De ce stagnează vânzările de mașini electrice? Din cauza constructorilor auto

Se pare că, pur și simplu, companiile auto nu promovează suficient de mult și de inteligent avantajele mașinilor electrice, în paralel neavând concepte coerente pentru vânzarea lor. O analiză mai detaliată, în continuare.

Pe mapamond circulă mai mult de 1 miliard de autoturisme. Prin comparație, mașinile electrice și hibride plug-in de-abia au reușit să depășească ”borna” de 1 milion de unități la începutul toamnei acestui an. Adică sunt de 1.000 de ori mai puține decât mașinile cu motoare convenționale… Dat fiind că piața de vehicule electrice a început să ”decoleze” cam acum 5 ani, evoluția poate fi considerată bunicică (mai ales că volumul total s-a dublat doar în ultimul an).

vanzari masini electrice constructori auto - ecoprofit 5

În realitate, însă, suntem departe de promisiunea ”revoluției mașinilor electrice”. Iar aici ajungem la o dilemă de tipul ”oul sau găina”: nu există clienți pentru mașini electrice și plug-in hibride sau constructorii auto nu au interesul să le vândă și să le promoveze?

”Lipsa unor concepte coerente de vânzare”

Recenta ediție a studiului E-Mobility Index, realizat de companiile germane Roland Berger și FKA Research, vine cu o concluzie drastică: chiar dacă autonomia redusă a mașinilor electrice rămâne în topul motivelor de reticență pentru marele public, realizatorii studiului consideră că un factor negativ mult mai important ține chiar de companiile auto.

Mașinile electrice sunt promovate foarte puțin, în multe cazuri deloc (Thomas Schlick, ”Roland Berger”)

Mai exact, promovarea mașinilor electrice și hibride plug-in este aproape inexistentă, iar conceptele de vânzare a acestor vehicule nu sunt bine puse la punct. Una dintre principalele explicații ține de costul mare al tehnologiei, pe care companiile auto nu reușesc încă să îl transfere integral la clienți. Iar necesitatea de a obține profituri mari în timp scurt privilegiază vânzările de mașini convenționale (”business as usual”).

Conform realizatorilor studiului, producătorii auto sunt puși în fața unei dileme: normele anti-poluare sunt din ce în ce mai drastice, așa încât un constructor auto își poate atinge targetul de emisii scăzute doar dacă are în gamă și modele ”ultra-low emissions” – altfel este pasibil de amenzi uriașe; pe de altă parte, constructorul vrea să-și păstreze o marjă de profit cât mai bună, deci va încerca să evite sau să diminueze costurile foarte mari impuse de tehnologiile puțin sau deloc poluante.

Aceste costuri mari dictează, de altfel, și poziționarea mașinilor electrice și hibride plug-in în gamă, acestea fiind, în general, mașini scumpe, cu multe dotări, pentru clienți mai pretențioși. Însă, în același timp, constructorii nu le asigură dealerilor și bonusuri consistente pentru vânzarea acestor mașini – deci interesul acestora este aproape de zero, ceea ce implică alte probleme.

vanzari masini electrice constructori auto - ecoprofit 1
Din păcate, sunt foarte puține cazurile în care agenții de vânzare chiar vor să vândă mașini electrice (în poză, englezul Gareth Chandler, deținătorul recordului pentru cele mai multe modele Leaf vândute în UK)

De exemplu, în SUA au fost raportate sute de situații, în care clienții care doreau să cumpere un Nissan Leaf sau un Chevrolet Volt erau îndrumați (uneori agresiv) spre modele convenționale mai accesibile, dar cu o marjă de profit mai ridicată pentru vânzător. Mai mult, un studiu ”undercover” al celor de la Consumer Reports a constatat că există multă ignoranță și în rândul agenților de vânzări, care înțeleg prea puțin tehnologia propulsiei electrice sau chiar au idei preconcepute în privința ei.

Prin urmare, și investițiile în promovarea mașinilor electrice și hibride plug-in sunt mult mai mici sau, în unele cazuri, lipsesc cu desăvârșire. De fapt, constructorii auto se tem că, odată ce publicul înțelege avantajele mașinilor cu propulsie neconvențională (în principal avantajele ținând de reducerea poluării), acest lucru ar putea afecta vânzările mașinilor obișnuite.

Dar nu numai atât: dealerii se tem că ar putea pierde profiturile din activitatea de mentenanță și service, deoarece mașinile electrice sunt, în general, mult mai fiabile decât cele cu motoare termice, necesitând și mentenanță mai puțină. Este, practic, unul dintre motivele pentru care Tesla Motors nu are o rețea de dealeri – ceea ce e un model de business pe care industria auto nu vrea să îl accepte.

Ce avantaj al propulsiei electrice nu este evidențiat de producători

Recentul scandal Volkswagen, în care concernul german a preferat să facă economii recurgând la un subterfugiu care crește nivelul poluării, este un exemplu extraordinar de bun pentru filosofia actuală din domeniul auto. Practic, producătorii auto urmăresc doar profiturile financiare, reducerea poluării fiind o constrângere impusă de autorități, nicidecum un obiectiv voluntar.

Principalul motiv ține de lipsa taxării corespunzătoare a poluării. În paralel cu incapacitatea (sau dezinteresul) boardurilor de conducere ale constructorilor de a înțelege pericolele reale ale poluării privind schimbările climatice și afectarea iremediabilă a societății. Este o chestiune care ține de viziunea pe termen lung, care intră în contradicție cu dorința de profitabilitate maximă pe termen scurt.

vanzari masini electrice constructori auto - ecoprofit 2
Cui îi este frică de o lume a mașinilor electrice, totuși?

O analiză recentă a ”Electric Power Research” arată că, dacă până în 2050, jumătate din vehiculele cu motoare cu ardere internă ar fi înlocuite cu unele având propulsie electrică, emisiile de gaze cu efect de seră (în principal CO2) s-ar reduce cu peste 60% față de nivelurile de acum (într-un scenariu optimist reducerea ar ajunge chiar la 77%).

Aceeași analiză arată că, dacă nu se adoptă electrificarea în masă a sectorului transporturilor, ci se mizează pe politicile curente de eficientizare a motoarelor cu ardere internă, reducerea poluării s-ar putea cifra la maximum 24% în 2050. Conform E-Motion Index, trendul actual arată că producătorii preferă să prioritizeze propulsia hibridă plug-in în locul celei strict electrice – deci iată încă o strategie prin care se întârzie generalizarea sectorului mașinilor electrice 100%.

vanzari masini electrice constructori auto - ecoprofit 3
Propulsie electrică + surse regenerabile = scăderea drastică a poluării în transporturi. Pur și sim plu LOGIC!

În mod interesant, chiar dacă mașinile electrice nu poluează în utilizare față de mașinile convenționale sau cele hibride, rămâne problema poluării cauzate de producerea curentului în termocentrale. Analiza Electric Power Research arată că există o puternică legătură între generalizarea mașinilor electrice și creșterea procentului surselor regenerabile în mixul de producere a curentului electric.

De exemplu, dacă 62% dintre vehicule ar avea propulsie strict electrică până în 2050, acestea ar necesita circa 13% din energia electrică totală. Cum până la jumătatea acestui secol principalele țări dezvoltate au obiective ambițioase, ca mai mult de 50% din curentul electric să fie obținut din surse regenerabile, devine clar că mașinile strict electrice ar duce la o reducere a poluării mult peste valorile asigurate de propulsia hibridă și hibridă plug-in.

Și totuși, când vor ”decola” vânzările de mașini electrice?

Este o întrebare foarte bună, la care nimeni, de fapt, nu poate da un răspuns clar. Câtă vreme Tesla Motors este cam singurul producător auto dedicat 100% propulsiei electrice, lucrurile nu par că se vor mișca prea curând. Însă diferența dintre Tesla și ”restul lumii” ne arată, încă o dată, problema de percepție a constructorilor auto.

Până în 2020, Tesla Motors a anunțat investiții de 4 miliarde de dolari în tehnologiile ținând de propulsia 100% electrică. Prin comparație, toată industria auto din Germania investește aproape dublu pentru a lansa pe piață noi modele hibride plug-in, dar și electrice. Adică, fiecare companie auto germană, luată separat, investește mult mai puțin decât o face Tesla…

vanzari masini electrice constructori auto - ecoprofit 4
După ce a devenit ”regele hibridelor”, Toyota spune ”pas” propulsiei electrice și se concentrează pe tehnologia bazată pe hidrogen. La fel și alte companii auto japoneze

În Japonia, însă, problema este alta: după ce hibridizarea a reușit să obișnuiască noile generații cu ideea de ”propulsie neconvențională”, producătorii au decis să parieze pe propulsia cu hidrogen în detrimentul celei strict electrice. Scăderea vânzărilor de mașini electrice și hibride plug-in este explicată, deci, de interesul foarte scăzut al producătorilor auto pentru acest tip de propulsie, eforturile lor îndreptându-se spre asigurarea viitorului pentru investițiile uriașe pe care le reclamă tehnologia pe bază de hidrogen.

Până la urmă, imboldul va trebui să vină tot din partea programelor guvernamentale de subvenționare, în paralel cu îmbunătățirea tehnologiei propulsiei electrice. Este, ce-i drept, o luptă nedreaptă pe care o cere publicul (pentru că așa a fost obișnuit de constructori): mașinile electrice trebuie să fie la un nivel de preț similar cu al celor convenționale și să ofere autonomii mult mai mari. De ce? Pentru că din ecuație este exclus exact costul poluării.

Norvegia sau Olanda sunt cele mai bune exemple privind influența unor programe guvernamentale realizate de oameni cu viziune. În Norvegia, aproape un sfert din mașinile noi sunt electrice și hibride plug-in, iar Olanda are un sistem de taxare de invidiat. Și California stă foarte bine, clienții de mașini electrice și hibride plug-in fiind de patru ori mai mulți decât media națională – tot datorită unui pachet generos de bonusuri, atât financiare, cât și logistice.

Dar toate acestea necesită voință politică și planuri făcute de oameni cu viziune. Dacă în ”managementul” unei țări se aplică aceleași interese meschine care au dus și la scandalul VW, botezat mai nou ”Dieselgate”, este evident că mașinile electrice vor rămâne… ”de căruță”. Dacă, însă, exemplul de tenacitate al lui Elon Musk va avea priză în rândul șefilor marilor companii auto, deja 2020 pare să se profileze ca anul în care mașinile electrice vor ”prelua hățurile”.

Probabil cea mai mare influență o va avea summit-ul COP21 de la Paris, din decembrie, pe tema schimbărilor climatice. Deciziile luate acolo vor forța industria auto să accelereze electrificarea în transporturi. Ori, dimpotrivă, le vor lăsa constructorilor auto mult spațiu de manevră să tergiverseze transformarea. Ideea de bază rămâne simplă: câtă vreme companiile auto nu vor să vândă cu adevărat mașinile electrice, evident că nu fac eforturi să convingă potențialii clienți.