Vânzările de mașini eco vor crește – o spun toate studiile

Până la începutul lui 2015, pe mapamond circulau în jur de un milion de vehicule electrice și hibride plug-in, cele 100% electrice situându-se în jurul valorii de 500.000 de unități. În condițiile în care parcul auto la nivel mondial este de peste 1 miliard de vehicule, o creștere galopantă a vânzărilor mașinilor cu propulsie neconvențională pare improbabilă – dar asta doar dacă privim lucrurile prin prisma ”business-as-usual”.

Vânzările de vehicule eco în 2015

La nivel mondial, în perioada ianuarie-octombrie 2015 au fost înregistrate vânzări de circa 385.000 de mașini electrice și plug-in hibride, în principal datorită pieței chinezești, unde luna octombrie a contorizat 51.000 de astfel de vehicule noi înmatriculate. O valoare care reprezintă trei sferturi din numărul total de vehicule electrice și hibride plug-in vândute în primele 10 luni ale anului pe plan european (circa 76.000 de unități, din care peste 22.000 doar în Norvegia, care are cel mai favorabil plan fiscal pentru vehiculele cu propulsie neconvențională).

masini electrice hibride plug in - ecoprofit 2
Primele 10 luni din 2015 pe plan mondial: topul celor mai vândute modele eco pe plan mondial, respectiv topul celor mai bine vândute branduri. (Sursa: EV Sales)

Principial, până la finalul lui 2015 am putea asista la depășirea pragului de 500.000 de vehicule electrice și hibride-plug-in pe plan mondial. Ceea ce înseamnă o creștere de 10 ori față de acum cinci ani, când vânzările erau de numai vreo 50.000 de exemplare. Așadar, putem spera că mașinile cu propulsie (încă) neconvențională vor deveni populare în maximum 15-20 de ani, cum am mai arătat într-un alt studiu?

Ce se anunță începând cu 2016?

Compania de consultanță JATO Dynamics a publicat recent un raport intitulat ”De la ficțiune la realitate”, în care analizează piața de vehicule eco de pe mapamond între 2013 și 2015 – deoarece în ultimii ani vorbim de volume mai mari, imaginea de ansamblu nemaifiind influențată radical de creșterile explozive pe perioade lungi (cum este, de exemplu, creșterea de 9.210% înregistrată în Europa între 2010 și 2014…).

Conform JATO Dynamics, în 2014 au fost comercializate circa 280.000 de vehicule eco în lume, ceea ce reprezintă o creștere de 43% față de 2013. În condițiile în care piața de vehicule noi s-a cifrat la circa 72 de milioane de unități pe mapamond, înseamnă că vehiculele eco au ajuns la un procent de aproape 4% din vânzările de mașini noi pe plan mondial.

masini electrice hibride plug in - ecoprofit 5
Conform JATO Dynamics, după 2020 vom vedea o creștere și mai mare a vânzărilor de mașini eco – în principal a celor de tip plug-in hibrid

Ceea ce îi face pe analiștii JATO Dynamics să avanseze, pentru 2016, un număr de circa 700.000 de vehicule eco noi care vor fi vândute în lume – deci o creștere de circa 40% față de 2015. Cele mai importante piețe vor fi China, Uniunea Europeană și SUA, zone unde se estimează creșteri mari ale vânzărilor de mașini eco între 2016 și 2019. Iar, pentru 2025, se estimează că piața de mașini eco ar putea depăși 5,5 milioane de unități la nivel mondial.

În mod interesant, JATO Dynamics pariază pe o evoluție mai rapidă a mașinilor plug-in hibride: între 2016 și 2019, vânzările acestora vor crește cu 195%, urmând a ajunge la circa 3,3 milioane de unități comercializate anual. În schimb, mașinile 100% electrice se consideră că de-abia în 2025 vor ajunge la vânzări de circa 2,2 milioane de unități pe an (de la 350.000 de unități în 2016).

Europa în ultimii 5 ani

masini electrice hibride plug in - ecoprofit 1
Obiectivul grupului celor mai mari piețe pentru mașini electrice: vânzări de 20 de milioane de astfel de vehicule în următorii 5 ani

În studiul ”Global EV Outlook”, publicat în 2013 de IEA (Agenția Internațională a Energiei), specialiștii afirmau că, pentru a nu depăși cu mai mult de 2 grade Celsius creșterea temperaturii globale, 75% din parcul auto global va trebui să fie format din vehicule electrice (fie 100% electrice sau plug-in hibride ori cu propulsie bazată pe hidrogen).

Iar primul pas înseamnă ca, până în 2020, numărul vehiculelor electrice să ajungă la 20 de milioane. Adică 2% din totalul vehiculelor de pe mapamond. Sau, privind dintr-o altă perspectivă, de 13 ori mai multe mașini electrice și plug-in hibride față de câte circulă acum în lume. Mulți, probabil vor spune că e un obiectiv ”ambițios spre imposibil” – dar, din nou, asta este o gândire ”business as usual”.

Un foarte recent studiu al Centrului de Cercetare pentru Energie și Transport, din cadrul Comisiei Europene, se concentrează asupra pieței europene de mașini eco (mașini 100% electrice, mașini electrice având sisteme range-extender, mașini plug-in hibride și mașini cu propulsie fuel-cell pe hidrogen). Conform statisticilor, vânzările de astfel de vehicule în Europa au crescut de la 760 de unități în 2010 la peste 70.000 în 2014 – deci de aproape 100 de ori în doar 5 ani!

masini electrice hibride plug in - ecoprofit 3
Evoluția înregistrărilor mașinilor 100% electrice și a celor plug-in hibride în UE, între 2010 și 2014. În fiecare coloană, vânzările sunt departajate (pe nuanțe de culori) între diversele modele de pe piață în anul respectiv. Cu roșu sunt indicate modelele de serie redusă/pre-producție.

Este adevărat, printre motive se numără și faptul că oferta s-a îmbogățit: de la doar 3 astfel de modele în 2010 la aproape 30 de modele în 2014. Plus faptul că producția de astfel de modele pe plan european a crescut semnificativ, astfel că procentul de mașini eco ”Made in EU” a crescut de la 30% în 2011 la 65% în 2014.

Pentru statistică, iată cum pot fi împărțite cele aproape 154.000 de vehicule eco înmatriculate între 2010 și 2014:

  • 82.230 au fost mașini 100% electrice
  • 50.869 au fost mașini plug-in hibride (cu motoare pe benzină)
  • 12.613 au fost mașini plug-in hibride (cu motoare diesel)
  • 3.818 au fost mașini electrice având sistem range-extender
  • 103 au fost mașini cu propulsie fuel-cell (cu hidrogen)
masini electrice hibride plug in - ecoprofit 4
Modelele de serie mare, înmatriculate în Europa între 2010 și 2014 (top vânzări anuale). Cu litere italic: modele electrice sau plug-in hibride, derivate din modele cu motoare convenționale

Conform specialiștilor UE, cea mai mare barieră la achiziția unei mașini eco rămâne prețul ridicat de achiziție (care va mai scădea, odată cu evoluțiile bateriilor). De asemenea, momentan, piața de vehicule eco din UE rămâne dependentă de politicile fiscale ale guvernelor. Deci este vulnerabilă la orice eliminare sau micșorare a subvențiilor și facilităților pentru clienții de astfel de vehicule.

2030: scenarii optimiste și pesimiste în UE

În 2012 a fost demarat programul european SCelecTRA, prin care se dorea analizarea politicilor de sprijin a mobilității electrice, dar și impactul acestora asupra mediului și asupra economiei, per ansamblu. Acum, în 2015, a venit rândul concluziilor, pe baza acestora specialiștii SCelecTRA oferind și o perspectivă a pieței de vehicule eco în 2030 în UE.

masini electrice hibride plug in - ecoprofit 6
Într-un scenariu optimist, piața de vehicule electrice și plug-in hibride ar putea ajunge la 14% din piața auto totală pe plan european, în 2030. Cele mai importante piețe vor fi Germania (34% din piața auto va consta din vehicule electrice și plug-in hibride), Spania (32%), Marea Britanie (28%), Italia (27%) și Franța (26%). În mod interesant, peste 15 ani în România ar trebui să circule peste 180.000 de mașini eco – o valoare incredibilă, dacă ne gândim la câte circulă acum

Conform specialiștilor SCelecTRA, principalul factor care ar contribui la popularizarea mașinilor electrice și plug-in hibride în Europa ține de punerea la punct cât mai rapid a unei infrastructuri de puncte și stații de alimentare – fără de care se consideră că evoluția pieței de vehicule eco nu este posibilă.

masini electrice hibride plug in - ecoprofit 7
Într-un scenariu pesimist, cele mai importante piețe auto europene vor înregistra în 2030 procente mai reduse cu 10% față de scenariul optimist. Însă, chiar și în scenariul pesimist, reducerea poluării din transporturi se va situa undeva la 30%, ceea ce e un rezultat foarte bun

După care guvernele ar trebui să pună un accent mult mai mare pe programele de tip ”RABLA”, asociate cu subvenții mai mari pentru mașinile eco, dar și cu taxarea mai drastică a mașinilor poluante (adică a celor cu motoare cu ardere internă). Fără acești piloni fiscali, piața de mașini eco va evolua mult mai lent, afectând în mod direct obiectivele ținând de reducerea poluării.

În același timp, studiul SCelecTRA mai arată că scăderea poluării datorată înlocuirii mașinilor convenționale cu mașini electrice și hibride plug-in va contracara fără probleme ușoara creștere a poluării pentru producerea energiei electrice necesare alimentării bateriilor. Oricum, până în 2030 este de așteptat ca și procentul energiilor regenerabile în mixul general de producere a energiei să fie mult mai mare.

CONCLUZIE

Deocamdată, pare că vorbim de estimări prea optimiste privind vânzările de mașini eco, acestea fiind considerate încă prea scumpe și cu autonomii prea reduse. Dar să nu uităm că, între timp, a mai intervenit scandalul ”Dieselgate”, iar la COP21 Paris 2015 sunt de așteptat măsuri anti-poluare fără precedent. Ceea ce, pe lângă sprijinirea transportului eco, ar putea duce și la eliminarea subvențiilor pentru combustibilii fosili – un lucru care ar putea schimba total peisajul auto în următorii ani.

Rămâne de remarcat faptul că diversele studii privind vânzările de mașini eco pe viitor arată toate un trend mai mult sau mai puțin ascedendent. Deocamdată, mașinile convenționale rămân dominante, dar asta pentru că piața auto este deformată de lipsa unei taxări drastice a poluării pe care o produc acestea. Odată ce poluarea nu va mai fi sprijinită chiar prin legislație, piața se va echilibra, iar mașinile eco vor deveni, în mod clar, mult mai atractive. Să nu uităm, totuși, că în peisaj mai intervin și alte variabile, cum ar fi mașinile autonome sau sistemele de tip car-sharing. Deci ne așteaptă schimbări majore la finalul acestui deceniu.