Care sunt principalele surse de poluare care duc la creșterea mortalității

Numărul morților premature cauzate de poluare se va dubla până în 2050. Iar industria și transportul, culmea, nu sunt cele mai importante surse ale poluării umane, conform unui studiu al Max Planck Institute for Chemistry. Mai multe detalii, în continuare.

mortalitate poluare - ecoprofit 0

În acest moment, se estimează că poluarea produsă de activitatea umană este responsabilă pentru un număr de circa 3,3 milioane de morți premature anual. Conform unui studiu al Max Planck Institute for Chemistry din Germania, 1,4 milioane dintre decese (adică o treime din total) survin în China, iar circa 650.000 în India. În Europa, aproape 180.000 de oameni mor anual din cauza poluării, care ajuns să producă de până la 10 ori mai multe victime decât accidentele rutiere.

Cercetătorii au investigat cum influențează diversele surse de poluare rata mortalității pe plan mondial, iar concluziile lor sunt, pe alocuri, de-a dreptul surprinzătoare. Cea mai importantă este că, dacă se continuă actualul ritm al dezvoltării industriale și al poluării, numărul victimelor poluării se va dubla până la jumătatea acestui secol (deci peste 35 de ani vor fi 6,6 milioane de morți premature din cauza poluării).

mortalitate poluare - ecoprofit 1

Într-un scenariu ”business as usual”, dacă poluarea aerului va crește direct proporțional cu creșterea populației și a activității industriale, numărul morților premature cauzate de poluare se va dubla până în 2050. Culorile au o semnificație foarte clară: cu alb – nu se înregistrează creștere; cu roșu – până la 9.000 de decese premature pe an.

Legătura dintre decesele premature și poluanții din aer, rezultați în special din activitatea umană, a fost făcută pe baza studiilor epidemiologice realizate pe sute de mii de persoane, în principal în Europa și SUA. Cele mai periculoase emisii poluante pentru sănătatea umană sunt particulele fine, cu un diametru sub 2,5 micrometri (afectează grav plămânii și sângele, provocând atacuri cerebrovasculare, infarct și chiar cancer pulmonar). După care, ca importanță, urmează amestecul de gaze cunoscut ca ozon, pe seama căruia sunt puse bolile pulmonare, în principal.

Particulele fine și ozonul sunt rezultatul direct al arderii combustibililor fosili: de la industrie, energie, transport și agricultură până la utilizarea ca sursă de încălzire în gospodării. Iar aici ajungem la principala surpriză a acestui studiu: în țările cu un grad mare de sărăcie (în principal India și China), o treime din decesele premature cauzate de poluarea atmosferică sunt puse pe seama ”energiei domestice”.

Practic, ”energia domestică” presupune încălzirea cu ajutorul focului în aer deschis, a sobelor ori chiar a generatoarelor diesel. Pe lângă lemne, se folosesc din plin cărbuni și motorină foarte ieftină. Câtă vreme aproape o treime din populația planetei trăiește sub pragul sărăciei (deci utilizează aceste surse ineficiente de producere a căldurii), însumând valorile emisiilor rezultate din ”energia domestică” obținută astfel ajungem la valori foarte ridicate ale poluării pe plan global.

mortalitate poluare - ecoprofit 2

Categoriile de surse poluante responsabile pentru decesele premature: IND (industrie), TRA (transporturi), RCO (producerea de energie rezidențială și comercială – pentru încălzire, gătit, etc), BB (arderea biomasei), PG (producerea curentului electric, în principal în termocentrale), AGR (agricultură), NAT (surse naturale). În zonele albe, concentrația de particule fine PM2.5 (mai mici de 2,5 micrometri în diametru) este considerată sub nivelul de alertă

Apoi, cercetătorii au descoperit că, în medie, pe plan global agricultura este o altă cauză principală a emisiilor poluante, cu peste 20% din decesele premature (în unele țări poate fi dublu acest procent!). Utilizarea fertilizatorilor și fermele intensive duc la acumularea în atmosferă a unor cantități mari de amoniac, în urma diverselor reacții rezultând particule fine de sulfat de amoniu și nitrat de amoniu, care ajung rapid în zonele inferioare ale atmosferei, unde sunt inhalate de populație.

Alte mari surse de poluare, precum termocentralele, industria, transporturile și utilizarea biomasei în procesele de ardere (fie pentru producerea energiei și căldurii, fie sub formă de combustibil) sunt responsabile pentru o treime din decesele premature – ceea ce deja nu mai este o surpriză. Deci, până acum, am ajuns la concluzia că poluarea rezultată din activitatea umană este responsabilă pentru mai mult de 80% din morțile premature.

Restul de până în 20% este atribuit cauzelor naturale, în principal particulelor de nisip, specifice zonelor deșertice din nordul Africii și din Orientul Mijlociu. Și incendiile forestiere sau erupțiile vulanice mai contribuie la eliminarea unor poluanți periculoși, dar sunt evenimente rare și punctuale față de activitatea constant poluantă a umanității.

mortalitate poluare - ecoprofit 4
Transporturile, industria și agricultura sunt cele mai mari surse de poluare care cauzează circa 35.000 de decese premature anual în Germania

Un foarte interesant exemplu este Germania, despre care realizatorii studiului afirmă că este într-o situație foarte delicată din punct de vedere al poluării. Având o plasare centrală pe continentul european, populația Germaniei este afectată destul de serios de poluarea produsă de țările din jur. Pe de altă parte, Germania produce foarte multă poluare, din cauza industriei dezvoltate, a agriculturii intensive și a traficului rutier la cote foarte ridicate. Ca rezultat, 35.000 de persoane mor prematur din cauza poluării.

De exemplu, deși la nivel global, traficul rutier este responsabil pentru circa 5% din decesele premature, în Germania acest procent ajunge la 20% – ceea ce înseamnă că 7.000 de oameni mor anual din cauza poluării produse de autovehicule (dublu față de cei morți în accidentele rutiere!). Specialiștii consideră că doar mașinile electrice ar putea reduce drastic acest procent, în timp ce motoarele cu ardere internă nu vor face decât să agraveze situația, în ciuda măsurilor antipoluare mai severe (scandalul Volkswagen este un bun exemplu pentru cât de poluante sunt, de fapt, mașinile obișnuite în condiții reale).

Un alt factor important în estimarea creșterii mortalității premature ține de creșterea exponențială a concentrării populației în zonele urbanizate. Realizatorii acestui studiu recunosc faptul că poluarea în orașele asiatice este mult mai mare decât afirmă datele statistice, așa încât este de așteptat ca aproape trei sferturi din cele 6,6 milioane de decese preconizate în 2050 să se producă în arealele urbane, în principal pe continentul asiatic.

Și România apare în studiul celor de la Max Planck Institute. În 2010, se estimează că aproape 15.000 de oameni și-au pierdut viața din cauza poluării (atenție, niciun deces nu a fost atribuit cauzelor naturale de poluare!). Cei mai mulți (peste 6.000) din cauza proceselor din agricultură, după care urmează producerea energiei în termocentrale (peste 3.000 de morți). Poluarea vehiculelor este responsabilă pentru aproape 2.000 de victime, iar industria și ”energia rezidențială” au reclamat fiecare sub 1.500 de victime.