Test Lexus NX 300h. Thumbs up pentru SUV-ul premium hibrid

Arată foarte provocator față de principalii săi concurenți premium și induce multe semne de întrebare relativ la sistemul său de propulsie total diferit. Este noul Lexus NX 300h o propunere viabilă în segmentul SUV-urilor compacte premium? Eu cred că da. Explicațiile, în continuare.

test lexus nx 300h - ecoprofit 0

Nu cu mult timp în urmă, testul de consum cu Toyota Auris Hybrid mi-a demonstrat că hibridizarea este un răspuns foarte bun dat motoarelor diesel în clasa compactă. Este adevărat, vorbim de o soluție doar semi-eco, dar cu siguranță mai puțin dăunătoare decât motoarele convenționale cu ardere internă. Japonezii persistă și vor să repete experimentul și în domeniul foarte popular al SUV-urilor compacte. Dar nu prin cunoscutul model Toyota RAV4, ci atacând direct și fără menajamente domeniul premium, prin total noul Lexus NX.

test lexus nx 300h - ecoprofit 104
Lexus NX este cu adevărat provocator într-un peisaj aproape conservator al SUV-urilor compacte premium

NX este fratele mai mic al SUV-ului de categorie mare Lexus RX, model care a debutat pe piață acum 14 ani, iar din 2006 a propus o variantă de motorizare hibridă benzină-electric. Un pas riscant într-un domeniu dominat de motoarele diesel, ceea ce explică rezultatele modeste: doar puțin peste 300.000 de modele RX 400h ș 450h au fost comercializate pe plan mondial, jumătate dintre ele în SUA și doar vreo 100.000 în Europa, unde concurenți precum BMW X5 sau Mercedes-Benz ML au vândut până acum milioane de exemplare, majoritatea cu motoare diesel. Totuși, faptul că japonezii nu au renunțat la soluția hibridă consider că e un succes în sine.

Care e continuat acum prin Lexus NX 300h, un SUV compact full-hibrid (adică nu poate fi alimentat și de la o sursă externă de curent, precum Mitsubishi Outlander PHEV, de exemplu). În domeniul premium al acestui segment, doar Audi oferă o versiune similară, Q5 Hybrid, însă Lexus NX 300h e mai avansat tehnologic și vine cu niște argumente foarte puternice.

Look sofisticat și imposibil de ignorat

Primul argument al lui Lexus NX este aspectul său foarte agresiv și futurist, mașina fiind clar îndreptată spre publicul tânăr, amator de gadgeturi. N-aș putea spune că e o mașină gândită mai mult pentru bărbați sau pentru femei, dar e clar că-i țintește pe cei care vor să se evidențieze.

test lexus nx 300h - ecoprofit 102
Chiar și din spate Lexus NX 300h arată mai bine decât concurenții săi (deși gusturile nu se discută, îmi permit să fac această afirmație foarte obiectiv)

Personal, prefer un stil mai cuminte, dar, pe de altă parte, recunosc și faptul că individualismul contează foarte mult în acest segment pretențios. Așa încât, cel puțin pentru moment, Lexus NX se detașează fără drept de apel față de concurență (Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK, Land Rover Discovery Sport, Volvo XC60) și reușește să inducă și ideea de propulsie alternativă, chiar dacă recent a fost adăugată o variantă turbo pe benzină. Iar, dacă vreți un plus de personalitate, există varianta F-Sport, cu niște accesorii aerodinamice și mai… tupeiste.

test lexus nx 300h - ecoprofit 201
Din nou, dovada că Lexus NX 300h îi targetează pe fanii gadgeturilor

Stilul foarte modern se regăsește și în interiorul dominat de consola cu o formă neconvențională, alături de sistemul multimedia controlabil de la un pad responsiv (soluție nu neapărat mai bună decât iDrive-ul lui BMW sau MMI-ul lui Audi). Pare, totuși, surprinzător că volanul sau ceasurile de bord arată mai convențional, la fel ca multe alte butoane. Asta până când îți dai seama că așa e privilegiată ergonomia, comenzile fiind plasate chiar intuitiv, iar indicațiile nepunând probleme de lizibilitate.

test lexus nx 300h - ecoprofit 202
Față de rivalii germani, Lexus NX 300h nu pune accentul pe ornamentele metalice, înlocuite cu unele din plastic având look de aluminiu polișat

Eventual aș putea critica ornamentele din plastic având aspect de metal polișat, care, deși arată ok în ansamblu, nu-ți conferă acea senzație de lux la atingere pe care o regăsim la concurența germană. În rest, însă, pielea regăsită din abundență (dacă se apelează la un nivel cât mai bun de echipare) sau porțiunile din plastic lăsate vederii induc o puternică atmosferă premium și de soliditate, pe gustul cuiva dispus să dea peste 40.000 de euro pe un astfel de SUV.

test lexus nx 300h - ecoprofit 206
Deși Lexus NX 300h arată oarecum de fițe, japonezii au rezolvat foarte bine caracterul util

Și la capitolul spațiu NX stă foarte bine, cu scaune generoase în față și o banchetă foarte confortabilă pentru doi pasageri, dar pe care, la nevoie, pot călători și trei, cam în aceleași condiții de spațiu ca și la concurență. Iar portbagajul oferă vreo 555 de litri în configurația cu 5 locuri, fiind foarte spațios pentru categoria mașinii și, mai ales, raportat la designul său agresiv. Și modularitatea e bună, rabatarea spătarelor banchetei crescând spațiul de transport până la 1.600 de litri, mai mult decât rezonabil pentru un SUV compact premium.

Într-un cuvânt, Lexus NX arată premium și pe dinafară, și pe dinăuntru, japonezii făcându-și foarte bine temele din aceste puncte de vedere. Să vedem, însă, cât de ”studioși” au fost inginerii când vorbim despre cum se conduce și cât consumă Lexus NX 300h.

Tehnologie cu un plus de eficiență

Indicativul ”300h” ascunde un sistem de propulsie hibridă similar cu acela regăsit pe berlina Lexus IS 300h. Atâta doar că SUV-ul NX 300h mai adaugă un motor electric în varianta 4WD, deși puterea totală e mai redusă decât la berlină. În plus, masa lui NX e cu vreo 200 kg mai mare decât a lui IS, iar aerodinamice este mai puțin bună față de berlină.

Însă comparația nu cu IS 300h o face potențialul cumpărător, ci, evident, cu unul dintre celelalte SUV-uri compacte premium. Care sunt mult mai populare cu motorizări diesel, cele pe benzină având o pondere mult mai mică, din cauza consumului clar mai ridicat.

test lexus nx 300h - ecoprofit 211
Lexus NX 300h. Cu ”h” de la Hybrid, evident

Puterea totală a sistemului hibrid benzină-electric de pe Lexus NX 300h este de circa 200 CP, în timp ce valoarea maximă a cuplului motor e o chestiune oarecum… ”mistică”. Și asta deoarece variază în funcție de intervenția motoarelor electrice. Dacă, însă, ne gândim că un motor electric are cuplul maxim disponibil încă de la pornire, e ușor de înțeles că Lexus NX promite o foarte bună eficiență. Mai ales dacă ne uităm la valorile de cuplu ale celor două motoare electrice: primul oferă 270 Nm, iar al doilea 139 Nm. Cumulat, cele două motoare electrice oferă, cel puțin în teorie, 400 Nm când se apasă pedala de accelerație cu hotărâre. Iar motorul pe benzină vine și el cu încă 210 Nm, odată atins pragul de 4.200 rpm.

Ca o paranteză, haideți să vedem ce oferă concurența în materie de motoare diesel de circa 200 CP:

  • Audi Q5 2.0 TDI clean diesel quattro: 190 CP și 400 Nm/1.750-3.000 rpm
  • BMW X3 xDrive20d: 190 CP și 400 Nm/1.750-2.500 rpm
  • Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 4×4: 190 CP și 420 Nm/1.750 rpm
  • Mercedes-Benz GLK 250 BlueTEC 4MATIC: 204 CP și 500 Nm/1.600-1.800 rpm
  • Volvo XC60 D5 AWD: 215 CP și 440 Nm/1.500-3.000 rpm

După cum se vede, vorbim de valori similare de putere și cuplu maxim, motoarele electrice ale lui Lexus NX promițând o eficiență mai bună. Cel puțin pe hârtie.

test lexus nx 300h - ecoprofit 101
Cumva, e clar din liniile lui Lexus NX 300h că beneficiază de un sistem de propulsie altfel decât al concurenților

În practică, lucrurile stau de la normal în sus. În primul rând, avantajul net al propulsiei hibride față de diesel este nivelul de zgomot: inexistent în regim strict electric și mult mai redus când motorul pe benzină funcționează. Chiar și în fazele de accelerare puternică, zgomotul provenit de la motorul în ture și de la transmisia CVT este mai mic decât în cazul dieselurilor, singurul dezavantaj (din punct de vedere al pretențioșilo) fiind tonalitatea neatractivă, departe de sound-ul sportiv pe care îl aștepți de la o mașină care arată așa de nonconformist și agresiv.

Apropo de agresivitate, nu prea sunt semne de așa ceva în comportamentul mașinii, nici măcar în modul extrem Sport+, motivul principal ținând de liniaritatea transmiterii puterii către roți. Totuși, în mod sportiv se simte forța motoarelor electrice, acestea ajutând mult în manevrele de reprize rapide (cel mai bun exemplu fiind depășirile din scurt). Practic, soluția hibridă se dovedește o soluție mult mai bună, ca eficiență și rapiditate, decât sistemele over-boost ale motoarelor normale (care asigură, pentru 10-15 secunde, un surplus de cuplu).

test lexus nx 300h - ecoprofit 107
Principalul avantaj al sistemului hibrid de pe Lexus NX 300h ține de prezența celui de-al doilea motor electric (în versiunea 4WD)

Ba chiar mai mult de atât: într-un tempo ridicat, senzația la apăsarea bruscă a accelerației este că mașina are un motor de vreo 300 CP, ”vinovată” fiind dezvoltarea promptă a cuplului excelent al motoarelor electrice. Iar aici mai trebuie menționat un avantaj al sistemul 4WD de pe Lexus NX 300h. Față de sistemele 4×4 ale concurenței (transmiterea cuplului către a doua punte prin intermediul unui vâscocuplaj și a unor angrenaje cu pierderi prin frecare), al doilea motor electric al SUV-ului japonez pune mult mai repede ”la lucru” roțile spate. Legăturile mecanice între el și motorul termic sunt înlocuite de circuite electrice între motorul electric și baterie. Așa încât, la demarajele și reprizele în forță, al doilea motor electric intervine mult mai rapid decât ar putea să o facă sistemele normale 4×4.

Ceea ce are și alte implicații. În curbele rapide, de exemplu, mașina este păstrată mult mai bine pe traiectorie, dar asta necesită un timp de acomodare. Pentru că intrarea în funcțiune a motorului electric din spate are un efect similar cu al direcției Active Steering de la BMW: pare că mașina virează mai mult decât ai vrea. Roțile spate, devenind motrice în viraje, reduc foarte mult tendința subviratoare a mașinii, deci NX 300h păstrează mai bine traiectoria decât te-ai aștepta. Însă aici intervine o umbră: chiar și în modul Sport+, direcția asistată electric nu e suficient de incisivă pentru gusturile specialiștilor curbelor rapide, așa încât doza de fun e mai redusă. Rămâne, însă, la cote ridicate impresia de siguranță și control, ceea ce vrea, de fapt, toată lumea.

test lexus nx 300h - ecoprofit 210
Lexus NX 300h demonstrează că sistemul său 4×4 bazat pe un motor electric pentru puntea spate chiar are avantaje nebănuite

Apoi al doilea motor electric își mai scoate niște ași din mânecă în situația carosabilului alunecos sau chiar a porțiunilor de noroi. Când roțile față pierd aderența, reacția punții spate este ultra-rapidă și aproape că nu mai e nevoie de un mod ”Lock” pentru a depăși cu brio situațiile alunecoase. Este un avantaj real când carosabilul e ud sau acoperit cu mâzgă ori zăpadă, însă în afara asfaltului se impune în mod clar multă atenție. Lexus NX este, până la urmă, mai mult un SUV de asfalt decât dedicat ieșirilor în offroad sau pe macadam. Garda la sol de 185 mm și extremitățile vulnerabile ale caroseriei impun multă atenție la abordarea obstacolelor, la fel ca în cazul concurenței. Dar, repet, sistemul 4WD este de un real ajutor în situațiile mai ”mocirloase”.

Practic, acesta este viitorul sistemelor de tracțiune 4×4 din domeniul SUV-urilor și crossoverelor: motoarele electrice nelegate mecanic de sistemul principal de propulsie, astfel obținându-se o scădere a masei și o creștere a rapidității în răspuns a celei de-a doua punți, plus o forță mai mare la roată (datorită cuplului mai bun al motorului electric).

test lexus nx 300h - ecoprofit 103
Lexus NX 300h nu oferă un compromis foarte bun între rigiditatea suspensiei și confort. Există, însă, opțiunea suspensiei variabile electronic AVS

Totuși, Lexus NX 300h nu e SUV-ul perfect, deocamdată, deoarece suspensia nu oferă un compromis așa de bun între confort și stabilitate. La trecerea peste denivelări, chiar și mici, caroseria se scutură suficient de mult, iar zgomotele de lucru ale suspensiei sunt evidente. Iar pe macadam trebuie mers încet pentru a evita disconfortul, în condițiile în care rigiditatea se dovedește insuficientă în curbele strânse. Este foarte probabil ca aceste neajunsuri să fie rezolvate de suspensia variabilă electronic AVS, standard pe versiunea F-Sport.

Ca tablou general, Lexus NX 300h mi s-a părut în primul rând confortabil și sigur, după care am apreciat eficiența foarte bună a sistemului hibrid, cu bune performanțe și o rezervă mare de siguranță în caz de aderență precară. Totuși, la capitolul senzații și comportament sportiv NX 300h e depășit de alți concurenți, ceea ce poate părea curios dat fiind aspectul agresiv. Pe de altă parte, amatorii de gadgeturi nu sunt neapărat tentați de senzațiile tari la volan, așa încât compromisul e rezonabil.

Dar să vedem dacă termenul ”rezonabil” se aplică și consumului.

Eficiența în slujba economicității?

Majoritatea SUV-urilor din categoria lui Lexus NX sunt folosite preponderent în oraș. Un mediu propice pentru NX 300h, datorită superiorității clare a propulsiei hibride în fața oricărui motor convențional. Motorul termic nu se oprește doar la stopuri, ci cam în 90% din situațiile în care nu se mai apasă pedala de accelerație. Iar, în oraș, mai ales în aglomerație urbană, accelerația se folosește mai puțin. Ba, mai mult, câtă vreme bateria este suficient de încărcată, la vitezele mici motorul termic nici nu pornește, propulsia fiind asigurată doar de primul motor electric. Cum bateria se încarcă ori de câte ori se frânează sau decelerează, ajungem la concluzia că Lexus NX 300h are nevoie de puțină benzină în mediul urban.

lexus nx 300h test consum - ecoprofit 103
Da, la oră de vârf în aglomerația bucureșteană am obținut fără efort acest consum urban foarte bun

De exemplu, în aglomerație urbană la ore de vârf, NX-ul cu un gabarit de 4,6 metri și o masă de aproape 2 tone m-a gratulat cu numai 6,6 litri/100 km. Adică mai mult cu numai 1,5 litri/100 km față de valoarea oficială în mediu urban, în condițiile în care nu am avut intenția de a merge economic, singura concesie fiind utilizarea modului ECO (acesta taie din putere pentru a privilegia consumul cât mai redus). Mi-e greu să cred că, în aceleași condiții de aglomerație urbană, un SUV similar, cu motor diesel, s-ar putea apropia de un consum așa mic – de fapt, 6,6 litri/100 km e specific mai degrabă unei mașini de oraș diesel, mai ușoară cu peste o jumătate de tonă decât NX 300h.

E adevărat, dacă traficul e mai lejer și viteza medie crește, la fel se va întâmpla și cu valoarea consumului urban. Pentru că acesta e cu atât mai redus cu cât condițiile de trafic avantajează mai mult utilizarea motorului electric. De exemplu, în condiții mai lejere, de weekend, prin București un NX 300h se va apropia de valorile SUV-urilor concurente cu motoare diesel.

test lexus nx 300h flux putere - ecoprofit 101
Când se afișează imaginile astea, cu portocaliu, cel de la volanul lui Lexus NX 300h este mulțumit, deoarece nu consumă nimic, în afară de curent electric

Dar aici mai intervine un aspect: afișarea pe display-ul central a fluxului de putere are efecte și asupra comportamentului la volan. E ca un fel de joc pe calculator, în care te ambiționezi să mergi cât mai mult pe electric (portocaliu) și să decelerezi de câte ori ai ocazia (albastru), iar motorul termic să intre cât mai rar în funcțiune (roșu). Modul ECO ajută destul de puțin, dar e recomandabil în aglomerație și minimizează momentele de funcționare a motorului pe benzină ca generator de curent pentru baterie.

Odată ieșit din mediul urban, sistemul hibrid al lui Lexus NX 300h își cam pierde avantajele în fața motoarelor diesel ale concurenților. Într-un stil extraurban alert, cu viteze medii de 100 km/h și depășiri vioaie, am obținut un consum de peste 9 litri/100 km, cam cu 1,5-2 litri/100 km mai mult decât s-ar întâmpla cu un SUV similar diesel. O parte din vină o poartă motorul termic: având doar 155 CP, face față mai greu în rol și de tracțiune, și de antrenare a motorului electric pentru generarea curentului electric necesar bateriei. Dacă se adoptă un stil mai puțin grăbit, se poate coborî spre 8 litri/100 km, poate chiar 7,5 litri/100 km. Dar cine e dispus să meargă molcom cu un SUV premium de 200 CP?!…

lexus nx 300h test consum - ecoprofit 102
În regim de autostradă, Lexus NX e cam pesimist în privința consumului la viteze mari

În regim de autostradă, cu viteze de 130-140 km/h, consumul e de circa 10 litri/100 km, NX 300h fiind în mod clar dezavantajat față de un SUV diesel la viteze mari și foarte mari. Ba chiar e contraindicată folosirea modului ECO, deoarece sunt afectate performanțele fără a se înregistra un câștig la nivelul consumului.

Cu alte cuvinte, cine va utiliza un astfel de SUV preponderent pentru drumuri lungi, fie pe șosele normale, fie pe autostradă, nu va rămâne încântat de valorile consumului, mai ales în comparație cu SUV-urile similare diesel. Însă pentru o utilizare preponderent urbană și peri-urbană, Lexus NX 300h se dovedește superior rivalilor diesel. Mai ales că sistemul hibrid promite și o fiabilitate mai bună: motoarele electrice sunt simpliste și robuste, bateria are o tehnologie verificată de milioanele de hibride Toyota vândute până acum, iar motorul pe benzină cu ciclu Atkinson are un risc mult mai scăzut de bătăi de cap față de dieselurile moderne, cu sisteme common-rail, turbine complexe și filtre de particule.

Buget și concluzii

Am văzut până acum că Lexus NX 300h oferă un pachet foarte interesant: aspect mult mai modern și agresiv decât concurența, interior cam la aceleași cote de lux și spațiu, performanțe dinamice ajutate de eficiența excelentă a sistemului de propulsie și consum urban imbatabil. Pierde puncte, însă, în ce privește manevrabilitatea și senzațiile sportive (sacrificate pentru o siguranță cât mai bună), precum și la capitolul consum în regim extraurban, mai ales pe autostradă.

Oare politica de prețuri este justificată?

test lexus nx 300h - ecoprofit 105
Lexus NX 300h este cu adevărat un SUV premium de clasă compactă, mai ales prin prisma prețurilor și dotărilor

Prețul de bază, de 43.900 de euro, este valabil pentru varianta cu tracțiune față, în timp ce varianta 4WD plusează cu 1.600 euro, plecând de la 45.500 euro (în echiparea Business, suficient de bogată). Eu unul cred că merită cei 1.600 euro suplimentari pentru al doilea motor electric, deoarece astfel se oferă o siguranță și un control clar superioare versiunii cu tracțiune doar față. Totuși, mi se pare destul de mare diferența de 7.400 euro până la versiunea următoare Executive, care plusează doar cu tapițerie din piele, scaune reglabile electric, acționare electrică pentru hayonul portbagajului sau niște diferențe estetice. A, și încărcător wireless pentru telefon, un gadget inedit, clar, dar nu indispensabil.

Dacă tot există disponibilitate pentru a cheltui mai mult de 50.000 de euro pe un SUV premium compact, recomand direct versiunea F-Sport (de la 56.400 euro), care plusează cu niște caracteristici de design atractive, dar și cu faruri LED, vopsea exterioară regenerabilă și multe alte lucruri care cred că jusitifică cei 10.000 de euro suplimentari față de varianta de bază. Cine vrea maximum, are la dispoziție varianta de echipare de top Luxury, al cărei preț de 65.900 euro este cu 50% mai mare decât cel mai ieftin NX 300h și ajunge la același nivel cu Lexus RX 450h.

Vezi aici mai multe detalii despre prețurile și dotările lui Lexus NX 300h

Prin urmare, Lexus NX 300h este, fără surprize, o mașină destul de scumpă, adică la același nivel cu rivalii săi premium:

  • Audi Q5 2.0 TDI clean diesel quattro S tronic: de la 45.810 euro
  • BMW X3 xDrive20d Steptronic: de la 44.671 euro
  • Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 4×4 aut.: de la 47.219 euro
  • Mercedes-Benz GLK 250 BlueTEC 4MATIC 7G-TRONIC: de la 48.899 euro
  • Volvo XC60 D5 AWD aut.: de la 44.088 euro

Este adevărat că, în acest domeniu, în care clienții dau circa 50.000 de euro sau chiar mai mult pe o astfel de mașină, gusturile și preferințele primează în fața factorilor de ordin pragmatic. Iar, din punctul meu de vedere, Lexus NX 300h are mai multe plusuri decât minusuri comparativ cu acești concurenți. Probabil factorul decisiv în alegerea mașinii va ține pur și simplu de ”îmi place” sau, dimpotrivă, ”nu-mi place”. Restul nu știu cât de mult va mai conta…

test lexus nx 300h - ecoprofit 106
Lexus NX 300h este o propunere viabilă din multe puncte de vedere, având puține misnusuri față de concurența diesel

Cred, totuși, că ar trebui să conteze foarte mult avantajele clare pe care le aduce propulsia hibridă în domeniul reducerii poluării în mediul urban. Fără a face false afirmații despre Lexus NX 300h că ar fi o mașină ”verde” (în cel mai bun caz e o mașină ”semi-verde”), acest model reprezintă un pas înainte în domeniul premium al SUV-urilor compacte. Aștept cât mai curând implementarea următoarei etape intermediare: hibridizarea plug-in. Care deja a fost inaugurată de Mitsubishi Outlander.

REVIEW OVERVIEW
Design general
9
Spațiu interior
9
Post de conducere
8
Comportament rutier
8
Consum și autonomie
8
Buget
8
SHARE