Noutăți Tesla: acoperișul Solar Roof și stocarea energiei Powerwall 2

Pe final de octombrie 2016, Tesla le propune celor interesați două noutăți foarte importante pentru viziunea lui Elon Musk, de a asigura un viitor sustenabil prin obținerea nepoluantă a energiei. Este vorba despre noul sistem rezidențial de stocare a energiei Powerwall 2 (alături de un upgrade al soluției industriale Powerpack), respectiv de noua idee a unui acoperiș solar având costuri atractive.

Powerwall 2 – evoluție uriașă

Cu aproape un an și jumătate înainte, Elon Musk prezenta prima variantă a soluției rezidențiale pentru stocarea energiei Powerwall. Având o capacitate de stocare de 6,4 kWh, sistemul Powerwall era o soluție interesantă, într-un ambalaj arătos.

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-4Powerwall a fost gândit în principal ca o soluție de backup, în cazul în care pică rețeaua. După care are și un rol de eficientizare a costurilor: în perioadele când energia furnizată din rețea este ieftină, ea este stocată în Powerwall, iar apoi utilizată din această rezervă în perioadele când energia provenită din rețea este scumpă. Nu în ultimul rând, dacă proprietarul are un sistem solar și o mașină electrică (de preferat Tesla…), prin intermediul Powerwall își poate alimenta gratis mașina.

Prețul de 3.000 USD părea inițial foarte tentant, însă problema era că nu includea și o componentă foarte importantă: inverterul. Care presupune un cost similar. La care se mai adaugă tarifele pentru montaj, ceea ce ducea, în final, la un preț dublu sau chiar triplu al unui sistem Powerwall. Evident, criticile nu au întârziat să apară…

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-5Powerwall 2 este un mare pas înainte, deoarece oferă o capacitate dublă (14 kWh) în condițiile în care prețul crește cu mai puțin de 100%, inverterul fiind inclus în suma totală de 5.500 USD.

Cu alte cuvinte, cam cu aceiași bani pe care îi „băgai” înainte într-un sistem Powerwall obții acum o soluție de stocare mult mai eficientă, capabilă să alimenteze instalația de iluminare, prizele și frigiderul unei case obișnuite cu 4 camere. Ceea ce nu e deloc puțin.

E adevărat, există și un compromis: carcasa lui Powerwall 2 e rectangulară, fără sex-appeal-ul primei versiuni Powerwall… Lăsând gluma la o parte, trebuie remarcată dublarea performanțelor acestui sistem de stocare a energiei în mai puțin de doi ani. Ceea ce ar trebui să fie un indiciu foarte clar privind trendul acestui sector, al stocării energiei.

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-1De altfel, Elon Musk a adus în discuție și upgrade-ul soluției industriale Powerpack: noua versiune oferă o capacitate dublă (200 kWh față de 100 kWh înainte), iar inverterul optimizat e lăudat ca fiind cel mai eficient de pe piață în acest moment. Musk a ținut să precizeze că deja există două proiecte care vor utiliza, până la finalul lui 2016, noua soluție Powerpack de 200 kWh.

Solar Roof – „țiglele” Glass Tile care „ascund” panouri fotovoltaice

Inițial, toată lumea se aștepta ca fuziunea dintre Tesla și SolarCity să aibă ca prim rezultat un produs mai convențional din categoria acoperișurilor solare: probabil niște panouri care înlocuiesc acoperișul convențional – soluție pe care o propune și alții în piața construcțiilor de case. Însă Elon Musk a surprins, din nou, prin modul diferit de a aborda acest aspect.

În primul rând, utilizarea unor panouri de mari dimensiuni pune probleme de proiectare și limitează cerințele de design. În al doilea rând, panourile fotovoltaice normale afectează estetica clădirilor realizate în stiluri mai vechi. În al treilea rând, de ce să faci lucrurile așa cum le fac și alții?

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-6

Așa încât soluția de „acoperiș solar” propusă de Tesla și SolarCity presupune o gamă de… țigle solare. Nu mai puțin de 4 tipuri de astfel de „țigle” au fost montate pe patru case din serialul „Neveste Disperate”, cu titlu demonstrativ. Nu le enumăr acum, din video reiese foarte clar ce avantaje aduc în materie de aspect.

Vreau doar să remarc faptul că aceste mini-panouri solare vor fi fabricate de Panasonic, partenerul ales pentru construcția Gigafactory. Iar folia colorată (care asigură aspectul cât mai plăcut și disimulează prezența mini-panourilor solare pentru privitorii din stradă) e realizată în colaborare cu 3M, pierderea eficienței panourilor fiind de numai 2%.

Sticla tratată termic oferă atât rezistență ridicată (care ar face un astfel de acoperiș de 2-3 ori mai durabil decât unul convențional), cât și o bună conductivitate a căldurii (pentru ca panourile să fie cât mai eficiente și în zilele foarte călduroase), iar opțional va putea fi dotată cu rezistențe de încălzire, pentru topirea zăpezii iarna.

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-7

O problemă pe care o ridică mulți în acest moment este refuzul lui Elon Musk de a comunica informații privind prețurile acestei propuneri de acoperiș solar, cât și detalii tehnice privind montajul și, mai ales, conectarea la rețeaua casei. Totuși, e o atitudine de înțeles, câtă vreme vorbim de posibilități nelimitate de customizare, care afectează foarte mult prețul pentru aceste „țigle”.

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-9Musk s-a limitat doar la a promite că viitorii clienți vor găsi mai atractivă această propunere raportat la costurile cumulate ale unui acoperiș convențional plus consumul de energie din rețea. Din punct de vedere strict pragmatic, probabil vor fi destui care să aducă contraargumente valide. Însă, dacă aducem în ecuație și aspectul acoperișului, într-adevăr, noua propunere aproape că nu are rivali momentan pe piață.

CONCLUZIE

În mod clar, noua lansare de produs nu poate fi considerată atât de spectaculoasă ca în cazul prezentărilor noilor mașini. Și nici nu aș putea spune că revoluționează într-adevăr piața energiei, așa cum a lăsat să se înțeleagă prezentarea.

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-10Consider că magnetismul lui Elon Musk nu a avut efectul scontat, deci nu mă miră că au început să curgă deja criticile. De exemplu, un analist de la o cunoscută firmă de consultanță din SUA afirmă că „Tesla ne-a anunțat un alt mod de a pierde bani – realizarea unei soluții de panouri solare și baterii cu un preț mai mic decât costul de fabricație”. Doar răutăcisme sau o fi vreun sâmbure de adevăr?

Sloganul „Power from above, beauty from the street” (putere de deasupra, frumusețe din stradă) probabil le sună cel mai bine fanilor Tesla, care propagă în mod uimitor de eficient viziunea lui Elon Musk, dat fiind că vorbim de un public cu venituri peste medie și care lucrează în domenii avangardiste, în general.

tesla-solar-roof-powerwall-2-ecoprofit-11Pe de altă parte, Tesla reușește să evidențieze cel mai bine un ecosistem cu adevărat verde, care îi oferă unui potențial client posibilitatea de a rezolva mai mult decât rezonabil cei trei piloni ai unui trai sustenabil: generarea nepoluantă a energiei, stocarea ei și utilizarea acesteia pentru transportul cu zero emisii.

Din acest punct de vedere, s-ar putea ca pachetul „solar tiles roof” + „Powerwall” + „Tesla Model S/X/3” să devină extrem de atractiv, în special pentru cei cu bani și cu suficient de multă conștiință ecologistă. Iar dacă asta va face și alte companii să intre în cursă cu oferte atractive, înseamnă că Elon Musk și-a atins obiectivul: accelerarea tranziției spre adevărata sustenabilitate.

SHARE