Test BMW 330e – plug-in hibrid pentru eco-petrolhead?

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-0

După testul cu versiunea hibridă plug-in a SUV-ului de lux bavarez, BMW X5 eDrive, acum este rândul unui test cu versiunea hibridă plug-in a Seriei 3, cea mai populară familie din gama constructorului german: BMW 330e. Vedem în continuare ce știe să facă.

Imagine și spirit practic

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-101
BMW 330e arată ca un „treiar” normal

BMW 330e pare un „treiar” obișnuit la prima vedere, ba chiar unul sportiv dacă se apelează la pachetul estetico-aerodinamic M Sport. Aproape nimic nu dă de înțeles că ar fi un automobil eco.

Doar logo-ul „eDrive”, plasat pe montanții spate, îi face pe fanii brandului bavarez să se-ntrebe despre ce-o fi vorba. Și mai este micul capac de pe aripa stânga față.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-102
Cockpit-ul lui BMW 330e arată familiar

În rest, însă, 330e e un Seria 3 obișnuit, departe de spiritul de OZN al lui i3 sau i8. Și interiorul se prezintă la fel de familiar ca al oricărui alt Seria 3, depinzând de gusturi și buget cât de luxos vrei să arate habitaclul. În cazul modelului de test s-a marșat foarte mult pe ideea de sportivitate și doar micul buton „eDrive” de la baza joystick-ului cutiei de viteze te anunță că e ceva diferit la această mașină.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-103
BMW 330e are portbagajul mai mic cu 110 litri față de un Seria 3 convențional

Așadar, nimic spectaculos, care să strige sus și tare că e un eco-BMW. Dimpotrivă, e un Seria 3 rasat, o berlină care arată sportiv și în care te simți din prima clipă ca într-un „driving machine”. Care plusează cu pragmatismul unei banchete (bună pentru doar două persoane) și al unui portbagaj, judicios gândit și oferind 370 de litri (cu 110 litri mai puțin decât un BMW Seria 3 cu motor convențional).

 

E cazul să răspund la întrebarea care stă pe buzele tuturor: ”ce are special acest 330e?”.

Tehnologia

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-104Așadar, avem logo-ul „eDrive”, capacul suplimentar de alimentare, butonul „eDrive” de lângă joystick-ul cutiei de viteze și portbagajul vizibil mai mic decât într-un Seria 3 normal.

Toate acestea sunt semnalmentele unui sistem de propulsie plug-in hibrid.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-105
E cam ciudată asocierea dintre o mufă electrică și evacuările sport…

Pe scurt, motorului pe benzină (un TwinPower Turbo de 2,0 litri și 184 CP) îi este asociat un motor electric de 88 CP, încastrat în cutia de viteze. Puterea maximă totală care ajunge la puntea spate se cifrează la 252 CP, adică la fel ca versiunea pe benzină 330i și aproape la fel ca versiunea diesel 330d.

Motorul electric este alimentat de la o baterie litiu-ion, cu o capacitate de 7,6 kWh. Aceasta este plasată în podeaua portbagajului, deci astfel se explică diferența de spațiu față de un Seria 3 normal.

Sacrificiul, însă, merită, deoarece această baterie se laudă că-i oferă mașinii o autonomie maximă teoretică de 40 km – ceea ce, conform studiilor bavarezilor, e suficient pentru naveta unui client obișnuit în mediul urban.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-106
Servieta pentru cablul de alimentare conține și… mănuși

Încărcarea bateriei se realizează, evident, prin mufa ascunsă de acel capac de lângă portiera șoferului. Durata de încărcare de la o priză obișnuită, de 220V, este de aproape 4 ore, iar de la o stație BMW i Wallbox, de 3,7 kW, este de mai puțin de 2,5 ore.

De menționat o chestie de stil: cablul de încărcare e ținut într-o „servietă” specială, cu locașul ei bine gândit în portbagaj și, atenție, cu o pereche de mănuși, pentru cazurile când te poți murdări pe mâini la manipularea cablului.

Bun, dar cum se traduc în practică toate aceste lucruri?

Performanțe și comportament

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-107
BMW 330e mizează în primul rând pe performanțe

De la început trebuie spus că BMW 330e rămâne fidel filosofiei mărcii: de a-i oferi celui de la volan o experiență cât mai bogată și plină de adrenalină. Așa încât caracterul eco-friendly nu e prioritar, lucru care nu trebuie omis niciun moment din analiză.

În teorie, BMW 330e are o accelerație mai lentă cu 0,3 secunde față de BMW 330i cu aceeași cutie de viteze automată Steptronic, cu 8 trepte. Mă rog, există o mică diferență: în cazul lui 330e, datorită integrării motorului electric în cutie, nu a mai fost nevoie de un convertizor de cuplu.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-108-
Sistemul hibrid al lui 330e este mai eficient decât motoarele convenționale de pe 330i și 330d

Iar asta înseamnă că puteți să lăsați baltă teoria, deoarece în practică aportul motorului electric este de-a dreptul lăudabil.

Din nou apelez la o comparație cu 330i: cuplul maxim al acestei versiuni se cifrează la 350 Nm, disponibili de la 1.450 rpm. Ei bine, în cazul lui 330e vorbim de o valoare de 290 Nm (de la 1.350 rpm) pentru motorul termic, plus un cuplu de nu mai puțin de 250 Nm al motorului electric – în cazul căruia marele avantaj ține de obținerea cuplului maxim încă de la pornire.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-109
Propulsia hibridă neperformantă? Un mit urban total eronat

Senzația la accelerare, mai ales în modul Sport, este că te afli la volanul unui foarte performant 330d (al cărui cuplu maxim este de 560 Nm/1.500-3000 rpm), dar ambianța sonoră e de benzinar foarte performant, cu un ușor iz de… M3.

Pe scurt, cei care încă mai cred că propulsia hibridă e sinonimă cu lipsa de performanțe vor avea o foarte mare surpriză.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-110
Caracterul supravirator e mai accentuat din cauza plasării bateriei în spate

Fiind un BMW, suspensia și direcția sunt foarte bine gândite, în ritm foarte alert demonstrându-se foarte bine calibrate. În mod fericit, taratura amortizoarelor și arcurilor nu provoacă dureri de spate la trecerea peste denivelări, iar volanul, pe lângă că are un diametru numai bun, oferă și o bună incisivitate în virajele rapide.

Unde, însă, apare o mică problemă: spatele este cam greu, așa încât ajungi să simți cum electronica stăpânește cu eforturi tendința de supravirare. Doar specialiștii în drifturi s-ar putea să aprecieze cum se cuvine acest aspect, odată decuplat DSC-ul. Restul șoferilor probabil vor suspina după sistemul xDrive, care oferă mai multă siguranță în primul rând la nivel psihic.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-111
Nicio grijă, un BMW hibrid rămâne un BMW performant și agil

Una peste alta, BMW 330e are pedigree-ul la care m-am așteptat și nu dezamăgește decât într-o singură privință: intrarea în funcțiune a motorului termic se face simțită prin vibrații clare și un zgomot de cuplare, care devine enervant în mediu urban sau dacă se merge mai relaxat. În rest, performanțele sunt așa cum te aștepți de la un BMW de 250 CP, adică de la bune în sus.

Dar cum rămâne cu caracterul eco al lui 330e?

Autonomie în regim strict electric

Pe hârtie, lucrurile stau extraordinar: autonomia maximă în regim 100% electric este de 40 km, iar consumul mediu omologat este de numai 1,9 litri/100 km. Wow, valori care surclasează până și cel mai economic Seria 3 convențional, adică 316d (cu un consum mediu teoretic de numai 3,9 litri/100 km). În practică, lucrurile se schimbă.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-112
În teorie, BMW 330e promite o autonomie maximă de 40 km în regim strict electric

Voi începe cu ipostaza de mașină electrică a lui 330e. La preluarea mașinii, bateria era încărcată în proporție de 85%, iar autonomia indicată era de 20 km. Regula de trei simplă spune că, dacă bateria ar fi fost încărcată 100%, autonomia maximă s-ar fi cifrat la numai 24 km, adică puțin peste jumătate din cât susține teoria.

Aici, însă, trebuie menționat, pe post de circumstanță atenuantă, faptul că estimarea computerului de bord e direct influențată de stilul de condus până în momentul calculului. La cât de performant e 330e, mi-e clar că precedentul șofer „s-a dat” la mașină… Pe de altă parte, mi-e greu să cred că se poate merge 40 km într-un stil normal, fără a face sacrificii majore pentru un consum cât mai redus de energie.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-113
În practică, într-un stil de condus normal (nici economic, nici agresiv), bateria ține 20 și ceva de kilometri

Pentru că, oricum, într-o primă fază urma să rămân în mediu urban (ba chiar în trafic aglomerat, specific orelor de final de program), am apelat la câteva concesii în favoarea obținerii unui consum mai redus. Am selectat modul ECO PRO (care nu înțeleg de ce nu rămâne selectat la repornirea mașinii, chestie care devine stresantă când ai de făcut multe drumuri prin oraș și chiar vrei să mergi economic). Apoi am setat limitatorul de viteză la 70 km/h, iar spiritul agresiv l-am pus puțin pe tușă, alături de stilul de pensionar.

După vreo 6 km parcurși prin zone cu ambuteiaje, autonomia indicată de computerul de bord a scăzut la 13 km. Deci cu 7 km, neașteptat de bine față de temerile inițiale, dictate de estimările pesimiste. „De vină” este sistemul foarte eficient de recuperare a energiei la decelerare și frânare, care încarcă destul de mult bateria.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-114
Deși nu e mare, autonomia electrică a lui 330e e rezonabilă în mediul urban

Totuși, odată ce traficul devine mai blând, iar porțiunile unde se poate accelera mai dese, consumul de curent crește. Așa încât, după 17 km parcurși, computerul de bord îmi indica o autonomie de numai 1 km. Iar după aproape 19 km, a intrat în funcțiune și motorul termic. Dat fiind că nu am vrut să merg la consum, ci cât de cât normal, în ton cu traficul, rezultatul privind autonomia în regim strict electric mi se pare rezonabil – cu un km mai puțin față de estimarea inițială a computerului de bord.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-115
Încărcarea bateriei de la 0 la 100% durează puțin peste 4 ore de la o priză de 220V

În mod interesant, când am pus mașina la încărcat (la o priză normală, de 220V), autonomia maximă indicată de computerul de bord s-a ridicat la 26 km – ceea ce demonstrează fără echivoc dependența estimărilor de stilul de mers. Totuși, când încărcarea bateriei a ajuns la circa 50%, estimarea computerului de bord s-a temperat, iar autonomia indicată a fost de numai 11 km – deci cu bateria încărcată total aș fi putut parcurge doar 22 km.

În modul ECO PRO și folosind opțiunea „MAX eDRIVE” (prin care e maximizată funcționarea propulsiei în regim strict electric) am parcurs aproape 11 km până când computerul de bord m-a avertizat că mai pot merge doar un kilometru doar pe baterie. Totuși, în momentul în care a intervenit motorul termic, aveam aproape 13 km parcurși – deci am depășit cu vreo 2 km estimarea inițială, ceea ce pare foarte bine.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-116
Dacă autonomia în regim electric ar fi mai bună, nu ar fi necesare încărcările dese

În final, autonomia în regim electric a lui BMW 330e nu mi se pare convingătoare. E adevărat, douăzeci și ceva de kilometri nu înseamnă chiar așa de puțin cum ar părea la prima vedere – traversarea Bucureștiului de la intrarea pe autostrada A1 până la intrarea pe A2 e cam la fel de lungă.

Însă apare o contradicție ciudată: psihologic vorbind, mașina te face să vrei să mergi sportiv, nicidecum calm. Așa încât devine frustrant să faci eforturi de a merge cât mai mult în regim electric, pentru că rezervele de putere sunt mari chiar și în modul ECO PRO. E clar că 330e nu e pentru relaxare. Și nici pentru cei care vor să consume cât mai puțin.

Consum în regim hibrid

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-117
E greu de crezut că un 330e ar putea „păpa” doar 3 litri/100 km în regim hibrid

Am văzut că, în teorie, BMW 330e anunță un consum mediu de numai 1,9 litri/100 km. Atenție, însă: e vorba de consumul pentru primii 100 km, parcurși cu bateria încărcată 100%. Cum în teorie mașina poate merge 40 km fără a utiliza motorul termic, rezultă că, tot în teorie, cei 1,9 litri sunt consumați în doar 60 km. Ceea ce, de fapt, ne duce la un consum mediu în regim hibrid de vreo 3,1 litri/100 km. O valoare excelentă, dar cât de fezabilă în practică?

Odată descărcată bateria, am păstrat activat modul ECO PRO și în regim hibrid. După încă 2 km de la intrarea în funcțiune a motorului pe benzină, consumul mediu a urcat la 1,2 litri/100 km, iar după încă vreo 23 km computerul indica 5,0 litri/100 km. Deci o rată de creștere nu tocmai mică.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-118
În mediu mixt urban-extraurban, într-un stil normal, consumul lui 330e e peste nivelul unui diesel la fel de performant. Deci nu prea eco…

În regim hibrid, dar în modul standard COMFORT, am obținut o valoare a consumului de 9 litri/100 km. În condițiile în care am parcurs circa 80 km în regim mixt urban-extraurban (mai mult în oraș), într-un stil nu foarte alert, dar nicidecum care să avantajeze consumul. Cam mult față de ce mă așteptam, dar să nu uităm că, totuși, e vorba de o mașină performantă, de 250 CP.

Apropo de performanțe, după vreo 50 km în stil agresiv, în modul SPORT, consumul s-a cifrat la puțin peste 11 litri/100 km. Ceea ce mi se pare normal pentru performanțele afișate, mai ales dacă ne gândim că, în regim sportiv, motorul electric e gândit doar să ajute motorul termic, nu să preia controlul. Consumul rezonabil în stil alert în acest mod se datorează mai mult eficienței foarte bune a sistemului de recuperare a energiei, care încarcă bateria rapid la frânările puternice.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-119
Ca mașină hibridă, BMW 330e nu convinge prin consum, ci prin performanțe

Sincer, BMW 330e nu e o hibridă economică, iar comparația cu versiunea 330d în materie de consum are toate șansele să îi facă pe fanii diesel să zâmbească triumfător.

Poate că pe hârtie lucrurile arată favorabil pentru versiunea plug-in hibrid. Însă, în realitate, mie mi-e clar că bavarezii nu au avut ca obiectiv principal obținerea unui consum cât mai redus, ci oferirea unei experiențe de condus cât mai antrenantă.

Prețuri și dotări

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-120
BMW 330e are un preț foarte competitiv comparativ cu versiunea diesel comparabilă, ceea ce reprezintă o mare surpriză

Prețul de bază al lui BMW 330e se cifrează la 44.000 de euro (cu TVA inclus). Cu peste 2.500 de euro mai mult decât 330i, în condițiile în care 330i consumă mai mult și are doar cutie manuală (automata e oferită doar pentru versiunea cu tracțiune integrală 330xi, care costă cu aproape 2.000 de euro mai mult decât 330e).

Mult mai interesantă e comparația dintre 330e și 330d, versiunea diesel fiind mai scumpă cu 3.600 de euro decât cea hibridă plug-in. În condițiile în care dieselul e sensibil mai performant pe hârtie, dar în mod clar mai puțin gurmand, e o comparație extrem de interesantă, care necesită o analiză foarte atentă.

Vezi aici lista de prețuri și dotări

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-121
Când începi să adaugi opțiuni precum faruri adaptive cu LED (2.098 euro), head-up display (845 euro) sau pilot automat activ (805 euro), nu e de mirare că prețul final crește chiar și cu 50%

Mă rog, pentru că vorbim de domeniul premium și de sume care se apropie de bariera de 50.000 de euro, gândirea pragmatică nu prea își are sensul. Ca exemplu, modelul de test era „burdușit” cu opțiuni care totalizau peste 18.000 euro, prețul final al mașinii depășind 62.000 de euro – cine are acești bani se poate uita deja la Seria 5 sau chiar la un SUV X3 ori X4.

Practic, cine e tentat de un 330e nu ar trebui să aibă pretenții de consum cât mai redus, ci de performanțe cât mai bune și senzații sportive la volan. Pentru că BMW 330e pune în slujba dinamismului sistemul de propulsie hibridă, cu rezultate lăudabile în materie de comportament rutier și doze de adrenalină.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-122Consumul cam mare de carburant e contrabalansat de avantajul unei autonomii în regim strict electric de cel puțin 20 km. Răutăcioșii probabil vor spune că BMW 330e e cam gurmand, iar ca mașină electrică e prea palid din cauza autonomiei foarte reduse.

Le dau dreptate, dar consider că nu trebuie omis din peisaj factorul esențial – vorbim în primul rând de o berlină sportivă.

CONCLUZIE

Este BMW 330e o mașină pentru genul de client „eco-petrolhead”? Oarecum, dar, cinstit vorbind, e prea puțin eco și prea mult orientată spre performanță (față de percepția generală despre propulsia hibridă, considerată mai „cuminte”). Avantajul autonomiei în regim strict electric consider că e foarte mic din perspectiva reducerii poluării.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-123
Nu trebuie neglijată comoditatea clienților, care nu prea vor fi dispuși să încarce foarte des mașina de-a lungul unei zile

Pentru a utiliza cât mai mult mașina în regim electric, clientul unui 330e trebuie să fie foarte eco-conștiincios. Deci să nu considere pierdere de vreme sau disconfort operațiunile de scoatere/strângere a cablului și de cuplare/decuplare la priză. Însă, cum vorbim de clienți pretențioși, tare mi-e că 330e ar urma să fie folosit mai mult în regim hibrid decât 100% electric.

În final, întrebarea reală este dacă 330e merită mai mult decât un 330d. Răspunsul meu este DA. Făcând abstracție de faptul că sunt un partizan al mașinilor cu propulsie neconvențională, propulsia hibridă e clar mai entuziasmantă decât cea diesel, iar faptul că 330e poate fi folosit și ca mașină strict electrică (chit că autonomia e cam mică) înclină mult balanța spre această versiune.

test-bmw-330e-plug-in-hybrid---ecoprofit-124
Ar fi de preferat să regăsim acest buton pe orice model BMW, cât mai repede

Acum, însă, aștept aplicarea cât mai rapid a unei politici similare în cazul versiunilor mai puțin potente: sincer, aș vrea să văd un eventual 320e mai competitiv decât un 320d sau chiar decât un 318d. Pentru că propulsia hibridă trebuie să devină cât mai populară, chiar și în domeniul premium, pentru a face trecerea la propulsia 100% electrică mai acceptabilă. După care un Seria 3 full-electric va fi o propunere foarte normală.

REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
9
Design exterior
9
Ambianță interioară
8
Caracter practic
7
Performanțe dinamice
9
Manevrabilitate și comportament
9
Consum și autonomie
6
Raport preț / utilitate
7
Raport preț / dotări
8
Raport preț / caracter eco
8
SHARE
  • razorsbk

    Cam asta a fost si consumul obtinut de mine cat l-am condus (11.3L/100km). Chiar merita in comparatie cu un diesel la care intretinerea este mai scumpa dar si impozitul pentrul motorul de 3.000cm^3.

    • Consumul (la fel ca si autonomia in regim electric) depinde foarte mult de stilul de condus, de conditiile de trafic, de mediu (urban, sosele, autostrada).
      Ideea este, de fapt, alta: cat de mare e poluarea produsa? Iar un 330e, fata de un 330d, chiar daca are consumul mai mare, emite mai putini poluanti periculosi datorita eficientei mai bune a sistemului hibrid.
      In rest, ramane o masina pentru amatorii de performante, nu de consum mic 😀

      • razorsbk

        Exact, nu cred ca as scoate sub 11 la mersul meu zilnic. Dar senzatiile sunt tari la bordul masinii.