Vânzările de mașini electrice și plug-in hibrid în primele 6 luni din 2015

2015 se pare că este un an foarte bun pentru vânzările de mașini electrice și plug-in hibride, în primul rând în Europa. Iată ce ne spun datele statistice.

vanzari masini electrice hibride plug-in 6 luni 2015 - ecoprofit 0

Piața auto europeană a înregistrat o creștere simțitoare în prima jumătate a lui 2015, volumul total de vehicule ajungând la 7,2 milioane de unități, ceea ce înseamnă o creștere de 8,2% față de aceeași perioadă a anului 2014.

”Felia” mașinilor eco (electrice și plug-in hibrid) este de 1,1%, numărul total de astfel de modele vândute în perioada ianuarie-iunie 2015 ajungând la aproape 79.000 de unități. Puține, într-adevăr, dar atenție, vorbim de o creștere de 76% față de prima jumătate a anului precedent. Asta în timp ce, în primele 6 luni ale lui 2013, în Europa s-au vândut doar 20.000 de mașini electrice și plug-in hibride (deci de 4 ori mai puține decât acum!).

Acum, însă, e cazul să facem o diferențiere între mașinile cu propulsie 100% electrică, respectiv cele plug-in hibride, care beneficiază și de motor cu ardere internă (fie doar ca generator, fie și pentru propulsie). Ceea ce înseamnă că avem două topuri ale vânzărilor pentru primele 6 luni ale lui 2015:

Vânzări mașini electrice (ian.-iun. 2015)

  1. Nissan Leaf: 8.633 (+21%)
  2. Renault Zoe: 8.479 (+131%)
  3. Tesla Model S: 7.382 (+38%)
  4. Volkswagen e-Golf: 5.632 (+1.541%)
  5. BMW i3: 4.738 (-0,5%)
  6. Nissan e-NV200: 1.614 (+1.367%)
  7. Renault Kangoo Z.E.: 1.611 (-20%)
  8. Volkswagen e-Up!: 1.595 (-54%)
  9. KIA Soul EV: 1.294 (-)
  10. Mercedes-Benz Electric Drive: 1.146 (-)
  11. Renault Twizy: 1.138 (+6,7%)
  12. Smart ForTwo ED: 1.132 (+0,5%)
  13. Peugeot iOn: 571 (+87%)
  14. Bolloré Blue Car: 477 (-10%)
  15. Citroen C-Zero: 428 (-6,3%)
  16. Mitsubishi i-MiEV: 404 (+8,6%)
  17. Peugeot Partner EV: 156 (-10%)

TOTAL mașini electrice: 46.654 unități

Alianța Renault-Nissan conduce ”ostilitățile”, confirmând faptul că este liderul pieței de mașini electrice. Totuși, chiar dacă vânzările lui Zoe au crescut foarte mult față de anul trecut, iar Leaf continuă să fie cea mai bine vândută mașină electrică, trebuie remarcat rezultatul limuzinei de lux electrice Tesla Model S.

Deși are un preț de bază mai mare decât al lui Leaf și Zoe la un loc, Tesla Model S este foarte aproape de primele două poziții în materie de volume de vânzări, fiind cu doar puțin peste 1.000 de unități sub nivelul lui Leaf, respectiv Zoe. Asta în condițiile în care creșterea vânzărilor pentru Model S este mai rapidă decât a compactului Leaf.

Evoluția procentuală spectaculoasă a lui e-Golf este explicată pur și simplu de lansarea târzie pe piață în 2014 (spre finalul primei jumătăți a anului), compacta germană promițând deja o ”bătălie” interesantă cu principalul rival Nissan Leaf. Între timp, însă, una dintre victime este chiar micul e-Up!, ale cărui vânzări au scăzut curios de mult.

Și BMW i3 este pe minus față de 2014, dar vorbim de o scădere insignifiantă, justificată și de faptul că modelul german vizează o clientelă destul de extravagantă. Totuși, este de reținut faptul că cifrele de vânzări din cazul lui i3 cumulează varianta strict electrică și pe cea cu sistem range-extender (i3 REX). Ceea ce înseamnă că varianta 100% electrică, mai puțin populară decât REX, s-a vândut în circa 2.000 de exemplare.

Vânzări mașini hibride plug-in (ian.-iun. 2015)

  1. Mitsubishi Outlander PHEV: 13.712 (+51%)
  2. Volkswagen Golf GTE: 6.604 (-)
  3. Audi A3 e-Tron: 4.554 (-)
  4. Volvo V60 Plug-in: 2.402 (-26%)
  5. Porsche Cayenne E-Hybrid: 1.486 (-)
  6. BMW i8: 1.116 (+1.760%)
  7. Mercedes-Benz C 350 e: 760 (-)
  8. Porsche Panamera E-Hybrid: 324 (+32%)
  9. Toyota Prius Plug-in: 318 (-30%)
  10. Mercedes-Benz S 500 e: 308 (-)
  11. Ford C-Max Energi: 224 (-)
  12. Opel Ampera: 150 (-56%)

TOTAL mașini hibride plug-in: 31.734 unități

SUV-ul japonez Outlander PHEV rămâne și în 2015 cea mai populară mașină din Europa cu propulsie hibridă plug-in, grație în special vânzărilor din Norvegia și Olanda. O dovadă că propulsia hibridă plug-in pare optimă pentru clienții de mașini eco este și startul foarte bun al lui Golf GTE.

Compacta germană s-a vândut mai bine cu 1.000 de unități față de fratele electric e-Golf. Mai mult, dacă luăm în considerare și vărul premium Audi A3 e-Tron, rezultă că tehnologia hibridă plug-in a grupului VAG a depășit 11.000 de vehicule vândute în primele 6 luni din 2015. Iar, odată cu lansarea lui Passat GTE, cel mai probabil pe finalul lui 2015 Mitsubishi va pierde poziția de lider în favoarea ”armatei” de hibride plug-in VAG.

Cei de la Volvo nu se bucură de același succes, modelul lor plug-in hibrid, cu motor diesel, înregistrând o scădere nu tocmai mică. Trend descendent înregistrat și în cazurile variantei plug-in a cunoscutei Toyota Prius, respectiv a lui Opel Ampera, cele două modele contorizând volume de-a dreptul insignifiante.

În schimb, modelele luxoase propuse de Porsche, BMW sau Mercedes-Benz au o evoluție destul de bună: SUV-ul Cayenne este de peste 10 ori mai popular decât berlina Panamera, în timp ce berlina de clasă medie C 350 e are vânzări duble față de limuzina S 500 e.

O situație ciudată se remarcă în cazul lui BMW i8, care, deși a înregistrat un volum de vânzări rezonabil în prima jumătate din 2015, nu a reușit să performeze în iunie, care reprezintă luna cu vânzările cele mai scăzute din cariera de 10 luni a modelului. Una dintre explicații este chiar rivalitatea cu Tesla Model S, care oferă performanțe mai bune și un spirit practic superior în condiții de preț mai scăzut.

Concluzie

Per ansamblu, 60% dintre mașinile eco vândute pe plan european în primele 6 luni ale lui 2015 au propulsie 100% electrică, dar este de așteptat ca, până la finalul anului, situația să se echilibreze sau chiar să devină favorabilă celor cu propulsie hibridă plug-in.

Lucru care trebuie analizat cu atenție, deoarece, pentru a putea reduce poluarea, este de preferat ca mașinile plug-in hibride să ”muște” din felia mașinilor convenționale, nu din a celor electrice. Evoluția rapidă a propulsiei hibride plug-in se datorează în principal rezolvării problemelor de autonomie, care încă reprezintă un impediment major în achiziția mașinilor electrice.

Însă adevărul este că, deși mașinile plug-in hibride oferă posibilitatea de a parcurge câteva zeci de kilometri în regim strict electric, marea majoritate a proprietarilor utilizează aceste mașini ca niște hibride obișnuite, deci gradul lor de poluare rămâne clar mai mare decât al mașinilor electrice.

Încă un lucru: în prima jumătate a lui 2015, Europa rămâne, de departe, cea mai mare piață pentru mașinile eco. În SUA s-au comercializat, în aceeași perioadă, doar 53.000 de vehicule electrice și plug-in hibride, iar în China, care are cel mai ambițios program în acest sens, doar 44.000.