Sunteți pregătiți pentru Hy-Cycle, bicicleta cu tehnologie fuel cell pe hidrogen?

Propulsia pe bază de hidrogen e din ce în ce mai ”curtată” de producători, dar nu numai de cei auto. Iată în continuare un exemplu de bicicletă cu tehnologie fuel cell, Hy-Cycle, realizată de... un grup de studenți!

Prima bicicletă cu tehnologie fuel cell pe bază de hidrogen din Australia a fost concepută de cercetători și studenți de la UNSW, principala caracteristică fiind autonomia foarte mare (125 km) raportat la costurile scăzute – un plin de hidrogen e estimat la doar 2 dolari. Însă prețul pe care îl presupune acum o astfel de bicicleă Hy-Cycle e prea mare, așa încât, pentru moment, vorbim mai mult de un experiment tehnologic.

Hy-Cycle reprezintă un nou pas în conceperea unui vehicul cât mai curat, care să ușureze transportul în aglomerațiile urbane, pe distanțe cât mai lungi – bateriile bicicletelor electrice actuale asigură autonomii de maximum câteva zeci de kilometri, pentru autonomii mai mari fiind nevoie de baterii mai mari, deci mai scumpe. În cazul lui Hy-Cycle, bateria are doar 518 Wh și este extrem de compactă și ușoară. Ea este alimentată de curentul electric ”fabricat” în sistemul fuel cell (situat sub scaun) care utilizează hidrogenul stocat într-o canistră de 2,5 kg. Când hidrogenul se epuizează, ”plinul” presupune pur și simplu schimbarea foarte rapidă a canistrei cu una plină – o soluție extrem de convenabilă raportat la actualele stații de alimentare pentru mașinile cu hidrogen.

Cel mai important aspect la bicicleta Hy-Cycle ține de modul avansat în care a fost concepută stocarea hidrogenului: dacă în mod uzual e nevoie de circa un kilogram de hidruri metalice pentru a stoca 100 de litri de hidrogen, echipa condusă de profesorul Kondo-Francois Aguey-Zinsou a dezvoltat un material pe bază de boro-hidruri, din care e necesar o cantitate de doar 50 de grame pentru stocarea a 100 de litri de hidrogen. Un aspect care, cu siguranță, va conta foarte mult în dezvoltarea segmentului propulsiei auto pe hidrogen.

HyCycle bicicleta fuel cell hidrogen - Ecoprofit 1
Închipuiți-vă cohorte de bicicliști neobosiți și netranspirați în locul aglomerației infernale de mașini fumegânde…

Metropole ca Londra sau Paris mizează pe închirierea flotelor de biciclete pentru navetiști. Aceasta este piața pe care o vizează Hy-Cycle, care ar putea deveni cea mai bună soluție de mijloc de transport nepoluant low-cost în orașe (Associate Professor Kondo-Francois Aguey-Zinsou)

Dacă vă întrebați la ce bun o bicicletă cu un sistem de propulsie atât de complicat (câtă vreme bicicletele au fost concepute pentru a utiliza forța umană), gândiți-vă la confortul pe Hy-Cycle l-ar asigura navetiștilor din zonele urbane aglomerate, dar și la avantajele abordării rampelor. În paralel, cercetătorii australieni consideră că, pentru utilizatorul final, e mult mai practică soluția canistrelor interschimbabile decât construirea unor stații de alimentare complexe și foarte scumpe. S-ar putea ca această idee să devină suficient de interesantă chiar și pentru producătorii auto.

Un lucru rămâne cert: mobilitatea urbană trebuie să țină seama nu doar de factorul ecologic (adică propulsie nepoluantă), ci și de aglomerația inerentă. Iar, din acest punct de vedere, bicicletele reprezintă cea mai bună soluție, atât ca și costuri, dar și ca utilitate și confort, pentru cei din orașele aglomerate. În plus, australienii remarcă și că tehnologia fuel-cell pe bază de hidrogen este suficient de dezvoltată, deci nu ar mai trebui să așteptăm pentru punerea ei în aplicare.

  • Trebuie sa recunosc: ideea de bicicletă cu hidrogen mi se pare ideală pentru București. Bineînțeles, condiția este să apară mai multe piste de biciclete, chiar dacă șoferii se vor supăra 🙂

    • Ciprian Danea

      Daca am avea si clima lor, ar fi si mai bine. Ne trebuie si summer-cell, altfel e doar un scooter mai scump pe hidrogen care sta 8 luni in debara

      • daca se inchiriaza, nu sta in debaraua ta 😉