Prima pistă SOLARĂ pentru biciclete a fost inaugurată în Olanda

Olandezii se mândesc că sunt primii care au pornit un proiect pilot care presupune utilizarea carosabilului nu doar ca suport pentru vehicule, ci și ca sursă de producere a curentului electric, prin folosirea panourilor fotovoltaice. ”Șoselele solare” nu mai sunt doar o idee SF.

Data de 12 noiembrie 2014 s-a putea să devină una extrem de importantă în manualele de istorie de peste decenii. Și asta deoarece în acea zi de vineri s-a consemnat inaugurarea oficială a primei piste solare pentru biciclete, în orașul olandez Krommenie. Deocamdată, aceasta are o lungime de numai 70 de metri, fiind gândită mai mult ca un fel de laborator în condiții reale – zilnic este estimat un trafic de peste 2.000 de bicicliști, deci experimentul le va da mult de lucru analiștilor.

Porțiunea de teste din pista de biciclete consistă din module speciale, de 2,5mx3,5 metri. Fiecare modul e alcătuit dintr-un cadru de beton, în care sunt plasate celule fotovoltaice cristaline, acoperite cu un strat gros de sticlă, de 1 cm grosime. Marea provocare a proiectanților a fost de a face o sticlă nu doar rezistentă, ci și cu un grad de opacitate suficient de mic pentru a permite captarea unei cantități cât mai mare de soare, în același timp trebuind fiind rezolvată problema aderenței, care trebuie să fie similară cu a asfaltului. Pe de altă parte, eficiența celulelor fotovoltaice este de numai 30%, din cauza poziției față de soare, dar proiectanții speră să găsească soluții pentru creșterea eficienței în următorii ani.

pista solara biciclete norvegia solar road - ecoprofit 1
O idee mult mai revoluționară decât pare la prima vedere, SolaRoad riscă să devină inamicul public numărul unu al asfaltatorilor…

Costul proiectului, până în acest moment, se ridică la 3 milioane de euro, însă planurile sunt extrem de ambițioase. Principial, primele aplicații vor ține de iluminatul public folosind ideea SolaRoad, după care posbilitiățile sunt nelimitate. Investitorii doresc să ajungă într-un timp cât mai scurt să pună la punct ceea ce se speră să devină primul proiect de anvergură pentru o infrastructură cu adevărat ecologică. Iar când spun ”anvergură” mă refer la cei peste 450 de kilometri pătrați de șosele și autostrăzi din Olanda, care ar putea deveni o sursă inepuizabilă de producere a energiei electrice, prin captarea luminii solare.

pista solara biciclete norvegia solar road - ecoprofit 2
Să le dăm apă la moară scepticilor: cei 70 de metri ai pistei solare SolaRoad au costat 3 milioane de euro. E, însă, un program-pilot, ale cărui profituri se vor contoriza în viitor în mai mult decât bani

Mișcarea olandezilor vine ca o confirmare a unei alte idei care a făcut înconjurul lumii nu de mult: Solar Roadways. O idee făcută publică de Scott și Julie Brusaw, o familie de ingineri care a reușit să convingă guvernul SUA, dar și investitorii de pe platformele de tip ”crowd sourcing”, că merită luată în considerare transformarea șoselelor și autostrăzilor actuale într-o infrastructură solară de-a dreptul SF. Cei doi mizează pe module care combină celulele fotovoltaice și LED-urile pentru a crea nu doar artere care să producă energie verde, prin utilizarea luminii solare. Ci și să schimbe modul de semnalizare și de alertare a conducătorilor auto. Sau să elimine costurile anuale cu întreținerea și reparațiile asfaltului.

O idee mult mai clară despre potențialul Solar Roadways vă puteți face din următorul videoclip:

Rămâne marea întrebare dacă astfel de idei sunt fezabile sau nu. Ei bine, adoptând o poziție clasică și contorizând totul doar prin prisma banilor, probabil multă lume ar considera că drumurile solare sunt doar născociri naive. Însă, la o privire mai atentă și analizând fără false temeri propunerile de mai sus, orice om cu capul pe umeri ar trebui să concluzioneze că folosirea acestor tehnologii este pur și simplu logică și reprezintă un pas extrem de important pentru o mobilitate cu adevărat verde. Așa încât acum nu mai este decât o problemă de timp: când se vor pune în aplicare, pe scară largă, aceste tehnologii pentru șoselele solare?