2014 Paris Motorshow - editorial Oraan - Ecoprofit
Dacă premierele de la Salonul Auto Paris 2014 reprezintă viitorul auto... înseamnă că nu vorbim de un viitor verde, ci de unul foarte gri. Din cauza poluării care, din păcate, e profitabilă pentru constructorii auto

La Salonul Auto Paris 2014 a plouat cu o sumedenie de premiere mondiale (în 20 de cazuri a fost vorba de modele și generații absolut noi de modele), dar uite că nu prea au apărut ”ciupercile” după ploaie – adică noutățile din domeniul propulsiei neconvenționale au fost extrem de puține. Chiar suspect de puține, aș adăuga.

Cea mai importantă noutate eco a salonului parizian consider că a fost Toyota FCV, dar încă vorbim de un model de pre-serie, care în Europa va ajunge cel mai probabil peste vreo doi ani (prima dată, Toyota FCV se va vinde în Japonia, de pe la jumătatea lui 2015).

Toyota FCV hydrogen fuel cell - Paris 2014 - Ecoprofit
Toyota FCV promite o autonomie de 500 km cu un plin de hidrogen. Însă prețul rămâne o enigmă pentru moment…

Japonezii care au devenit cunoscuți pentru hibridizarea pe scară largă vor să fie acum cei mai buni în domeniul propulsiei cu hidrogen, iar FCV este un pas foarte concret, care ”scurtcircuitează” domeniul mașinilor electrice, pe care oficialii Toyota nu vor să parieze. Pe lângă FCV, Paris-ul a mai văzut în premieră europeană noul SUV premium Lexus NX (care are și o versiune hibridă NX 300h), dar și faceliftul citadinei Toyota Yaris, evident și în variantă Hybrid.

După Toyota s-au remarcat cei din grupul Volkswagen, dar nu cu propuneri strict electrice ori pe hidrogen, ci din domeniul mașinilor hibride plug-in. Adică un compromis, să nu se supere petroliștii că nu-și mai pot vinde produsele…

VW Passat GTE - Paris 2014 - Ecoprofit
VW Passat GTE poate merge maximum 50 km strict electric, iar consumul (în prima sută de kilometri) e de 2 litri/100 km

În primul rând, se remarcă noul VW Passat (una dintre marile premiere mondiale ale salonului), care aduce și o nesperată variantă plug-in hibrid Passat GTE, care promite să meargă maximum 50 km în regim strict electric, dar care cred că va convinge extrem de puțini cumpărători comparativ cu versiunile TDI.

După care nu înțeleg de ce este readus în actualitate ciudatul și destul de inutilul VW XL: de data asta versiunea XL Sport apelează la o hibridizare ciudată, motorul electric fiind combinat cu un motor potent de motocicletă (Ducati 1199 Superleggera).

VW XL Sport - Paris 2014 - Ecoprofit
A nu se confunda cu un supercar. Sau… confuzia e atent indusă? Plus că va fi aproape la fel de exclusivist ca un Veyron, deoarece va fi produs în doar 500 de exemplare

Puterea totală ajunge la 200 CP, ceea ce-i asigură mașinii foarte aerodinamice (Cd de numai 0,258) și foarte ușoare (sub 900 kg) o viteză maximă de 270 km/h și un demaraj 0-100 km/h în doar 5,7 secunde. Ok, și consumul, emisiile, economia? (că doar e hibridă…) Nu contează, e doar o altă jucărie inutilă care va fi produsă în doar 500 de exemplare și sigur va costa mai mult decât o Tesla Model S. De ce, Volkswagen, de ce?

Cum de ce? Pentru că, de obicei, adevărul gri e convenabil ascuns de screensaverele ”wow”. Ceea ce este și conceptul Lamborghini Asterion, un supercar hibrid de aproape 1.000 CP.

Lamborghini Asterion LPI 910-4 - Paris 2014 - Ecoprofit
Asterion prefigurează primul Lamborghini cu propulsie hibridă din istorie

În teorie, sistemul de propulsie e diferit de al lui Porsche 918, dar, în practică, mi s-ar părea o prostie să nu aibă multe elemente comune. Primul Lambo hibrid din istorie promite că poate merge în regim strict electric vreo 50 km, iar consumul mediu anunțat se cifrează la doar 4,12 litri/100 km – ok, să văd cine se va stresa să obțină valori măcar apropiate cu un Lambo de 910 CP… În realitate, cele trei motoare electrice și bateriile litiu-ion sunt gândite mai mult pentru mărirea eficienței sportive. Dar dă bine să împachetezi un produs cu un ambalaj de ”mașină verde”.

Alte hibride care au mai făcut figurație (repet, nu vorbim de noutăți care să ne arate că pe constructori îi interesează viitorul propulsiei alternative):

  • Porsche Cayenne S E-Hybrid facelift, cu un motor electric mai puternic, puterea totală crescând la 416 CP, în timp ce autonomia în regim electric poate merge până la 36 km
  • Infiniti Q70 Hybrid (adică faceliftul precedentei game M) care propune aceași combinație între un V6 de 3,5 litri și un motor electric
  • Mitsubishi Outlander PHEV S, un fel de propunere de facelift pentru hibridul plug-in care poate merge maximum 50 km în regim electric
  • BMW X5 e-Drive Concept, același concept din primăvară, cu promisiunea că l-am putea vedea pe la jumătatea lui 2015 ca model de serie)

Poate despre KIA Optima T-Hybrid să pot spune că e o noutate în domeniul propulsiei alternative, deși combinația dintre un diesel și un motor electric nu e deloc o idee nouă. Iar rezultatul are ca obiectiv doar obținerea unei economii de vre 20%, nu scăderea considerabilă a poluării produse de dieselul de 1,7 litri.

Renault EOLAB - Paris 2014 - Ecoprofit
Renault pune pauză mașinilor electrice și se concentrează pe noua tehnologie Z.E. Hybrid

Ar mai fi de menționat ineditul concept Renault EOLAB, al cărui sistem hibrid promite doar 1 litru/100 km – e, însă, vorba de un concept-car, așa că utilizarea tehnologiei ”Z.E. Hybrid” pe viitoarele modele de serie va rămâne, oricum, mai poluantă decât propulsia strict electrică a unui Renault ZOE, de pildă. Aceleași observații se aplică și altor concepte, precum Toyota C-HR (probabil viitorul SUV-uleț Prius), Citroen C4 Cactus Airflow 2L (care încă mai speră să popularizeze sistemul Hybrid Air), sau Infiniti Q80 (cu un sistem hibrid care dezvoltă sute de cai putere inutili, care, evident, se vor ”adăpa” cu destulă benzină).

Prin urmare, la ediția 2014 a Salonului Auto de la Paris noutățile cu adevărat verzi au fost aproape inexistente, constructorii considerând că hibridizarea e soluția convenabilă pentru a scăpa de temerile problemelor induse de poluare. Oricum, la salonul parizian părerea acestora despre propulsia cu zero emisii a fost foarte bine sintetizată de Martin Winterkorn, CEO VW Group:

Fiecare gram de CO2 pe care îl economisim la mașinile noastre ne costă aproape 100 de milioane de euro

În traducere: ”nu ne pasă de obiectivele anti-poluare ale UE câtă vreme lucrul ăsta ne afectează creșterea profiturilor”. Un mesaj clar, mai ales că la salonul parizian grupul VW a anunțat că a ajuns deja la 200.000.000 de mașini vândute în toată lumea, iar la finalul lui 2014 e sigur că va contoriza mai mult de 10 milioane de mașini în acest an, fiind și mai aproape de statutul de Numărul Unu Mondial.

Mercedes-AMG GT - Paris 2014 - Ecoprofit
Vedeta incontestabilă a Salonului Auto Paris 2014 – Mercedes-AMG GT. Fără nicio legătură cu ecologia…

Să ne înțelegem: nu e doar poziția grupului VW, deoarece Winterkorn a exprimat ceea ce toți din lumea auto gândesc. Și o exprimă elocvent prin noutățile propuse și la acest salon auto. Adevărul trist este că publicul e mult prea amețit de statutul nerealist pe care îl oferă mașinile, de evoluția galopantă a gadgeturilor din mașini sau de propaganda fără fundament a ce vor constructorii să-i facă pe clienți să creadă că trebuie să însemne ”mașini verzi”.

Mon Dieu, Paris est une mauvaise blague pour les amateurs de vehicules propres! Și ar trebui să devină de-a dreptul îngijorător că marii constructori auto ignoră existența vizionarului Elon Musk și a companiei sale de mașini electrice Tesla. Pentru mine, Salonul Auto Paris 2014, în ciuda puternicei tente de glamour și strălucire, nu e altceva decât ”oil business as usual”. Pentru că dumnezeul constructorilor auto e doar profitul cinic și poluant. Nu ecoprofitul.