Topul celor mai ”verzi” companii auto din lume, conform Newsweek

Cotidianul american Newsweek a realizat un TOP 500 al companiilor cele mai prietenoase cu mediul, pe plan mondial. Iar în domeniul auto, ordinea s-ar putea să vă surprindă...

top 500 newsweek 2015 companii auto verzi - ecoprofit 0

În realizarea acestui TOP 500, cei de la Newsweek folosesc o metodologie destul de complicată, analizând performanțele companiilor în funcție de 8 indicatori-cheie, fiecare cu o pondere diferită în nota finală.

Iată, pentru domeniul auto, care sunt cele mai ”verzi” companii, dar și o comparație a principalilor indicatori:

top 500 newsweek 2015 companii auto verzi - ecoprofit 1
CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE

Probabil cel mai ciudat lucru în acest clasament este faptul că Tesla Motors, care produce doar autoturisme electrice, este depășită de marii producători auto convenționali. Principalul motiv îl reprezintă modul complex de calcul al indicatorilor luați în considerare de Newsweek – aflați mai multe informații despre metodologia de calcul.

Fără a încerca să discreditez topul Newsweek, se observă destul de clar accentul pus pe raportul între veniturile companiilor și consumul de energie, emisiile de CO2, poluarea apei sau producerea de deșeuri. Fiecare astfel de raport suferă ulterior diverse împărțiri (discutabile, din punctul meu de vedere), așa încât în final ne depărtăm, de fapt, de imaginea concretă a poluării efective produse.

Practic, în acest top nu contează cât poluează o companie cantitativ, ci mai degrabă cât de eficiente sunt cheltuielile companiei raportat la poluarea produsă. Ceea ce, dintr-o perspectivă ”business as usual” a marilor corporații auto, este perfect normal. Însă, din punct de vedere al impactului direct asupra mediului, consider că acest top nu este neapărat relevant – probabil cea mai bună dovadă o reprezintă indicatorul ”Profit verde”, de departe cele mai bun în cazul Tesla Motors…

Este bine, totuși, că ideea de sustenabilitate începe să fie prioritizată în activitățile și planurile marilor companii. Astfel, nu peste multă vreme se va putea ajunge la un calcul cât mai realist al efectelor nocive pe care industria auto (și nu numai) le are asupra mediului și sănătății societății. Deocamdată, rolul acestui TOP 500 Newsweek este mai important pentru acționarii companiilor, o etichetă cât mai ”verde” dând bine la imagine…