Test inedit cu o ”chestie” electrică pe două roți foarte fun: Ninebot

”Ia uite, e un Segway! Dar nu e Segway... Păi și ce este atunci?!” Acesta a fost primul meu contact cu Ninebot, pe care l-am descoperit întâmplător în București, deși e deja foarte cunoscut în multe alte locuri ale lumii. După ce am petrecut o zi întreagă prin capitală ”conducându-l”, pot spune că am rămas destul de impresionat de unul dintre cele mai interesante vehicule electrice ale momentului. Impresiile, în continuare.

test ninebot oraan - ecoprofit 0

Despre Ninebot puteți afla mai multe informații teoretice direct de pe site-ul unicului importator din România, de la tehnologie și filosofie până la prețuri și modalități de achiziție. Acum, însă, mă voi concentra pe sentimentele pe care mi le-a produs Ninebot într-o zi însorită de teste prin București.

test ninebot oraan - ecoprofit 1
”Nouă boți”? Chiar nu îmi dau seama de unde acest nume…

Prima oară când am văzut în vitrina micului showroom ”drăcia” asta m-am gândit la Segway, despre care îmi aminteam vag că era un vehicul inedit, dar foarte scump și care dispăruse de ceva ani din România. Deci despre ce era vorba acum? Mânat de o forță nevăzută (curiozitatea, evident), am intrat în showroom-ul Ninebot, unde mi s-a răspuns și la întrebările pe care nu le puneam…

Pe scurt, e un produs similar ca idee cu Segway, dar cu un design diferit, mai modern, cu o concepție mai pragmatică, dar și mai fun, plus, foarte important, cu un preț mult mai accesibil. E adevărat, ștampila ”Made in China” m-a dus prima oară cu gândul la ”copie de Segway”, conform ideilor preconcepute despre plagiatorii chinezi, dar asta face parte mai degrabă din sfera răutăcismelor. Pentru că, la o adică, firma Ninebot a cumpărat recent compania Segway, iar tehnologia giroscoapelor care țin vehiculul în echilibru provine din domeniul aeronautic.

Așadar, cine depășește momentul dilemei existențiale dacă merită sau nu să acorde atenție unui produs chinezesc (parcă și iPhone are chestii ”made in China”…), probabil că se întreabă cât de greu e să ”conduci” un Ninebot. Ei bine, am fost reticent când mi s-a spus că în maximum un minut pot primi ”permisul”, deoarece instinctul de conservare îmi spunea că n-are cum să fie simplu să te urci și să te menții pe ”chestia” asta.

Apropo, dacă are cineva vreo idee strălucită despre cum ar putea fi denumită categoria asta de vehicule, sunt deschis sugestiilor.

test ninebot oraan - ecoprofit 2
Dacă vă întrebați unde e șmecheria echilibrului, căutați pe google ”giroscop”

Nu știu dacă e motiv de laudă sau nu, dar în mai puțin de 30 de secunde mă plimbam prin showroom pe Ninebot. Încet, cu mare grijă și cu teama că s-ar putea să pierd controlul în orice moment. Dar mi-am luat ”permisul” în mai puțin de un minut. De fapt, să folosești Ninebot e mult mai simplu decât să înveți să mergi cu bicicleta. La început instructorul trebuie să îți țină vehiculul, când urci și când cobori, acestea fiind, practic, cele mai dificile situații până ”te prinzi” cum stă treaba.

În rest, odată urcat pe platformă, giroscoapele fac toată treaba cu menținerea echilibrului. Mie nu mi-a rămas decât să-mi perfecționez mișcările corpului: aplecat înainte pentru a merge înainte, dat puțin pe spate pentru a merge în spate. Sincer, e chiar mai simplu decât sună! Pentru viraje trebuie puțin ”păcălit” cerebelul, deoarece ghidonul m-a făcut să cred că trebuie să virez pentru a o lua la stânga sau la dreapta. Nicidecum, ghidonul trebuie doar împins ușor spre stânga sau spre dreapta pentru a o lua la stânga sau la dreapta. Din nou, dezarmant de simplu.

test ninebot oraan - ecoprofit 3
Ok, în primele minute încă mai eram crispat… E, totuși, o experiență inedită

În mai puțin de 5 minute, urcatul pe Ninebot, condusul lui Ninebot și coborârea de pe Ninebot îmi erau intrate în reflex, la fel ca datul cu palma peste frunte: ”deci atât de simplu este?!”. Da, parcă prea simplu și normal. Și, cu toate că simțeam un oarecare sentiment de victorie, era la cote incomparabil mai reduse decât momentul din copilărie în care am mers singur pe bicicletă pentru prima dată (e adevărat, amestecat și cu groază când mi-am dat seama că tata nu mai ține bicicleta…).

Așa încât, nefiind sub imperiul unor sentimente foarte subiective de moment, am avut ceva timp să rumeg care ar fi avantajele unui Ninebot. Rezumând, Ninebot mi se pare potrivit pentru drumurile ceva cam lungi pentru a merge la picior fără să obosești, dar ceva cam scurte pentru a folosi bicicleta sau mașina ori mijloacele de transport în comun. Într-adevăr, nu e genul de vehicul indispensabil, dar se poate dovedi mai util decât credeam la prima vedere.

test ninebot oraan - ecoprofit 4
Așa este foarte simplu de transportat în mașină, dar cele vreo 20 de kile cer niște mușchi la ridicare

În primul rând, este perfect pentru un oraș aglomerat, unde devine mult prea stresant și costisitor să mai folosești mașina. Mai mult, pentru că ghidonul este detașabil, poate fi transportat în portbagaj (lucru imposibil cu un Segway, de pildă), deci folosești mașina până la intrarea în oraș sau în zona aglomerată, lași mașina în parcare și apoi folosești Ninebot-ul. E adevărat, vorbim de un scenariu potrivit pentru un oraș civilizat, mai ales dacă e mai mic, dar și o capitală precum Bucureștiul e un teren propice.

Apoi poate fi utilizat și pe pistele de biciclete. Da, de ce nu? Are tot două roți, transportă tot o singură persoană… Mai mult decât atât, poate fi ținut și în garsoniera de la etajul 10, fără bătăile de cap pe care le pune, în aceste condiții, o bicicletă. Există și un revers al medaliei: cântărește vreo 20 de kilograme, deci necesită ceva efort să-l ridici. Dar e mult mai compact decât o bicicletă, chiar și decât una pliabilă.

test ninebot oraan - ecoprofit 5
”Dacă ajung în piscină, oare mă curentez?” No problem, e simplu să sari de pe Ninebot în caz de pericol

Să mergi cu Ninebot pe pista de biciclete, cum este cea modernă de pe Calea Victoriei, din București, este pur și simplu perfect. Mă rog, la un moment dat am simțit că viteza maximă de 20 km/h e cam restrictivă, dar e pur și simplu un sistem anti-vitezomanie – de pe la 16-17 km/h, ghidonul începe să se încline spre tine, sugerându-ți să nu exagerezi. E o chestiune de siguranță, la urma-urmei, atât pentru a evita posibilele accidente, dar și pentru a menaja cele două motoare electrice din roți și bateria litiu-ion.

După care Ninebot îți permite să fii și pseudo-pieton, deoarece poți merge pe trotuar fără nicio restricție. De altfel, am testat chiar prin Centrul Vechi agilitatea vehiculului, prin spațiile înguste dintre mesele și scaunele teraselor. Ca lățime, m-am simțit ca și cum aș fi fost mai corpolent, dar nu deranjant. În schimb, stând cu vreo 10-15 cm mai sus, și eu văd mai bine în jur, dar și ceilalți mă observă imediat. Singurul inconveninet este că, la viteză foarte mică, persoanele din față nu aud când vin pâș-pâș prin spate, iar Ninebot nu are în dotare și un claxon, decât opțional.

test ninebot oraan - ecoprofit 6
”Like a boss” 🙂 Cine trebuie să circule mult pentru job se va uita cu invidie la imaginea asta

Apropo de opțiuni, ”mânerul pentru genunchi” este o idee foarte bună, dar e indicat doar pentru avansați. Cu acest mâner special, controlul virajelor se face din genunchi, iar ambele mâini rămân libere. Recunosc, nu m-am simțit suficient de pregătit să văd cum se controlează Ninebot astfel, dar Dan Rotaru, cel care se ocupă de importul Ninebot în România, mi-a făcut o demonstrație din care mi-am dat seama că nu e prea greu. În plus, libertatea de mișcare astfel obținută se poate dovedi utilă în foarte multe situații, în general în cele ținând de depozitare și transport, dar și în misiunile de patrulare, de exemplu.

Trecerea peste borduri sau urcarea/coborârea treptelor necesită mai multă atenție, deoarece trebuie să te dai jos de pe el și să-l tragi ușurel, ca să nu-l zgârii – o variantă ”SUV” a lui Ninebot va apărea cât de curând pentru cei care vor să nu aibă restricții de teren. Totuși, actualul Ninebot am remarcat că se comportă destul de bine pe denivelări – de exemplu, pe piatra cubică din Centrul Vechi, dar și la trecerea peste canale (ce, credeați că pe pistele de biciclete nu există așa ceva?!) confortul e mulțumitor, mai ales dacă ții picioarele puțin flexate, nu complet drepte.

test ninebot oraan - ecoprofit 7
Evident, Ninebot beneficiază și de o aplicație de smartphone: Ninedroid

În teorie, Ninebot poate fi folosit și în interiorul clădirilor, dar nu am încercat acest lucru, deoarece nu am vrut să mă confrunt cu cine știe ce reacții… Însă, la cât de ușor este de manevrat, nu aș vedea niciun impediment (în afară de cerberii în uniformă de la serviciul de pază) în a merge pe coridoare și a folosi lifturile fără să cobor de pe Ninebot.

Știu, pare un moft sau o extravaganță inutilă pentru un om obișnuit, dar adevărul este că Ninebot poate fi util într-un mod nebănuit în cadrul firmelor – despre acestea, însă, am vorbit mai pe larg în FloteAuto.

test ninebot oraan - ecoprofit 8
Control de la distanță. Are o sumedenie de întrebuințări pentru momente hazlii

Fiindcă Ninebot e un gadget în sine, nu pot omite o particularitate în ton cu vremurile: aplicația pentru smartphone. Față de computerul de bord minimal de pe mâner, în cadrul aplicației pot fi vizualizate o serie de alte date. În plus, intri și într-un fel de club al posesorilor de Ninebot din toată lumea, ceea ce sună cel puțin cool. Însă cu adevărat cool este posibilitatea de a controla Ninebot-ul prin intermediul aplicației de smartphone – trebuie doar să detașezi mânerul, după care, prin intermediul conexiunii Bluetooth, dirijezi cum vrei tu Ninebot-ul, cam ca la fel cu o mașinuță cu telecomandă. Probabil o chestie la fel de inutilă ca Instagram-ul, dar uite ce succes are Instagram-ul…

test ninebot oraan - ecoprofit 9
Ușor de încărcat la priză și greu de furat

În finalul unei zile însorite, în care am ”frecat” Ninebot-ul prin multe părți ale Bucureștiului, cel mai important lucru care rămâne în minte este sentimentul diferit de fun pe care l-am experimentat. În teorie, autonomia de 20 km a bateriei litiu-ion pare foarte mică, dar, sincer, Ninebot nu e gândit pentru naveta pe distanțe lungi. În cei circa 10 km parcurși, capacitatea bateriei a scăzut la jumătate, după cum era și normal.

Dar, chiar dacă s-ar consuma de tot, temerile gen ”range anxiety” nu-și au sensul, deoarece Ninebot poate fi încărcat de la orice priză (acasă, la birou, la restaurant sau pe terasă), la fel ca un laptop obișnuit. Și nu prea ai de ce să-ți faci griji că va fi furat, deoarece beneficiază de alarmă și o cheie unică, iar la dezmembrări cine să ți-l primească?!

Aș fi vrut, totuși, un sistem de acces mai comod la piciorușul de sprijin, dar, la o adică, Ninebot poate fi pur și simplu sprijinit de perete sau de scaunul de la terasă. În rest, sincer, nu văd alte motive serioase de critică.

Într-adevăr, este un gadget scump, dar nu se adresează oricui, ci acelora cu bani și pasionați de gadgeturi ieșite din comun. Poate că o bicicletă se dovedește mai utilă ca mijloc de transport, dar Ninebot nu își propune să fie un substitut pentru biciclete, ci pur și simplu un mijloc de transport inedit dedicat mediului urban aglomerat, dar nu numai. Cu siguranță de banii pe care îi reclamă această ”drăcie” pe două roți se pot găsi multe hârburi mașini second hand ca alternative de transport, dar chiar n-are rost să explic de ce am compara mere proaspete și… cartofi mucegăiți.

Acestea fiind spuse, constat că nu am cum să dau un verdict de genul ”merită sau nu merită”. Este pur și simplu un altfel de mijloc de transport personal și, atenție, ecologic. Le sugerez celor curioși să ia contactul ei înșiși cu Ninebot, pentru a înțelege la ce m-am referit în acest material, dar și dacă se mulează cerințelor, fie ele pragmatice sau doar ținând de extravaganță.