mai competenți și mai curajoși în luarea deciziilor ținând de sprijinirea mobilității electrice. E greu să fii optimist în condițiile de față, dar lucrurile nu stagnează, după cum am văzut la EV2015 – deja se pune la punct un ecosistem de mașini electrice și rețele de stații de alimentare. Mai trebuie un cadru legislativ favorabil.

CARE CREDEȚI CĂ E CEL MAI BUN EXEMPLU EUROPEAN DE SPRIJINIRE A MAȘINILOR ELECTRICE ȘI CUM AR PUTEA FI REPLICAT ÎN ROMÂNIA?

 

  • Florin

    Fain subiect,crunta dilema…pentru mine cred ca pot sa gasesc raspunsul,plec in Norvegia si am castigat pe toate fronturile,de la bani la politica,dar daca vorbim despre o schimbare in Romania trebuie sa incepem sa dam jos cu tot ce e politic la ora actuala (impoisibil de realizat) si sa marim salariile de 10 ori (din nou imposibil de realizat) iar dupa toate aceste schimbari in bine ,care sunt de fapt imposibile,poti sa te joci cu taxe,impozite si altele cum iti da mai bine…oricum e bine de luat in calcul ce varsta ai si daca o sa mai traiesti pana sa vezi toate aceste schimbari.Solutie finala reala la toate problemele de mai sus(si sa prinzi solutia in viata asta)este sa pleci in Norvegia cat mai repede :))

    • prefer sa contribui la crearea unei norvegii danubiano-carpato-pontice, oricat de idealist/idiot ar suna lucrul asta 🙂