De Sandero RS este nevoie? Sau de un Sandero EV, electric?

Cred că într-o epocă în care poluarea devine din ce în ce mai stringentă nu prea are sens să vorbim de o Dacie mai sportivă, care mulți speră că este prefigurată de recentul Sandero RS lansat în America de Sud. În schimb, o Dacia cu propulsie electrică ar fi o propunere mult mai logică. Iată de ce cred acest lucru.

sandero rs sandero ev - ecoprofit 0

Sandero RS a fost lansat recent, la Salonul Auto Buenos Aires, oficialii Renault declarând că modelul a fost special conceput de departamentul Renault Sport pentru piața sud-americană. Deci îmi pare rău pentru fanii Dacia, dar se pare că sunt șanse mici să vedem un Sandero RS cu siglă Dacia pe Bătrânul Continent.

sandero rs sandero ev - ecoprofit 1Totuși, cine ar avea nevoie de o Dacia Sandero RS?

Sandero este un model cu o platformă tehnică low-cost, un melanj cât mai ieftin de elemente Renault și Nissan, care nu a fost conceput pentru a oferi un comportament sportiv. Ceea ce înseamnă că intervențiile departamentului Renault Sport asupra lui Sandero RS au fost destul de însemnate: rigiditate mai bună a caroseriei, direcție mai incisivă, suspensie mai dură, sistem de frânare îmbunătățit, etc.

sandero rs sandero ev - ecoprofit 2Mai plusez cu modificările în materie de design exterior și interior, dar și cu adoptarea motorului mai mare și a cutiei de viteze cu 6 trepte. Et voila, toate acestea înseamnă, foarte probabil, și o creștere destul de mare a prețului. Clio RS pornește de la circa 20.000 de euro în Europa, în timp ce Sandero costă, în varianta de top pe benzină (0.9 TCe, de 90 CP), circa 11.000 de euro. O variantă sport Sandero RS ar ajunge probabil să coste cel puțin 15.000 de euro, ceea ce ar însemna o diferență de circa 5.000 de euro față de Clio RS.

sandero rs sandero ev - ecoprofit 3Diferență corectă dacă ne uităm pe hârtie, dar nejustificată dacă ne uităm în realitate la publicul țintă: cel puțin în România, un client care are 15.000 de euro și dorește un hot-hatch este greu de crezut că va apela la un model cu imagine low-cost. Iar cine vrea neapărat un Sandero performant va apela mai degrabă la piața after-market și la tuning, pentru a-și personaliza mașina cum dorește. Să nu uităm nici de concurență (de exemplu, un Swift Sport, de 136 CP, costă tot vreo 15.000 de euro), dar nici de domeniul second hand: la 15.000 de euro, cei interesați pot găsi un Clio RS din generația anterioară, puțin uzat.

Ei bine, și acum ce spuneți de o Dacia Sandero electrică?

Odată cu lansarea pe piața noastră, Renault ZOE a devenit cea mai accesibilă mașină electrică – preț de listă de 20.900 euro, la care se adaugă chiria lunară a bateriei. ZOE utilizează, în mare parte, platforma tehnică a lui Clio, iar pe alocuri ZOE este înrudit tehnic și cu Sandero. De fapt, marile diferențe dintre ZOE și Sandero sunt la nivelul exteriorului și al interiorului, în timp ce structura caroseriei diferă substanțial în partea inferioară, unde este plasată bateria.

sandero rs sandero ev - ecoprofit 4Din punct de vedere tehnic, însă, modificarea unui Sandero pentru a primi bateria în podea, la fel ca ZOE, nu ar fi așa de costisitoare, ci estimez că ar costa cam cât adaptarea lui Sandero RS. Adică un Sandero cu motor electric și baterie nu ar fi altceva decât un ZOE mai puțin arătos și mai puțin dotat. Dat fiind că ZOE deja propune un motor electric revizuit, Sandero EV s-ar putea mulțumi cu prima generație a acestui motor, care ar fi mai ieftină. Asta în timp ce bateria ar putea propune autonomia de acum a lui ZOE, dar la un preț mai mic, datorită evoluției tehnologiei.

sandero rs sandero ev - ecoprofit 5Una peste alta, un Sandero electric cu o echipare de bază mult mai puțin generoasă decât a unui ZOE de bază ar putea costa cu circa 4-5.000 de euro mai puțin. Deci o Dacia Sandero EV ar putea avea un preț de listă de circa 15.000 de euro. Cam la același nivel cu al ipoteticei Dacia Sandero RS, în condițiile în care chiria bateriei ar însemna costuri anuale mai mici decât cele reclamate de consumul motorului de 2,0 litri și 145 CP al variantei sport.

Să nu uităm nici de faptul că o Dacia Sandero EV ar fi eligibilă pentru ecobonusul guvernamental de 20.000 de lei. Și astfel prețul de bază al unei Dacia Sandero EV ar putea coborî până aproape de 10.000 de euro! În alte țări, unde acest bonus este mai mare, Dacia Sandero EV ar fi chiar mai ieftină de 10.000 de euro. Și uite așa am putea avea, cu adevărat, o mașină electrică realmente low-cost. În linie cu imaginea brandului Dacia.

Impresia de sportivitate sau ecologia palpabilă?

Evident, mulți mă veți acuza că am ajuns să compar mere cu pere: performanțe și senzații sportive cu autonomie scăzută și utilizare pragmatică. Într-o mică măsură, aveți dreptate. Dar, pe de altă parte, rămân la părerea că suntem deja în secolul ecologiei, iar secolul impresiei de viteză s-a terminat. Sau ar cam fi cazul să se termine.

Pentru că, din punct de vedere pragmatic, avem nevoie mult mai mult de o Dacia Sandero EV decât de o Dacia Sandero RS. Iar cine deplânge spiritul sportiv, o face degeaba: propulsia electrică are un potențial mult mai mare decât motorul cu ardere internă. Iar Sandero electric ar putea fi transformat într-un hot-hatch mult mai fain decât s-ar aștepta mulți. Deci, Dacia-Renault, ce variantă Dacia Sandero va primi undă… verde?