Tirul-troleibuz – ideea care va revoluționa transportul rutier greu?

Cei de la Siemens cred că soluția la scăderea poluării produse de transportul rutier greu ar putea fi tehnologia conductivă. Adică deja banala soluție întâlnită la troleibuze, care este acum testată împreună cu Scania în Suedia.

tir troleibuz camion hibrid electric sosea electrica - ecoprofit 0

Se estimează că, până la jumătatea acestui secol, cererea pentru transportul de mărfuri cu tiruri și camioane va crește substanțial, ceea ce va duce la triplarea emisiilor de CO2 cauzate de transportul rutier greu. Prin urmare, Uniunea Europeană caută soluții pentru scăderea poluării, obiectivul fiind de reducere a emisiilor de CO2 cu 80% până în 2050 în acest sector.

tir troleibuz camion hibrid electric sosea electrica - ecoprofit 2
Camionul-troleibuz poate funcționa fie 100% electric, fie în mod hibrid

Cei de la Siemens au început o colaborare cu Mercedes-Benz încă de anul trecut, transformând o fostă bază militară de lângă Berlin într-un poligon de teste pentru camioane hibride. Ideea de bază este similară celei folosite la troleibuze: o porțiune de 1,5 km a fost transformată în ”șosea electrică”, adică au fost montați stâlpi și cabluri pentru alimentarea motoarelor electrice ale camioanelor de teste.

Camioane care au un sistem hibrid, în care motorul electric are rol de tracțiune, iar motorul diesel are rol de generator (ca în Chevrolet Volt, de exemplu). Când se dorește rulajul strict electric, pentru a nu emite noxe, este pus în funcțiune un pantograf, care se ridică automat și intră în contact cu firele de înaltă tensiune de deasupra. În următorul video găsiți și explicația, alături de ideea inducției:

Mai nou, și Suedia s-a implicat într-un progam pilot similar, transformând un tronson de 2 km de lângă portul Gävle într-o ”șosea electrică” similară celei din Germania, unde Scania testează același sistem cu pantograf pe tirurile sale. Rezultatele sunt promițătoare, o utilizare mixtă strict electric + hibrid-diesel ducând la reducerea consumului și a emisiilor chiar și cu 80-90%. La care se adaugă avantajul eficienției superioare a motorului electric, efectul principal fiind performanțele superioare ale tirurilor.

Marea problemă rămâne, însă, investiția foarte mare pe care ar necesita-o montarea de stâlpi și cabluri de-a lungul șoselelor și autostrăzilor. În cazul troleibuzelor, acestea circulă într-un areal destul de restrâns în mediul urban. Însă infrastructura rutieră extraurbană este mult mai vastă, punând și alte probleme de realizare.

Specialiștii Siemens consideră că, pentru început, realizarea unor astfel de ”șosele electrice” pe centurile de ocolire ale orașelor sau pe traseele foarte scurte între localități ar necesita investiții rezonabile din partea autorităților locale și guvernamentale, date fiind avantajele clare în materie de reducere a poluării. Pe de altă parte, tehnologia bateriilor evoluează galopant, devenind din ce în ce mai atractivă și pentru constructorii de camioane. Și să nu uităm de sectorul transporturilor pe calea ferată, care promite să revină în actualitate. Deci tirurile-troleibuz s-ar putea să nu reprezinte viitorul, totuși.