Tesla Model 3 preview: revoluția mașinilor electrice nu e păcăleală!

31 martie 2016, ora 20:30 în SUA. 1 aprilie 2016, ora 6:30 în România. Momente diferite în locuri diferite. Dar același eveniment important: Elon Musk a prezentat public în premieră mondială prototipul lui Tesla Model 3, care de la finalul lui 2017 va deveni cel de-al patrulea membru al familiei Tesla.

Fără nicio glumă (deși scriu rândurile astea fix de ziua păcălelilor), Tesla Model 3 se anunță drept cea mai importantă mașină a deceniului. Și un adevărat vârf de lance în invazia preconizată a mașinilor electrice din 2020 încolo. Argumente pentru aceste afirmații cutezătoare? O grămadă.

Prețul lui Tesla Model 3

Indiferent de pachetul tehnic, pentru end-user-ul obișnuit cu societatea consumeristă vor conta cel mai mult banii pe care trebuie să îi plătească pe respectivul produs. E deja un fel de instinct al omului modern: ”Halatu’, cât e halatu’?”.

Ei bine, în SUA, prețul de pornire pentru Tesla Model 3 va fi de 35.000 USD după deducerea subvenției guvernamentale dedicată mașinilor electrice (Elon nu precizează dacă suma rezultă sau nu din deducerea subvenției guvernamentale).  35.000 USD pentru o berlină de clasă medie, care își propune să rivalizeze cu BMW Seria 3, Audi A4, Mercedes-Benz C-Class, Lexus IS – pe scurt, cu elita premium a acestui segment.

Iar asta în condițiile în care versiunea de bază Tesla Model 3 promite mai mult confort și spațiu, deoarece lipsa unui grup motopropulsor masiv sub capota față le-a permis inginerilor o regândire a spațiului interior, iar mașina are două portbagaje. Apoi siguranță de cel mai bun nivel, deoarece, din nou, lipsa motorului de sub capota față creează o zonă mult mai bună de absorbție a energiei de impact, iar structura generală poate fi optimizată peste nivelul concurenților.

tesla-model-3-preview---ecoprofit-1Ce să mai spun de dotări: bordul este concentrat într-un fel de super-tabletă sau, dacă vreți, un smart-TV plasat central. Iar sistemul Autopilot va fi standard! Elon promite că nivelul de echipare de bază va fi excelent pentru cei 35.000 USD reclamați, iar eu unul îl cred.

Nu în ultimul rând, performanțe jaw-dropping: demaraj 0-100 sub 6 secunde, adică mai bine decât oferă rivalii cu motoare convenționale la același preț. Și să nu uităm caracteristica de bază a motorului electric, cuplul motor maxim disponibil de la plecare – adică demarajele de la semafoare vor umili cam orice versiune de top a rivalilor.

Propulsia lui Tesla Model 3

În prezentarea ținută de Elon Musk, pe ecranul din background era afișată la un moment dat o animație a mașinii, pornind de la baterie și continuând cu, atenție, motoarele electrice. Rămâne să vedem și o confirmare, dar eu cred că Tesla Model 3 va avea două motoare electrice, la fel ca Model S, câte unul pe fiecare punte. Deci tracțiune integrală, ca să zic așa.

După care autonomia maximă teoretică a mașinii este promisă ca fiind de 215 mile pentru pachetul de bază de baterii. Adică aproape 350 km cu un ”plin” de curent electric! Ușor mai mult decât cele 200 de mile anunțate de Chevrolet Bolt, care va putea fi cumpărat încă de la finalul lui 2016 (cu un an mai devreme decât Model 3).

Cei de la Nissan promit că viitoarea generație Leaf, care va fi lansată prin 2017-2018, ar putea veni cu o baterie care să ofere un maxim de 300 mile. Iar conceptul VW BUDDe, de la CES 2016, anunța pompos o autonomie de circa 233 de mile datorită unei tehnologii despre care oficialii nu erau siguri dacă va deveni sau nu realitate până în 2020.

Cu alte cuvinte, Tesla Model 3 va fi un adevărat etalon, mai ales că Elon Musk a promis că se lucrează intens la îmbunătățirea autonomiei. Oricum, Model 3 va avea mai multe tipuri de baterii, deci versiunile mai scumpe vor oferi, cel mai probabil, chiar și peste 300 de mile autonomie maximă.

La care se adaugă rețeaua Tesla Supercharger, cu peste 3.600 de puncte în toată lumea. Elon, însă, promite că, în momentul demarării livrărilor pentru Model 3, rețeaua de încărcătoare rapide va fi dublă! Poate că în România nu vom avea mult timp o astfel de rețea, dar în țările dezvoltate, unde se va cumpăra Tesla Model 3 ”în draci”, temerile de tip ”range anxiety” vor deveni rapid istorie.

Importanța lui Tesla Model 3

Elon Musk a vorbit despre așa-numitul ”Tesla Master Plan” (top secret în glumă…), prin care s-a urmărit, pas cu pas, demonstrarea faptului că mobilitatea electrică are nu doar sens, ci și un extraordinar potențial. Atât din perspectiva nevoii acute de a reduce poluarea din transporturi, cât și din cea a experienței superioare la volan.

tesla-model-3-preview---ecoprofit-2

Ei bine, Tesla Model 3 este deja o mașină de mare succes, deoarece se bazează pe succesul precedentelor trei mașini realizate de Tesla Motors: Roadster (mașină sport exclusivistă, care și-a făcut imediat un cerc de adepți), Model S (berlină luxoasă, care a demonstrat extrem de multe calități), Model X (crossover luxos, care adaptează propulsia electric în cel mai dinamic segment al pieței).

De fapt, Model 3 nu va fi o mașină de mare succes, ci una cu un succes monstru. În primele 24 de ore au fost consemnate peste 150.000 115.000 de înscrieri, (cu plata unui avans de 1.000 USD), iar până la momentul demarării efective a primelor livrări, peste un an și jumătate, există șansa (sau riscul…) ca numărul doritorilor să depășească o jumătate de milion.

Iar aici m-am referit doar la fanii Tesla sau ai mașinilor electrice. Însă piața auto rămâne dominată de un alt fenomen: achizițiile companiilor. Dacă Model S și Model X sunt mașini de top, pe care nici măcar marile corporații nu-și permit să le achiziționeze în regim de flotă (cel puțin nu în volume serioase), cu Tesla Model 3 lucrurile stau radical diferit.

În condițiile în care Audi A4, BMW Seria 3 și Mercedes-Benz C-Class își datorează o mare parte din volumele de vânzări tocmai achizițiilor în regim de mașini de firmă sau de flotă, eu unul mă aștept ca Tesla Model 3 să devină rapid o prioritate pe listele companiilor, în special a celor care acordă o mare importanță CSR-ului și imaginii eco.

De ce? Pentru că, raportat la rivali, Tesla Model 3 are un TCO (Total Cost of Ownership) mult mai bun: costul alimentării cu energie electrică este doar 10-15% față de carburanții convenționali, întreținerea este mult mai puțin costisitoare, poate fi alimentată direct de la panourile solare (deci o companie și-ar produce singură ”carburantul” atât pentru mașini, cât și pentru birouri…), taxele și impozitele sunt mult mai mici, etc.

Gândiți-vă puțin la nivelul extraordinar de ridicat de încredere pe care publicul îl are în Elon Musk. Iar acum transpuneți acest nivel de încredere în relația client-eco-conștient vs. companie-care-utilizează-mașini-Tesla. Vorbim de niște implicații nebănuite, care vor duce efectiv la explozia cererii de mașini electrice. Deci o tranziție aproape totală spre mobilitatea electrică până în 2030 nu mai pare SF.

Tesla Model 3: ”SE POATE!”

Așa se rezumă apariția acestei mașini pe piața auto: mobilitatea electrică nu e imposibilă, ci e perfect realizabilă. Data de 1 aprilie 2016 (la noi, la americani vorbim de 31 martie) este pur și simplu un ghimpe pentru constructorii auto convenționali, pentru Big Oil și pentru detractorii mașinilor electrice.

Iar cea mai mare glumă de ziua păcălelilor este să auzi oamenii spunând despre Tesla Model 3 că… ”e o glumă”, că ”n-are șanse”, că ”Elon face eforturi degeaba” sau că ”mașinile electrice nu sunt viitorul”. Trăim o adevărată rEVoluție. Cine nu realizează acest lucru, e un dinozaur. Și știm cu toții ce au pățit dinozaurii.

SHARE
  • Cazimir

    Credeti ca este posibil sa faci o masina premium electrica la pret de golf electric cu performante mult mai bune si sa faci profit? Eu ma indoiesc .

    S-a mai intamplat vreodata sa apara pe piata un produs mai ieftin si mult mai bun decat concurenta?

    • ”S-a mai intamplat vreodata sa apara pe piata un produs mai ieftin si mult mai bun decat concurenta?”. iPhone vs. Nokia mi se pare cel mai la indemana exemplu momentan 🙂

      In alta ordine de idei, de unde si pana unde comparatia dintre Tesla Model 3 (care va fi, practic, o masina de gabaritul unui Jetta sau chiar Passat) si un e-Golf (care e un hatchback compact)? Tesla isi propune sa rivalizeze cu branduri si modele premium, nu cu branduri axate pe producerea modelelor de volum.

      VW e-Golf porneste in SUA de la putin peste 28.000 USD, iar prin deducerea ”discountului” federal de 7.500 USD (in California) scade pana la 21.000 USD. Tesla Model 3 va avea un pret de pornire de circa 35.000 USD, iar subventia va duce acest pret in zona 27-28.000 USD – ceea ce, pentru un model premium, va fi foarte atractiv, mai ales raportat la nivelul standard de echipare pe care il promite.

      Rolul lui Tesla in domeniul auto este de a-i face pe marii producatori sa ia mult mai in serios producerea de vehicule nepoluante, aratand ca este posibil, la un anumit nivel, sa scoti si profit. La cat de mari au fost investitiile pana acum in Model S, Model X si Gigafactory, nu cred ca Elon Musk a facut acest business fara a miza si pe un bun profit. E adevarat, exista riscul unui fiasco, dar, pana acum ”the master plan” pare sa functioneze 🙂

  • Alin Spirea

    Aveti un mod de a face sfarsitul absolut fantastic. De fapt tot articolul e bine scris dar sfarsiturile sunt senzationale. Felicitari!