Cum ar putea scandalul Volkswagen să ajute revoluția mașinilor electrice

Cel mai mare constructor auto din lume a fost prins ”cu mâța-n sac” în SUA, iar scandalul Volkswagen riscă să ia proporții mondiale. Ei bine, s-ar putea ca, de pe urma acestuia, să beneficieze chiar domeniul mașinilor electrice, de care încă marii constructori auto se cam feresc...

Grupul Volkswagen a intrat într-o criză care se anunță de proporții: despre scandalul Volkswagen puteți citi mai multe detalii pe oraan.ro. Acum vă propun să vedem cum poate influența acest scandal VW lumea mașinilor electrice. În bine, ba chiar să dea un imbold nesperat sistemelor de propulsie așa-zis neconvenționale.

Măsuri mai drastice pentru reducerea poluării

În decembrie va avea loc la Paris probabil cel mai important summit de până acum pe tema schimbărilor climatice. Un summit unde este de așteptat ca liderii mondiali să ia decizii drastice privind reducerea poluării și trecerea cât mai rapid la o economie ”fossil-free”. Sunt sigur că poluarea din sectorul auto va deveni un subiect mult mai important pe agenda summit-ului grație recentului scandal Volkswagen.

În primul rând, cred că se va urgenta schimbarea actualelor sisteme de omologare a consumului și emisiilor poluante ale mașinilor. Care sunt neconforme cu realitatea: de exemplu, ciclul NEDC (New European Driving Cycle) poate duce la valori măsurate chiar și cu 30-35% mai mici decât în condițiile reale de utilizare a unei mașini.

scandal-volkswagen-diesel-vw-tdi-poluare-ecoprofit

Producătorii auto sunt, practic, lăsați să speculeze multe ”portițe” pentru a obține valori cât mai scăzute ale consumului și emisiilor de CO2. Ceea ce echivalează cu furatul propriei căciuli, nu-i așa? Recunoscând eșecul măsurătorilor de până acum, autoritățile vor ajunge și la o altă concluzie neplăcută: estimările de până acum privind poluarea din sectorul auto sunt eronate. Iar ajustarea statisticilor s-ar putea să arate un tablou mult mai pesimist decât vrem să credem.

Odată adoptate noile standarde, vom asista la o creștere a valorilor de consum și de poluare atât în cazul mașinilor noi, cât și în cazul mașinilor produse în ultimii ani, care vor trebui să treacă din nou prin faza de omologare a consumului și poluării. Pentru Volkswagen, va fi un coșmar, deoarece sigur va ”beneficia” de atenție specială.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 2
Oare ce notă va da de acum publicul acestui indicativ atât de cunoscut?

Dar nu numai atât: scandalul Volkswagen aruncă noroi pe tot domeniul motoarelor diesel. În Europa, mai mult de jumătate din parcul auto se bazează pe motoarele diesel, iar transportul greu și utilajele sunt aproape total dependente de motorină. Cred că tot sectorul motoarelor diesel va fi lovit de un ”tsunami” în curând, inițiat de ”cutremurul” scandalului în care e implicat concernul german și care va avea ”replici” și în rândul celorlalți constructori (crede cineva că numai VW a folosit astfel de tertipuri?!).

Ca urmare, ideea că emisiile rezultate din arderea motorinei sunt cancerigene (asta susține Organizația Mondială a Sănătății) va impune și alte măsuri: adoptarea unor taxe mai mari. Mult-vehiculata taxă pe carbon va lovi în primul rând dieselul, care va deveni mai scump decât benzina la pompă. În paralel, recalcularea emisiilor poluante va duce și la creșterea taxelor și impozitelor pe care le implică deținerea unei mașini.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 3
În curând, una dintre cele mai populare mașini diesel second hand ar putea deveni o afacere proastă

Va fi o adevărată degringoladă pentru cei care consideră mașinile diesel mai rentabile, deoarece se vor trezi, aproape peste noapte, că mașinile lor vor fi mai costisitoare. În domeniul second hand, al mașinilor diesel vechi și foarte vechi, estimez că vom asista la un ”carnagiu” – utilizarea acestor mașini va fi mult mai scumpă decât mașinile în sine. Deci și devalorizarea mașinilor diesel se va accentua, cu efecte în lanț privind dinamica pieței auto.

Estimez că sintagma ”să deții o mașină este un lux” va reveni în actualitate, iar motoarele diesel vor deveni paria. În frunte cu indicativul TDI. Totul ”datorită” unei găselnițe prin care cei de la Volkswagen au crezut că pot economisi banii pe care ar fi trebuit să-i investească în tehnologie. Din păcate, pierderile financiare pe care le va suferi concernul vor afecta și investițiile în tehnologiile nepoluante sau puțin poluante. Herr Winterkorn, deci se pare că Greenpeace avea dreptate…

Hibridele plug-in: chiar sunt avantajoase?

Sunt sigur că, la summit-ul de la Paris, națiunile vor cădea de acord să continue programe cât mai atractive de subvenționare a mașinilor cu propulsie neconvențională, ca o măsură suplimentară de a combate poluarea suplimentară, indusă de subterfugii de genul celor din scandalul Volkswagen. Concern care, să nu uităm, promite să devină rapid unul dintre principalii actori în domeniul mașinilor hibride plug-in și electrice – deci ar putea beneficia din plin de aceste subvenții.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 4
GTE, un indicativ care promite consum și poluare cu mult mai scăzute decât TDI. Promite, dar…

Atâta doar că, momentan și în viitorul imediat, Volkswagen pariază mai mult pe propulsia plug-in hibridă, nu pe cea electrică. La Salonul Auto Frankfurt 2015, oficialii VW au declarat că urmează să lanseze nu mai puțin de 20 de modele plug-in hibride până la finalul deceniului. Ceea ce sună extraordinar, dar, de fapt, nu e o măsură așa de bună pentru reducerea poluării.

Mașinile hibride normale, cum este Toyota Prius, asigură o reducere a consumului și poluării față de mașinile convenționale, fiind de preferat motoarelor pe benzină. Însă, față de motoarele diesel, avantajele hibridizării se văd mai mult în mediul urban, dar sunt anihilate în mediul extraurban, unde consumul mașinilor hibride poate ajunge chiar mai mare decât al motoarelor diesel convenționale, în aceleași condiții de utilizare.

Dacă ne raportăm la mașinile electrice, hibridele sunt, de fapt, cam la fel de poluante ca și mașinile convenționale, fie ele diesel sau pe benzină. Deci, sincer vorbind, tehnologia propulsiei hibride nu ar merita, de fapt, subvenționată, fiind un pas insignifiant pentru reducerea poluării. Și Volkswagen a ajuns la această concluzie, punând pe linie moartă dezvoltarea tehnologiei strict hibride (în SUA, Jetta Hybrid e foarte probabil să nu mai aibă un urmaș, iar în Europa a fost sistată producția lui Touareg Hybrid).

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 5
Mașinile hibride plug-in pot juca și rol de mașini electrice. Dar sunt folosite extrem de puțin în acest rol…

Propulsia hibridă plug-in pare o soluție mai bună de compromis: față de propulsia hibridă, valorile oficiale de consum scad până la valori incredibil de mici, sub 2 litri/100 km. Cam la jumătate față de al unui TDI foarte economic. Senzațional? Nicidecum, pentru că vorbim de un subterfugiu acceptat tacit de autorități: este vorba despre consumul obținut în PRIMA sută de kilometri. Un detaliu care pare insignifiant, dar care, principial, e cam în aceeași oală cu frauda comisă de VW.

Prima partea din cei 100 km este parcursă în regim electric (între 30 și 60 km, în funcție de performanțele bateriei utilizate), după care intră în funcțiune motorul termic. Iar acesta, logic, va consuma mai puțin carburant în cei 70 sau 40 km rămași decât ar face-o în 100 km. Cu bateria descărcată, mașina ajunge să funcționeze în regim strict hibrid. După cum am văzut mai sus, mașinile hibride normale nu se diferențiază așa de mult de motoarele convenționale în materie de consum și poluare…

Pe distanțe scurte, specifice mediului urban, propulsia hibridă plug-in este avantjoasă, deoarece, într-adevăr, mașina poate fi folosită ca una strict electrică, funcționând cu zero emisii. Dar aici intervine o condiție esențială: proprietarul trebuie să încarce bateria mașinii. Câți fac acest lucru? Eu unul nu aș subestima comoditatea utilizatorilor, mai ales că o mașină plug-in hibrid elimină dezavantajul ”range anxiety”, iar utilizatorilor le pasă prea puțin de poluare.

Chiar și dacă ar fi puse la punct mai rapid infrastructuri serioase de alimentare cu energie electrică, tot este necesară o educare în forță a unui public mult mai obișnuit să alimenteze mașina la pompă. Mai intervin niște situații hilare, dacă nu imposibile: în centrul Londrei, de exemplu, mașinile plug-in hibride sunt exceptate de la plata taxei de congestie – dar cum verifică autoritățile că mașina funcționează în regim strict electric și nu hibrid (deci utilizând motorul termic, adică poluând)?

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 6
Cu o mașină electrică, lucrurile sunt foarte clare: nu poluează deloc în timpul exploatării

În cazul unei mașini 100% electrice, tot timpul mașina va funcționa fără să polueze. Utilizatorul este, practic, obligat de tehnologie să se asigure că pleacă la drum cu bateria încărcată suficient. În cazul unei mașini hibride plug-in, o mare parte din ciclul de viață al mașinii va funcționa motorul termic, deci va fi ars combustibil, care va polua. Mai puțin decât un motor diesel, dar nu cu mult.

În concluzie, orice sistem de propulsie care presupune existența unui motor cu ardere internă înseamnă un grad de poluare mult mai mare decât propulsia strict electrică. După cum ne-o demonstrează VW, este foarte simplu să induci în eroare organele de control și să produci mașini mult mai poluante decât susții. Iar schimbarea metodologiei de măsurare a poluării mașinilor plug-in hibride va demonstra că această tehnologie nu e așa de economică precum e lăudată acum și nu aduce mari servicii în privința reducerii poluării.

Singura direcție: investițiile în propulsia total nepoluantă

Concernul Volkswagen a mai trecut prin diverse scandaluri, mai mici sau controlate mai bine din punct de vedere al efectului la marele public. Într-o societate atât de competitivă, a devenit oarecum normal să încalci reguli pentru a-ți atinge obiectivul de a fi cel mai mare. Nu afirm nicidecum că e normal să fie privită ca normalitate această regulă, dar mulți sunt sigur că se vor grăbi să folosească acest argument în favoarea concernului german.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 7
Cu cât mai repede va deveni o alternativă pentru mașinile produse de Tesla, cu atât mai bine pentru Volkswagen

Acum, însă, vorbim de un scandal monstru, care afectează din plin imaginea concernului german. Ceea ce necesită o strategie de ”curățare” cât mai rapidă a acestei imagini. Într-o lume auto în care atenția publicului este polarizată de copilul teribil Tesla Motos, singura șansă a grupului Volkswagen este de a o lua pe drumul propulsiei electrice și de a se desprinde total de trecutul său pătat, marcat în principal de tehnologia diesel.

Deci, în ciuda susținerii fanilor, indicativul TDI va decădea. Pur și simplu a devenit o adevărată piatră de moară pentru Volkswagen, care, practic, a demonstrat prin utilizarea softului de tip ”defeat device” că motoarele cu ardere internă și-au atins limitele tehnologic. Dacă motoarele pe benzină încă mai au șanse, fiind de bază în propulsia hibridă plug-in, motoarele diesel au cam primit o lovitură de grație prin acest scandal.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 8
Asta este, de fapt, imaginea dieselului!

Să nu uităm că, acum câteva decenii, motoarele diesel erau hulite pentru lipsa de performanță, funcționarea ”murdară” și disconfortul în utilizare, fiind asociate cu tractoarele și camioanele. Doar avantajele de ordin financiar au dus la evoluția tehnologiei în domeniul autoturismelor, iar eficiența ceva mai bună decât a motoarelor pe benzină a ajutat la evoluția rapidă a segmentului SUV-urilor, mai grele decât mașinile obișnuite.

Acum, însă, suntem într-o nouă eră, în care pericolele poluării sunt pe primul plan. Poluare în bună parte cauzată chiar de popularizarea excesivă a motoarelor diesel. Deci încă un motiv pentru care concernul german trebuie neapărat să scape de eticheta ”Volkswagen = poluare” dacă vrea să evite falimentul.

CONCLUZIE

În opinia mea, grupul VW trebuie ca, până la finalul deceniului, să devină cel mai serios concurent pentru Tesla Motors. Nu știu dacă va reuși acest lucru sau dacă șefii din consiliul de conducere au suficientă viziune ori dacă va mai avea putere financiară pentru așa ceva. Dar știu că, odată ce ai ajuns cu greu sus, să te prăbușești este mult mai ușor și rapid, iar căderea este extrem de dureroasă și posibil fatală.

Toyota a trecut prin scandalul pedalei. GM a trecut prin cel al sistemului de pornire. Takata prin cel al airbagurilor. În toate aceste cazuri, a fost vorba despre defecte de proiectare sau de fabricație, care nu au fost descoperite la timp și care au fost mușamalizate încercându-se găsirea unor soluții ”în spatele cortinei”. Au fost, însă, situații pe care publicul le-a iertat, până la urmă, pe principiul că ”orice om greșește”.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 9
Pentru Martin Winterkorn, CEO al VW Group, singura soluție este demisia

Însă, în cazul scandalului Volkswagen, vorbim de premeditare. E adevărat, nu s-au înregistrat accidente, nici daune materiale, nici victime umane. Dar principiul aplicat este mișelesc și, pe termen mediu și lung, are consecințe mult mai grave. Care pot culmina cu mii de boli și sute de decese din cauza emisiilor poluante mult mai mari ale mașinilor cu motoare diesel produse de concernul VW.

Mesajul transmis de Volkswagen prin acest scandal este unul extrem de negativ. Totuși, e vorba de cea mai mare companie auto a momentului, care demonstrează că a ajuns într-o poziție nemeritată prin subterfugii. E un comportament care trebuie penalizat. Și penalizarea nu trebuie făcută doar de ochii lumii, ci trebuie să doară. Pentru ca să fie un exemplu de ”așa nu” cât mai clar și pentru ceilalți actori.

scandal volkswagen diesel vw tdi poluare - ecoprofit 10
Tesla Model X, acest cui în coșciugul iminent al dieselului…

Din nefericire pentru Volkswagen, în această perioadă vom asista și la lansarea celei mai așteptate mașini a deceniului: Tesla Model X, SUV-ul 100% electric. O mașină care va crește și mai mult awareness-ul publicului pentru propulsia electrică. Și care, cu atât mai mult, va fi de natură să-i facă pe oameni să se uite cu dezgust la mașinile diesel, care, de acum încolo, vor fi privite cu multe suspiciuni.

Sincer, cred că Elon Musk ar trebui să se abțină de la comentarii privind scandalul Volkswagen (ok, se acceptă vreo remarcă în glumă). Ar trebui să rămână gentleman și să nu profite de pe urma căderii de imagine a unui brand până la urmă concurent. Ba chiar cred că ar trebui să încurajeze grupul VW prin afirmații de genul ”vă aștept cât mai repede să ne batem de la egal la egal cu mașinile electrice!”. Ar fi un mesaj de-a dreptul inspirațional, nu credeți?

Deci, măi Volkswagen, ai făcut-o de oaie, asta este. Urmează penalizările din partea autorităților, oprobiul public, plata greșelii și, evident, niște țapi ispășitori (herr Winterkorn, auf wiedersehen, pa!). Însă cu demnitate și aplicând principiile lucrului german foarte bine făcut, acest scandal are mari șanse să aibă o latură peste așteptări de pozitivă. Care va însemna prioritizarea planurilor privind mobilitatea nepoluantă.

Iar, dacă acest scandal este rezultatul unei conspirații a Greenpeace, felicitări celor care au ”urzit” acest plan! Ar fi, în sfârșit, o conspirație bună. Hmm… ar merge și o schimbare de nume: ce ziceți de grupul eVW? Sau de un rebranding: VolkswagEn?