Test Renault Zoe în România: păreri și impresii, sfaturi de cumpărare, plusuri și minusuri

Cum se comportă Renault Zoe în condițiile din România, ce autonomie are în utilizare urbană și extraurbană și, evident, dacă merită cumpărată cea mai accesibilă mașină electrică de la noi - aflați răspunsurile la aceste întrebări din testul Ecoprofit.

test renault zoe oraan - ecoprofit 0
Back
Next

Imagine și aspect exterior

test renault zoe oraan - ecoprofitPrima oară când am luat contactul cu Renault Zoe s-a întâmplat în data de 13.03.2013, cu ocazia testului internațional de la Lisabona. Nefiind fan al numerelor fatidice, cei doi de ”treișpe” nu au avut o influență negativă asupra mea, așa încât pot spune că a fost un fel de love-at-first-sight. Mă rog, mai degrabă dragoste la a doua revedere, pentru că prima dată am admirat un Zoe de serie ”în carne și oase” la Salonul Auto Paris 2012. Unde am avut și ocazia unui interviu cu Beatrice Foucher, șefa programului de mașini electrice Renault în acel moment, care m-a făcut să înțeleg ceva mai multe din filosofia constructorului ținând de mobilitatea electrică.

Iată că, după doi ani, Renault Zoe s-a lansat oficial și pe piața noastră, devenind cea mai accesibilă mașină electrică, în acest moment, din România.

test renault zoe ep1 design imagine interior - ecoprofit 4
Zoe are un statut aspirațional, deoarece este una dintre cele mai populare mașini electrice

Fie vorba între noi, Zoe este o reușită a noului stil Renault, de care se face responsabil Laurens van den Acker, șeful departamentului de design al companiei franțuzești și cel care a cam rupt gura târgului cu al său concept supersport DeZir. Un stil care reușește să distanțeze Zoe de imaginea de producător generalist pe care o are Renault.

Ei bine, factorul imagine este foarte important când vrei să vinzi lucruri care nu sunt ieftine. Oamenii cu bani au și pretenții, chestie pe care o stipulează producătorii premium. Iar cele mai bune exemple din categoria citadinelor sunt Mini și Audi A1, care sunt apreciate pentru că exprimă un mod de viață și le conferă proprietarilor un plus la imaginea sofisticată pe care vor să o afișeze.

Chiar dacă noul Clio are un design mai extravagant și vine cu dotări foarte moderne, el rămâne, în ochii publicului, o mașină care nu poate concura cu un Mini sau un A1. Clio este o mașină de oraș accesibilă, în general cam la jumătate din prețul unui Mini sau Audi A1 cât de cât ehivalent. Deci nu e o chestie aspirațională.

test renault zoe ep1 design imagine interior - ecoprofit 5
Ce e mai ciudat: un ceainic având rol de casă de bilete? Sau faptul că Zoe se poate compara cu modele premium precum Mini sau Audi A1?

Zoe, pe de altă parte, este o mașină electrică. Iar, pentru moment, mașinile electrice reprezintă o puternică modă, intangibilă pentru multă lume, dar pe care mulți ar vrea să o adopte dat fiind caracterul eco extrem de puternic, dar și costurile foarte reduse în utilizare ale propulsiei electrice.

Deci nu ar trebui să ne mire că prețurile lui Zoe rivalizează cu ale lui Mini sau Audi A1, plecând din zona celor 20.000 de euro. Mai ales că Zoe arată mai bine decât modelele germane – sunt sigur că mulți/multe dintre voi veți fi de acord cu mine, deși suntem pe un teritoriu extrem de subiectiv.

Așadar, Renault Zoe exprimă fără probleme o imagine aspirațională, dublată și de o foarte bună popularitate pe piața vehiculelor electrice din Europa. Singura umbră ține de conceptul chiriei pentru baterie, care continuă să nu fie înțeles de public (”cum, dom’le, să cumperi mașina fără baterie?!”), dar voi reveni asupra acestui detaliu.

Design exterior și aspect general

test renault zoe ep1 design imagine interior - ecoprofit 1
Așa arăta primul concept Zoe în 2009

Prima oară, Renault ZOE a fost un concept prezentat la Salonul Auto Frankfurt 2009, arătând ca o broscuță aplatizată și având un stil extravagant de acces în habitaclu. Personal, nu prea mi-a plăcut și nu mi s-a părut că o eventuală variantă de serie ar merita interesul publicului (vedeți aici mai multe imagini).

Un an mai târziu, a apărut conceptul ZOE Preview, o adevărată surpriză din punct de vedere al designului. Dar nu pentru că era o propunere futuristă, ci pentru că acum Zoe era total diferit de primul concept, fiind aplicată rețeta unei citadine mai convenționale, dar foarte, foarte drăguță. Acest ZOE Preview urma să devină modelul de serie Zoe la Salonul Auto Geneva 2012.

test renault zoe ep1 design imagine interior - ecoprofit 2
Zoe acum: citadină simpatică, șic, puțin tupeistă și cu alură dinamică

Pentru o mașină de producție, Zoe este clar unul dintre cele mai atractive modele de clasă mică ale momentului. O mașinuță pur și simplu șic, modernă, cu un anumit tupeu și cu o alură dinamică (în principal datorită disimulării mânerelor portierelor spate). Cum ar veni, o citadină aproape de nota 10 la nivelul aspectului, care pare să ”le facă ochi dulci” mai mult femeilor. Deși nici bărbații nu rămân insensibili când văd ”privirea” oarecum tupeistă (farurile și sigla uriașă sunt direct răspunzătoare pentru acea tușă de tupeu menționată mai înainte) sau profilul tensionat, de mini-hot-hatch.

test renault zoe ep1 design imagine interior - ecoprofit 3
Singurele chestii care nu îmi plac la Zoe: inserțiile albăstrui din faruri și stopuri, respectiv plasticul mânerelor ușilor spate

Personal, nu îi dau nota 10 pentru design din cauza efectului cam ”made in China” al blocurilor optice. Inserțiile albăstrui nu mi se par elegante în realitate, chiar dacă, în poze, îi conferă lui Zoe un ”je ne sais quoi” interesant. Iar mânerele disimulate ale portierelor spate sunt cam mici și dintr-un plastic prea ieftin la atingere. Inițial, pare cool amprenta imprimată în colț, care te face să înțelegi rapid cum se acționează. Dar, sincer, nu prea sunt comod de utilizat.

Este adevărat, totuși, că de altceva nu prea pot să mă leg în privința aspectului exterior. Așa încât decretez că îmi place destul de mult cum arată Zoe. De fapt, mi-e greu să găsesc o altă citadină care să îmi placă mai mult la nivelul aspectului exterior.

Vedem pe următoarea pagină cum se prezintă Renault Zoe la interior

Back
Next
REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
8/10
Design exterior
8/10
Ambianță interioară
8/10
Caracter practic
8/10
Performanțe dinamice
9/10
Manevrabilitate și comportament
8/10
Consum și autonomie
7/10
Raport preț / utilitate
6/10
Raport preț / dotări
8/10
Raport preț / caracter eco
10/10
SHARE