UE declară război motoarelor diesel. Franța ”lovește” prima cu o legislație anti-diesel

În curând, mașinile cu motoare diesel vor deveni mult mai scumpe ca utilizare. Uniunea Europeană a început să facă primii pași în direcția măsurilor anti-diesel, iar Franța este țara care pregătește cea mai drastică legislație. Iată de ce.

anti diesel - ecoprofit 0

Până când nu vom taxa poluarea, nu vom înțelege cât de mult ne costă, de fapt, utilizarea carburanților

Sectorul transporturilor este dominat categoric de motoarele diesel

Jumătate dintre autoturismele înmatriculate anual în Europa sunt cu motoare diesel (în unele țări procentul este chiar de 80%, de exemplu Franța); transportul rutier greu (tir-uri, camioane, utilaje, autobuze și autocare) se bazează aproape exclusiv pe motoarele diesel; același lucru este valabil și pentru transportul feroviar și, mai ales, maritim.

Principalele argumente ale motoarelor diesel țin de prețul ceva mai mic al motorinei față de al benzinei, de emisiile CO2 mai reduse decât ale motoarelor pe benzină cu performanțe similare, dar și de eficiența mai bună a motoarelor diesel (motivul cel mai important pentru care sunt preferate în activitățile de transport greu).

Și atunci, de ce devine dieselul o ”victimă” a Comisiei Europene? Din cauza poluării.

anti diesel - ecoprofit 1Pentru că, de fapt, arderea unui litru de motorină produce emisii nocive mai periculoase pentru sănătate și mediu decât arderea unui litru de benzină. În prim plan sunt particulele și emisiile de NOx, care deja au fost incluse de IARC (International Agency for Research on Cancer) pe lista celor mai periculoase substanțe care pot duce la apariția cancerului la oameni. Iar Agenția Americană de Mediu afirmă că motorina este principala vinovată de producerea ”carbonului negru, care contribuie la încălzirea atmosferei și la topirea gheții arctice.

Mai nou, studii independente au arătat că diesel-urile moderne Euro 6 depășesc nepermis de mult limitele legale de noxe, în principal cele legate de NOx.

Pe de o parte, ICCT (International Council on Clean Transportation) a întreprins un studiu amănunțit, în urma căruia concluzia specialiștilor a fost că emisiile de NOx ale dieselurilor moderne depășesc de 7 ori, în medie, limitele legale în condiții reale de exploatare. Pe de altă parte, cotidianul britanic ”The Sunday Times” a realizat teste cu mai multe modele diesel Euro 6, în unele cazuri fiind obținute valori de aproape 10 ori mai mari decât ar fi trebuit.

anti diesel - ecoprofit 2
Sistemul PEMS analizează real-time emisiile poluante

Între timp, mulți alți specialiști au atras atenția asupra efectelor grave și foarte grave pe care noxele motoarelor diesel le au asupra sănătății umane și ale mediului. Mai ales în condițiile în care vehiculele cu motoare diesel parcurg mult mai mulți kilometri decât cele pe benzină, astfel încât, per ansamblu, emisiile de CO2 ale motoarelor diesel le depășesc pe cele ale motoarelor pe benzină.

anti diesel - ecoprofit 3
15 astfel de vase maritime poluează într-un an cât toate mașinile din lume!

În plus, trebuie reținut că anumitor domenii ale transporturilor, cum este cel maritim, nu le sunt aplicate norme anti-poluare atât de drastice precum domeniului auto. Ceea ce este cu atât mai grav cu cât, recent, au apărut date ale unor studii din industria maritimă, în care se arată că o navă-cargo de categorie mare poate produce, într-un an, o cantitate de emisii de oxizi de sulf cât 50 de milioane de autoturisme!

Ca idee, emisiile de SOx sunt responsabile pentru cancer și probleme de inimă. SUA estimează că, anual, numărul victimelor SOx se ridică la peste 60.000, iar costurile pentru tratarea bolilor cauzate de SOx sunt de peste 330 de miliarde de dolari pe an.

Revenind la domeniul auto, ce se va întâmpla cu dieselul?
anti diesel - ecoprofit 4
Parisul vrea să interzică accesul mașinilor diesel vechi în oraș

În primul rând, Franța a luat o poziție foarte dură în ultima perioadă, guvernul anunțând că va elimina subvențiile pentru dieseluri și va crește taxele pentru motoarele care utilizează motorina. Mai mult, noile dieseluri Euro 6 vor fi excluse din grila de categorisire a mașinilor în funcție de poluare, ceea ce înseamnă că autoritățile locale pot decide interzicerea accesului oricărei mașini diesel în zonele centrale ale localităților. Paris-ul, de exemplu, vrea ca, până în 2020, să adopte o lege prin care să interzică total accesul în oraș al mașinilor diesel produse înainte de 2011 (mașinile diesel care vor avea peste 9 ani vechime).

anti diesel - ecoprofit 5
Mărcile auto germane se bazează în principale pe versiunile diesel

Nici Germania nu stă mai bine, după ce Comisia Europeană a amenințat guvernul federal cu demararea procedurilor de infringement. Motivul: din 2010 până în 2014, emisiile de NOx de pe teritoriul german au depășit cu mult limita de 40 mg/mc, în principal din cauza autovehiculelor cu motoare diesel (care reprezintă 48% din parcul auto al celei mai puternice țări din UE). Printre măsurile propuse de partidele ecologiste din Germania, dar care nu au fost până acum luate în seamă de guvern, se numără restricția accesului mașinilor diesel în centrul orașelor (la fel ca în Franța sau în Londra), limitarea vitezei maxime pe autostrăzi și programe de limitare a traficului greu în zonele cu risc mare de poluare.

Surprinzător sau nu, Germania nu este singura țară cu ”musca pe căciulă”: conform Comisiei Europene, ar putea fi demarate proceduri de infingement, pe motive de poluare prea mare, împotriva altor 17 state europene. Dintre acestea, cele mai importante sunt Marea Britanie, Franța, Italia, Spania sau Portugalia.

anti diesel - ecoprofit 6
Eliminarea subvențiilor și taxe mai mari pentru diesel

Conform multor specialiști, primul pas pe care guvernele ar putea să îl facă, deoarece este cel mai la îndemână, ar fi eliminarea subvențiilor pentru motorină, ceea ce ar duce la creșterea bruscă a prețului la pompă, cel mai probabil peste nivelul benzinei. Este, însă, o decizie delicată, deoarece implicațiile de ordin social și economic ar putea fi foarte drastice. Iar voința politică s-a dovedit până acum destul de slabă pe plan european.

În paralel, principalele state europene lucrează la implementarea unor programe mai ambițioase pentru subvenționarea mașinilor cu propulsie neconvențională (electrice, plug-in hibride și hibride). În Franța, de exemplu, cine renunță la un diesel foarte vechi, de peste 13 ani vechime, beneficiază de un bonus de 10.000 de euro la achiziția unei mașini electrice noi. Iar lista măsurilor care vor afecta mașinile diesel se va îmbogăți cu noi idei.

Ce au de spus producătorii auto despre acest ”război” împotriva dieselului?
anti diesel - ecoprofit 7
Carlos Ghosn: ”tendința anti-diesel este îngrijorătoare”

În Franța, oficialii celor două mari grupuri auto, Renault, respectiv PSA Citroen-Peugeot, sunt extrem de nemulțumiți de planurile guvernului. În anii precedenți, măsurile guvernamentale au favorizat achiziția de mașini diesel, iar constructorii auto au investit extrem de mult în această direcție. Acum, constructorii francezi consideră că li se administrează o lovitură sub centură, urmând a fi extrem de dezavantajați față de rivalii germani, de exemplu.

Carlos Ghosn, care era atât de încrezător în viitorul automobilului electric la lansarea lui Nissan Leaf, consideră acum că guvernul face o mare greșeală, deoarece nu face diferența între dieselurile vechi și poluante, respectiv cele noi, cu o tehnologie modernă și care a necesitat dublarea efortului constructorilor.

anti diesel - ecoprofit 8
Producătorii germani au reușit amânarea targetului de 95g/km până în 2021

De altfel, industria auto este de acord în unanimitate că dieselurile moderne sunt foarte puțin poluante și sunt cheia pentru ca producătorii să reducă emisiile de CO2 cu 20% până în 2020. Din păcate, declarațiile lor se bazează pe valorile teoretice omologate, care a devenit deja foarte clar că sunt manipulate în mod inteligent de producători, ducând la diferențe chiar și de 30% față de realitate, în ce privește consumul și emisiile poluante.

Nu doar atât: după ce Comisia Europeană a reușit cu greu să ajungă la o înțelegere cu producătorii auto pentru instituirea limitei de 95 g/km emisii CO2 în cazul vehiculelor noi vândute începând cu 2021, industria auto se confruntă cu o nouă provocare. Și anume decizia UE de a impune, începând cu 2025, o limită de numai 68 g/km pentru emisiile de CO2, alături de implementarea, până cel târziu la finalul acestui deceniu, a unei noi metodologii de măsurare a consumului și emisiilor de noxe, cu rezultate cât mai apropiate de realitate.

anti diesel - ecoprofit 9
Industria auto va fi forțată să apeleze la propulsia electrică

ACEA (Asociația Producătorilor Auto din Europa) afirmă, însă, că producătorii auto au nevoie de o amânare de cel puțin 5 ani pentru a putea atinge această nouă țintă impusă de autoritățile de la Bruxelles. Este destul de clar că noul target ar însemna direcționarea investițiilor preponderent către propulsia hibridă și electrică, deoarece tehnologia motoarelor convenționale cu ardere internă s-a apropiat foarte mult de limite. Unii dintre producătorii generaliști se tem chiar că vor intra în faliment din cauza costurilor pe care le presupune adaptarea la noile cerințe tehnologice.

Se pare că poziția tranșantă față de diesel se va decide, până la urmă, cu ocazia summit-ului din decembrie de la Paris, pe tema schimbărilor climatice. Față de anii precedenți, factorii de decizie ai lumii par să fie mult mai interesați de părerile experților și oamenilor de știință decât de argumentele părtinitoare (evident) ale celor din industria auto, strâns legați de interesele companiilor petroliere. Un lucru este, însă, destul de sigur: nu mai merită pariat pe diesel, deoarece ne afectează prea mult pentru a mai fi acceptat.

CONSIDERAȚI CORECTĂ DECIZIA DE RENUNȚARE LA MOTOARELE DIESEL?

anti diesel - ecoprofit 10

  • Sebastian Andrei Petre

    de ce nu se impun reguli si producatorilor de motorina? adica sa investeasca in cercetare pentru a produce o motorina mai putin poluanta. industria auto abia isi revine dupa criza pe cand petrolistii nu au simtit criza.

    • Din pacate, nu exista ”motorina mai putin poluanta”. Motoarele cu ardere interna exista pentru a putea fi consumat petrolul, e un adevar greu de digerat, dar asa stau lucrurile dupa un secol in care am devenit pur si simplu dependenti de companiile petroliere.
      Investitiile in perfectionarea tehnologiei motoarelor diesel sunt uriase, de aceea constructorii sunt foarte nervosi din cauza pozitiei dure a UE. Insa tehnologia motoarelor cu ardere interna si-a cam atins limitele si ar trebui sa se cheltuiasca extrem de mult pentru niste efecte modice. Mai degraba ar putea di investiti acesti bani in propulsia alternativa, rezultatele ar fi mult mai bune.
      Sa ne intelegem: criza industriei auto este, de fapt, falsa. Si asta deoarece se pune accentul pe cresterea vanzarilor fara a se lua in seama incapacitatea pietei de a ”inghiti” un numar din ce in ce mai mare de masini. Dovada sta in problemele de supracapacitate de productie pe care multi producatori le au. E o filosofie falimentara, la baza, sa consideri ca economia poate creste la infinit, la fel si vanzarile.
      Una peste alta, s-ar putea ca masurile pe care vrea sa le ia UE sa fie tardive. Deja poluarea (nu doar a domeniului auto, sa nu blamam doar masinile) a atins niste cote alarmante, iar efectele le vom vedea peste un deceniu. Intrarea in vigoare a unor norme mai drastice va dura cam tot atat, deci, intre timp, poluarea va fi si mai mare.
      Nenorocirea este ca noi toti vom plati pentru lacomia marilor corporatii de acum, in principal a celor petroliere, care sustin diversele alte corporatii financiare si industriale, impreuna cu politicienii care le fac jocurile in ce priveste legislatia. Si, cand vom ajunge in lumea Mad Max, toate profiturile facute pana acum vor valora mai putin decat o ceapa degerata…