Volkswagen Passat GTE versus rivalii cu propulsie plug-in hibridă

La un an de la prezentarea oficială, VW Passat GTE debarcă pe principalele piețe auto din Europa. Însă cum se prezintă varianta plug-in hibrid a Mașinii Anului 2015 în fața rivalilor: este o ofertă mai bună sau nu? Aflați în comparația următoare.

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 0000

La Salonul Auto Paris 2014, constructorul german a prezentat publicului cea mai economică variantă a modelului său de clasă medie: Volkswagen Passat GTE, atât în variantă sedan, cât și în variantă break Variant. Începând cu această vară, noul VW Passat GTE poate fi comandat și în Europa, iar în România va debuta în toamnă, urmând a afla prețurile sale în momentul lansării pe piața noastră.

Așa că acum ne vom limita a face o comparație cu principalii săi rivali care pot fi achiziționați în Germania. Pentru aceasta, voi apela la două comparații: una pentru varianta sedan, cealaltă pentru varianta break.

VW Passat GTE Sedan vs. rivalii

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 0
CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE

În ce privește varianta sedan Passat GTE, lucrurile sunt simple: rivalii direcți Ford Mondeo și Opel Insignia nu propun sisteme de propulsie plug-in hibrid, iar dintre rivalii premium deocamdată doar Mercedes-Benz C-Class are o versiune cu tehnologie similară, ”ascunsă” sub indicativul C 350 e.

Ford propune o versiune Mondeo Hybrid, dar bateria nu poate fi alimentată de la o sursă externă, deci mașina nu asigură o autonomie în regim strict electric de câteva zeci de kilometri, ca și propulsia plug-in hibridă de pe Passat GTE. În schimb, Mondeo Hybrid are un preț de pornire cu 10.000 de euro mai scăzut decât Passat GTE – dar, cu siguranță, un Passat TDI le va surâde mai mult celor interesați.

În rest, pe piață mai există câteva modele hibride non-plug-in, cum ar fi Infiniti Q50 Hybrid (52.750 euro), KIA Optima Hybrid (38.490 euro) sau Lexus IS 300h (37.750 euro). Dar este greu de crezut că un client care este tentat de un Passat se va îndrepta spre aceste hibride, când reputația ”Passat TDI” este atât de mare.

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 101
Mercedes-Benz C 350 e – mai scump și mai performant decât Passat GTE

Revenind la rivalii berlinei Passat GTE, modelul Mercedes-Benz este mai scump cu peste 6.000 de euro, lucru normal dacă ne gândim că este o mașină premium. De asemenea, C 350 e este mai performant și promite un dinamism superior. Totuși, din punct de vedere pragmatic, Passat-ul oferă un portbagaj mai mare, o autonomie mai bună în regim strict electric și un raport mai bun preț/echipare (în condițiile în care nu sunt diferențe semnificative în privința multitudinii de gadgeturi pe care le oferă cele două modele).

Prin urmare, Passat GTE are o poziție de invidiat în segmentul său, dar nu e cazul să se culce pe lauri. Și asta deoarece mai există două modele care pot deveni tentante pentru publicul țintă al lui Passat GTE: Opel Ampera și Toyota Prius Plug-in.

Din punct de vedere dimensional, Ampera și Prius Plug-in par, mai degrabă, concurente cu VW Jetta, dar, sincer, cine pune accent atât de mare pe spațiu probabil se va îndrepta spre Passat Variant. Deocamdată, Ampera și Prius Plug-in sunt alternative foarte pertinente, mai ales că au și prețuri clar mai mici.

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 102
Dacă spațiul mai mic nu e o problemă, Ampera poate fi o alternativă mai interesantă decât Passat GTE

Ampera este cu aproape 6.000 de euro mai ieftin decât Passat GTE, dar oferă o autonomie în regim electric superioară, iar performanțele sunt mai bune decât lasă să se înțeleagă cifrele de pe hârtie – în principal datorită faptului că propulsia este asigurată de mult mai eficientul motor electric. Ampera este penalizată mai mult de spațiul interior mai redus și de concepția ceva mai veche, neavând dotări așa de moderne precum Passat GTE.

vw-passat-gte-vs-plug-in-hibrid-ecoprofit
Prius Plug-in este mai ieftină cu 7.650 euro decât Passat GTE

Prius Plug-in presupune o economie de aproape 8.000 de euro față de Passat GTE, dar autonomia în regim electric este aproape la jumătate din cea a berlinei germane. Totodată, performanțele dinamice ale japonezei sunt destul de slabe, principalul argument, pe lângă preț, ținând mai mult de reputația de fiabilitate și de imaginea deja mitică a numelui ”Prius”.

Așadar, berlina Volkswagen Passat GTE are cele mai mari șanse, în acest moment, să-i atragă pe cei care vor o mașină de categorie medie, cu imagine eco, dar care nu au scăpat de temerile ”range anxiety”. Să vedem ce se întâmplă în cazul variantei break.

VW Passat GTE Variant vs. rivalii

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 2
CLICK PE TABEL PENTRU MĂRIRE
vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 201
Și în cazul versiunilor break, C 350 e este mai puțin tentant decât Passat GTE, din punct de vedere pragmatic

Din nou, principalul rival direct pentru Passat GTE Variant este modelul german premium Mercedes-Benz C-Class, cu varianta C 350 e T-Modell.

Se repetă aceleași observații din cazul rivalității versiunilor sedan: Passat-ul este mai spațios, are o autonomie în regim electric mai bună și este mai ieftin cu vreo 7.000 de euro. De asemenea, este mai puțin performant decât C 350 e, dar acesta este deja un criteriu mai puțin important la o mașină eco.

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 202
Volvo V60 Twin Engine este mult mai scump decât Passat GTE, dar are ”tracțiune integrală”

Foarte interesant este al doilea rival direct al lui Passat GTE Variant: Volvo V60 Twin Engine răspunde cu o autonomie în regim electric la fel de bună și cu un consum mediu similar. În plus, break-ul Volvo este mai performant și are avantajul tracțiunii pe toate roțile – deoarece motorul electric pune în funcțiune roțile punții spate, în timp ce Passat este fidel principiului ”totul față”.

Din păcate pentru modelul suedez, Passat își ia din plin revanța în domeniul spațiului interior, dar, mai ales, al prețurilor: hibridul plug-in german este cu peste 10.000 de euro mai ieftin! Este adevărat, Volvo V60 Twin Engine e oferit cu o echipare foarte bogată, pentru pretențioși, dar, chiar și așa, Passat oferă un mai bun raport preț/echipare.

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 203
Outlander PHEV este un rival neașteptat pentru Passat GTE Variant

Ei bine, deși este clar că Volkswagen Passat GTE Variant face parte din clasa medie, există șanse destul de mari ca potențialii clienți să fie atrași de un model din categoria… SUV-urilor. Mai exact, cunoscutul Mitsubishi Outlander PHEV, una dintre cele mai populare mașini plug-in hibride ale momentului. Pe lângă că oferă capacități de trecere superioare, SUV-ul japonez mai are un argument forte: prețul cu peste 5.000 de euro mai mic.

Este adevărat, Outlander-ul este mai lent decât Passat-ul Variant și are un portbagaj ceva mai puțin spațios, iar echiparea nu se ridică la pretențiile modelului german. Însă, din punct de vedere pragmatic, SUV-ul plug-in hibrid devine mai tentant, în principal datorită predilecției în creștere a publicului pentru segmentul SUV/crossover.

Concluzie

Noul Volkswagen Passat GTE se dovedește o mutare inspirată din partea producătorului german, aterizând într-o nișă extrem de puțin populată. Față de rivalii prezentați mai sus, Passat GTE are foarte multe argumente și promite să devină rapid liderul în nișa sa, a modelelor plug-in hibride de clasă medie. Doar confruntarea inedită cu Outlander PHEV nu înclină sorții în favoarea breakului german.

vw passat gte vs plug in hibrid - ecoprofit 301
Indicativul GTE nu riscă să-i fure popularitatea cunoscutului TDI…

Totuși, realist vorbind, vânzările lui Passat GTE este de așteptat să fie insignifiante față de ale versiunilor diesel. Cea mai economă dintre acestea, Passat 1.6 TDI BlueMotion, anunță un consum mediu teoretic de numai 3,7 litri/100 km și emisii de CO2 de numai 95 g/km. Totul la un preț cu aproape 15.000 de euro mai mic.

Iar pentru doar 1.000 de euro mai puțin, pretențioșii pot alege cea mai potentă versiune diesel Passat 2.0 TDI SCR 4MOTION. Care, într-adevăr, are un consum mai mare și nu oferă posibilitatea de a rula fără emisii zero. Dar, din punct de vedere psihologic, le dă multora impresia că primesc mai mult decât de la un Passat GTE…

Cu alte cuvinte, deși pentru Volkswagen reprezintă un pas destul de important, pentru piața auto generală noul Passat GTE nu înseamnă o inovație atât de importantă. În teorie, da, este mai puțin poluant. În practică, însă, depinde de cât de mult își vor da interesul clienții să îl utilizeze cât mai eficient. Iar acest lucru este valabil și pentru rivalii lui VW Passat GTE.

CE NOTĂ ÎI DAȚI NOULUI VW PASSAT GTE?