Visio.M este mașina electrică germană a poporului. Și nu e făcută de VW

Visio.M a demarat în 2011 ca un proiect al Univesității Tehnice din Munchen, finanțat și sprijinit chiar de guvernul german, la care au contribuit și specialiști care lucrează pentru mari constructori auto, de la BMW și Daimler până la Continental sau Siemens. Iar acum rezultatul (aproape) final a fost prezentat publicului la eCarTec 2014, în toamna acestui an.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 2

Visio.M nu e o copie nereușită după BMW i3 nici vreo jucărie imaginată de niște studenți pasionați. E o mașină eletrică adevărată, gândită și construită în Germania de companii și specialiști germani. Vorbim de un proiect finanțat chiar de Ministerul German al Educației și Cercetării, care a investit 7,1 milioane de euro în Visio.M. Mașină care, din păcate, nu va fi produsă în serie mare prea curând, ci se dorește mai mult un exemplu dat industriei auto, din categoria ”se poate”.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 1
Visio.M e ”production ready” din punct de vedere tehnologic. Însă capitolul preț rezonabil de fabricație e încă departe de a fi rezolvat…

Adică se poate construi o mașină electrică adaptată nevoilor urbane, cu un bun comportament rutier, cu un grad de siguranță ridicat și cu un preț comparabil cu al unei mașini similare, dar cu motor termic – totuși, factorul preț va depinde de modul în care se vor găsi soluții fezabile de a transpune în producția de serie mare ideile care stau la baza lui Visio.M. Care, chiar dacă nu pare, e o adevărată vitrină tehnologică.

Gabarit dedicat traficului urban

Visio.M are dimensiuni specifice actualei clase mini: lungime de 3,6 metri, lățime de 1,55 metri și înălțime de 1,3 metri. Adică putem plasa această mașină între un Mitsubishi i-MiEV și un BMW i3, ca gabarit, cu mențiunea că Visio.M e mai scund. Ceea ce se traduce într-un coeficient aerodinamic mai bun, de 0,24, adică la nivelul unei Tesla Model S. E adevărat, fiind o mașină mică, suprafața frontală e de numai 1,69 metri pătrați, iar pneurile cu rezistență redusă la rulare au tipodimensiunea de 115/70 R 16 (sunt mai înguste decât la Twizy!).

Păcat că Visio.M e o mașină cu doar 2 locuri, precum un smart ForTwo – care, însă, e mai scurt cu un metru, fiind mult mai avantajat în trafic urban. Pe de altă parte, Visio.M își ia revanșa la capitolul masă proprie, cântărind aproape jumătate dintr-un smart ForTwo Electric Drive. Și asta datorită utilizării în mod inteligent a materialelor ușoare, precum fibra de carbon sau policarbonatul.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 7
Visio.M e o mașină foarte ușoară și cu o bună aerodinamică, de aceea oferă o bună autonomie pentru mediul urban

Masa proprie totală a lui Visio.M se cifrează la numai 535 kg (la nivelul unui Renault Twizy, care e cvadriciclu). Acest lucru este posibil datorită utilizării aluminiului pentru panourile exterioare ale caroseriei, folosirii policarbonatului pentru suprafața vitrată în loc de sticlă, în timp ce celula de rezistență pentru șofer și pasager are o structură monococă realizată din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon, soluție folosită și de BMW i3). De asemenea, componentele trenului de rulare, ale direcției și sistemului de frânare au fost optimizate, folosind materiale mult mai ușoare.

Inedite și sistemele de siguranță activă și pasică de care beneficiază Visio.M, chiar dacă habitaclul pare foarte simplist. Mașina este monitorizată permanent de un sistem de senzori cu radar, la 360 de grade, pentru detectarea situațiilor în care accidentul nu poate fi evitat.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 9
La nivelul securității, Visio.M folosește în mod inedit airbaguri… exterioare

O mare noutate este instalarea unor airbaguri exterioare, în portiere și în spoilerele față și spate, care se umflă chiar înaintea impactului iminent, contribuind la absorbția suplimentară a energiei de impact. În plus, la impactul lateral, scaunele sunt mutate spre mijlocul mașinii, chiar înaintea impactului, pentru a-i feri cât mai mult pe pasageri, iar, pentru a evita contactul dintre șofer și pasager, între aceștia e prevăzut un airbag special. Suntem curioși dacă aceste soluții inedite vor fi adoptate curând și de marii constructori auto.

În ce privește nivelul de confort, aproape toate comenzile lui Visio.M se accesează prin intermediul displayului central, care beneficiază și de un sprijin inteligent gândit pentru mână. Mai interesant decât modul de control (de tip ”swipe”) este software-ul folosit, de tip open-source, așa încât viitorii utilizatori vor avea foarte multă libertate pentru particularizarea modului de a interacționa cu sistemul multimedia, sistemul de navigație și cel de aer condiționat.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 5
Păcat că Visio.M oferă doar două locuri. Pe de altă parte, vine cu soluții foarte inteligente din punct de vedere al interfeței om-mașină, precum și la capitolul siguranță

În ultimul caz, se remarcă renunțarea la agentul refrigerant utilizat în mod uzual la mașinile actuale. Visio.M beneficiază de un convertor electro-termic, care stochează căldura recuperată din funcționarea mașinii, iar pe timp de iarnă se poate utiliza un sistem alimentat cu bioetanol, pentru minimizarea emisiilor nocive. Confortul termic al șoferului și pasagerului e asigurat și de integrarea în scaune a unor așa-numite elemente Peltier, în fapt canalizații mici prin care aerul rece sau cald răcește/încălzește direct corpul.

Performanțe și autonomie rezonabile

Visio.M e echipat cu un motor electric destul de modest, de numai 15 kW – în teorie, acest lucru înseamnă o putere de numai 20 CP, însă, în practică, datorită eficienței mult mai bune decât a unui motor termic și a cuplului motor disponibil încă de la pornire, Visio.M promite celui de la volan senzații ca într-o mașină de oraș cu motor cel puțin dublu ca putere. Oricum, pentru traficul urban nu performanțele dinamice sunt prioritare, așa încât viteza maximă de 120 km/h pe care o poate atinge mașina e considerată arhisuficientă.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 3
Visio.M promite în teorie circa 160 km. În realitate probabil va fi foarte aproae de 150 km datorită soluțiilor eficiente de care beneficiază

Pachetul de baterii litiu-ion de 13,5 kWh e plasat în spatele scaunelor, într-o poziție sigură, cântărind doar 85 kg – un mare câștig dacă ne gândim că autonomia maximă teoretică se cifrează la 160 km, similar cu mașinile electrice de oraș actuale. În plus, timpul de încărcare de la o priză normală de 230 V este de 3-4 ore, adică jumătate din timpul necesar majorității mașinilor electrice aflate acum pe piață.

Unul dintre secretele bunei autonomii ține și de diferențialul torque-vectoring, prin care puterea motorului electric e trimisă la roți mult mai eficient, dar, în același timp, și recuperarea energiei la decelerare e îmbunătățită. Practic, în viraje raportul de transmitere a puterii înclină balanța spre roata din exteriorul virajului, fără a consuma curent suplimentar. Tot în viraje, dar când se decelerează, recuperarea energiei la frânare este optimizată, mai ales în cazul roții din interiorul virajului. Practic, noul sistemul torque-vectoring împușcă doi iepuri: se îmbunătățește și manevrabilitatea în viraje, dar se și recuperează mai multă energie, ceea ce crește autonomia mașinii.

Visio.M masini electrice germania - ecoprofit 8
Diferențialul torque-vectoring împușcă doi iepuri: asigură optimizarea recuperării energiei la decelerare, dar și îmbunătățește manevrabilitatea în viraje

De altfel, încă de acum doi ani Visio.M a demonstrat un foarte bun comportament la manevrele bruște, electronica și concepția șasiului asigurând control și aderență la cote ridicate de siguranță, după cum se poate vedea și în video-ul următor:

Este foarte clar că Germania are un obiectiv ambițios ținând de mobilitatea verde și de folosirea energiilor regenerabile. Însă, în ce privește proiectul Visio.M, e mai puțin clar când se va concretiza într-o ofertă abordabilă pentru marele public. Din păcate, nu poate fi trecută cu vederea lipsa unor estimări mai clare privind plaja de prețuri și costurile la care trebuie să se aștepte cei interesați, mai ales că Visio.M nu e cea mai practică mașină electrică de până acum. Din fericire, Visio.M ne demonstrează că există soluții tehnice mai bune și că sunt fezabile pentru utilizarea de către marii constructori auto. Care ar trebui să nu mai tergiverseze trecerea la automobilul electric 100%.