SUV-uri premium plug-in hibride – ce SUV-uri semi-eco de lux poți alege?

În timp ce Tesla se pregătește să lanseze primul SUV-crossover 100% electric, producători auto de SUV-uri premium de clasă mare le oferă celor cu pretenții eco un compromis: modele cu propulsie hibridă plug-in. Iată în continuare oferta de SUV-uri de lux semi-eco.

Aproape 90% dintre SUV-urile premium de clasă mare care circulă în Europa au motoare diesel și sunt folosite intensiv, pentru drumuri lungi și foarte lungi. Cum, însă, dieselul este din ce în ce mai blamat, iar constructorii trebuie să-și croiască rapid o imagine din ce în ce mai eco, soluția de compromis pentru moment este adoptarea sistemelor de propulsie hibride plug-in. Care permit și o autonomie de niște zeci de kilometri în regim strict electric, în special pentru traseele din mediul urban.

Nu voi dezbate acum cât de mică este probabilitatea ca posesorii acestor SUV-uri plug-in hibride să recurgă la încărcarea bateriilor pentru a putea circula în regim strict electric. Deocamdată, să vedem care sunt propunerile actuale și cum se deosebesc unele de altele.

Iar oferta nu este deloc redusă, după cum vedem în următorul tabel:

suv plug in hibrid premium - ecoprofit 1-1
CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE
suv plug in hibrid premium porsche cayenne s e hybrid - ecoprofit 2
Porsche Cayenne S E-Hybrid

Primul SUV plug-in hibrid premium care și-a făcut apariția pe piață a fost Porsche Cayenne S E-Hybrid. Inițial, era vorba despre un hibrid normal (fără posibilitatea alimentării bateriilor de la o priză externă), dar, odată cu faceliftul, germanii au decis să recurgă și la upgrade-ul sistemului de propulsie. Fiind un Porsche, este un model foarte scump (cel mai scump față de rivalii de față), dar, în mod interesant, nu este cel mai puternic.

suv plug in hibrid premium mercedes-benz gle 500 e - ecoprofit 3
Mercedes-Benz GLE 500 e

Cel mai potent SUV plug-in hibrid premium este în acest moment Mercedes-Benz GLE 500 e. GLE este, practic, faceliftul ultimului ML, care nu a avut parte de nicio motorizare hibridă. Însă, odată cu apariția limuzinei plug-in hibride S 500 e, era clar că acest sistem de propulsie își va găsi locul și pe SUV-ul de clasă mare. Deocamdată, însă, sistemul plug-in hibrid nu e disponibil și pe versiunea GLE Coupe.

 

suv plug in hibrid premium volvo xc90 t8 twin engine - ecoprofit 4
Volvo XC90 T8 Twin Engine

Tot din categoria SUV-urilor potente face parte și versiunea T8 Twin Engine a noii generații Volvo XC90. Atâta doar că suedezii au preferat să folosească un motor termic de numai 2,0 litri, în patru cilindri, în timp ce Porsche și Mercedes-Benz au pariat pe motoare pe benzină V6.

Evident, tehnologia turbo, specifică Volvo, îi conferă lui XC90 foarte bune performanțe dinamice, dar și cele mai mici emisii de CO2 față de ceilalți patru rivali.

suv plug in hibrid premium bmw x5 xdrive40e - ecoprofit 5
BMW X5 xDrive40e

Foarte proaspătă pe piața europeană este și varianta X5 xDrive40e, cei de la BMW urmând exemplul celor de la Mercedes-Benz: utilizarea aceluiași sistem de propulsie hibridă plug-in și pe limuzina de top (Seria 7), și pe SUV-ul de top (X5).

La fel ca suedezii, bavarezii mizează pe un motor termic de numai 2,0 litri, în mod ciudat SUV-ul BMW fiind cel mai puțin potent din această comparație. În schimb, este cel mai accesibil, având un preț de pornire puțin peste 70.000 de euro (cu 2.000 de euro mai ieftin decât varianta diesel X5 xDrive40d).

suv plug in hibrid premium audi q7 e-tron tdi - ecoprofit 6
Audi Q7 e-tron TDI

În primăvara anului următor este anunțată și versiunea plug-in hibridă e-tron TDI a noii generații Audi Q7, care va marca o premieră în domeniu: utilizarea unui motor diesel în combinație cu unul electric, efectele principale fiind cuplul maxim cel mai mare (700 Nm) și cel mai redus consum mediu (omologat NEDC). În mod interesant, pentru piața asiatică germanii oferă și o variantă Audi Q7 e-tron TSI, cu un motor pe benzină, despre care nu se știe dacă va ajunge și în Europa.

Rețeta folosită de cei 5 constructori premium este oarecum similară, deci și diferențele în materie de autonomie în regim electric sunt destul de mici. Se detașează, totuși, Q7 e-tron, care oferă o autonomie maximă teoretică de peste 50 km, în timp ce GLE 500 e și X5 xDrive40e sunt la capătul opus, cu numai 30, respectiv 31 km.

suv plug in hibrid premium - ecoprofit 10Principial, o autonomie de până în 50 km, în regim strict electric, ar trebui să fie suficientă pentru deplasările zilnice în mediul urban. Însă acestea sunt valori teoretice, iar în practică este foarte probabil ca autonomia reală să fie mai redusă cu 10-20%, în funcție de stil de conducere și trafic. În rest, sistemul de propulsie va funcționa în regim hibrid, deci va consuma carburant și va emite noxe. E adevărat, mai puțin decât o motorizare convențională, dar suficient cât să etichetăm aceste SUV-uri ca fiind doar semi-eco.

suv plug in hibrid premium tesla model x - ecoprofit 11
Tesla Model X

Devine inevitabilă comparația cu iminentul Tesla Model X, care va oferi o autonomie de cel puțin 400 km, în condițiile în care nu va polua absolut deloc în funcționare, deoarece va avea propulsie 100% electrică (la fel ca Tesla Model S). În plus, prețurile SUV-ului american vor fi foarte competitive, anunțându-se sub sau la același nivel cu cele ale rivalilor de față.

Mai rămâne doar problema autonomiei insuficiente pentru drumurile foarte lungi. Problemă care, însă, se va rezolva în mare parte odată cu extinderea rețelei Supercharger (pentru care mai avem, totuși, de așteptat în România).

Practic, SUV-urile hibride plug-in reprezintă un mare pas înainte pentru producătorii premium. Dar, de fapt, un pas modic pentru lumea auto, raportat la posibilitățile financiare și tehnologice pe care Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche sau Volvo le au. Mai ales prin comparație cu un producător mult mai mic, precum Tesla Motors. E, totuși, bine că s-a făcut măcar acest pas, care ar putea ajuta, mai repede decât credem, la trecerea masivă spre mijloace de propulsie nepoluante.

CE SUV PREMIUM PLUG-IN HIBRID PREFERAȚI?