Studiu: dieselurile mai puțin poluante reduc riscul de cancer

cancer diesel emisii particule - ecoprofit 0

Studiul americanilor de la ARB (Air Resources Board) nu e neapărat legat de ”Dieselgate”, dar apare într-un moment oportun pentru confirmarea temerilor ținând de concentrațiile prea mari ale anumitor emisii poluante, în special provenite de la motoarele diesel. Care sunt blamate în special pentru particulele fine, acestea crescând cel mai mult riscul de cancer.

Conform studiului, în California riscul de cancer în urma expunerii la un număr de 7 contaminanți periculoși a scăzut cu peste 70% între 1990 și 2012, principalul motiv fiind normele anti-poluare stricte. În ce privește poluarea motoarelor diesel, deși populația a crescut cu 31%, iar numărul de mile al vehiculelor a crescut cu 81%, concentrația de particule fine a scăzut cu 68%.

cancer diesel emisii particule - ecoprofit 1
Dintre cei 7 compuși monitorizați, particulele fine provenite de la motoarele diesel sunt considerate cele mai periculoase pentru creșterea riscului de producere a cancerului

Ca idee, iată ce măsuri s-au luat în California împotriva poluării motoarelor diesel:

  • la începutul anilor ’90, statul California a introdus primele măsuri vizând în mod direct motoarele diesel, cu accent pe un program strict de verificare în trafic a vehiculelor grele
  • după 2000 au fost introduse standarde speciale pentru particulele emise de autobuzele care circulau în mediul urban
  • la scurt timp aceste standarde au fost introduse și pentru vehiculele off-road cu motoare diesel (în special pick-up-urile mid-size și full-size, foarte populare printre americani)
  • în 2006, au fost introduse standarde speciale pentru carburanți, stațiile fiind obligate să comercializeze doar motorină cu conținut foarte scăzut de sulf
  • în 2008, în cadrul regulamentului ”Truck and Bus Rule”, s-a stabilit ca vehiculele cu motoare diesel medii și mari să fie dotate cu filtre de particule

Ceilalți compuși poluanți din aer, responsabili de apariția cancerului, care au fost monitorizați în cadrul studiului sunt benzenul și 1,3-butadiena, care rezultă în principal din arderea benzinei. Datorită normelor drastice anti-poluare, concentrația acestora în atmosferă a scăzut cu până la 94%. Reduceri similare au fost înregistrate și pentru tetracloroetilenă (provenită în special din fabricarea fibrelor sintetice) sau cromul hexavalent (având ca sursă diverse activități industriale).

În schimb, compușii de tip formaldehide și acetaldehide au scăzut cu numai 20%. Acești compuși se formează prin procese fotochimice din compușii volatili organici, având multiple surse de proveniență: de la producerea carburanților și arderea acestora în motoare până la fumul de țigară, vopseluri sau substanțe de curățare.

cancer diesel emisii particule - ecoprofit 3
Se observă ușor că particulele fine, rezultate din motoarele diesel, au contribuția cea mai mare la creșterea riscului apariției cancerului

Cu alte cuvinte, nu degeaba California este cunoscut drept statul cu cele mai severe norme anti-poluare din SUA. Încă din 1984 a fost creat un cadru legislativ special, prin votarea Actului pentru Identificarea și Controlul Contaminanților Toxici din Aer, care a permis adoptarea unor limite drastice pentru emisiile poluante, atât din sectorul transporturilor, dar mai ales din cel al producerii energiei și cel rezidențial.

Privind lucrurile în ansamblu, ar trebui să fie clar pentru toată lumea că, fără norme anti-poluare cât mai stricte, lucrurile tind să scape de sub control în ce privește efectele poluării. Iar, în domeniul motoarelor cu ardere internă, propulsoarele diesel reprezintă cel mai mare pericol imediat pentru sănătatea umană, în ciuda avantajelor față de motoarele pe benzină în privința consumului mai redus și a performanțelor mai bune.