VW vs. Nissan – cine va oferi autonomie 100% electrică mai mare?

Cea de-a doua jumătate a acestui deceniu începe să se anunțe foarte interesantă pentru fanii mașinilor electrice. Doi giganți ai industriei auto se vor ”duela” în materie de mașini electrice: e-Golf vs. Leaf. Care va fi mai bun oare?

vw e-golf nissan leaf masini electrice autonomie - ecoprofit 0

Începând cu 2017, Tesla Model III ”amenință” lumea auto că va deveni cea mai populară mașină electrică. Dar nici alți producători auto, implicați deja în propulsia electrică, nu stau degeaba. Nissan și Volkswagen promit că-i vor face zile grele lui Elon Musk.

Nissan Leaf

vw e-golf nissan leaf masini electrice autonomie - ecoprofit 1
Nissan Leaf – baterie de 30 kWh, autonomie maximă peste 200 km

Nissan Leaf este cea mai vândută mașină electrică la ora actuală, iar acest lucru înseamnă că trebuie să-și păstreze avansul față de concurență. Prin urmare, în toamna acestui an, Leaf va fi disponibil și cu o variantă având o baterie mai mare, de 30 kWh, față de 24 kWh. Cel mai probabil, bateria de acum va rămâne în ofertă ca o versiune cu un preț mai accesibil.

Noua baterie de 30 kWh va aduce și o îmbunătățire a autonomiei de circa 30%, deci distanța maximă teoretică între două încărcări va ajunge de la 84 mile la 110 mile, conform normelor americane EPA. Dacă luăm în considerare normele europene NEDC, autonomia lui Leaf va crește de la 199 km la maximum 250 km. Deci un progres suficient de bun pentru lumea mașinilor electrice mai abordabile.

vw e-golf nissan leaf masini electrice autonomie - ecoprofit 2
Viitorul Nissan Leaf promite dublarea autonomiei maxime

Totuși, la o recentă întrunire a acționarilor, Carlos Ghosn a vrut să sublinieze că viitoarea generație Nissan Leaf va revoluționa domeniul, deoarece va utiliza o nouă tehnologie pentru baterii, cu o densitate energetică superioară. Zvonurile vorbesc despre o autonomie maximă de circa 300 de mile EPA sau 500 km NEDC, valori deja impresionante pentru o mașină de clasă compactă.

Aceste valori, însă, nu au fost confirmate, deocamdată, așa încât este foarte probabil ca viitoarea generație Leaf, prevăzută a fi lansată pe piață în 2017, să propună mai multe tipuri de baterii – așa cum mașinile convenționale sunt oferite cu mai multe motorizări. Dată fiind noua tehnologie a bateriilor, este de așteptat ca un Leaf de bază să ofere cel puțin 120-150 de mile autonomie cu ”un plin”.

Volkswagen Golf

vw e-golf nissan leaf masini electrice autonomie - ecoprofit 3
VW e-Golf are o autonomie maximă de 190 km

Poate că Nissan Leaf este cea mai vândută mașină electrică din lume. Însă Volkswagen va ajunge în curând cel mai mare constructor auto din lume, iar asta înseamnă că vizează poziția de lider și în domeniul mașinilor electrice. Unde, momentan, are două oferte: micul e-up! și compactul e-Golf.

Ei bine, unii poate știți deja că Volkswagen a decis să investească într-un start-up american, denumit QuantumScape, care promite o ”super-baterie” cu o densitate de 3 ori mai mare decât a bateriilor actuale litiu-ion. Dacă un e-Golf oferă acum o autonomie maximă de 190 km, noua tehnologie i-ar putea conferi viitorului Golf electric o autonomie de peste 500 km. Când s-ar putea întâmpla asta, nu știm.

vw e-golf nissan leaf masini electrice autonomie - ecoprofit 4
Viitorul e-Golf ar putea avea autonomie de 600-700 km

Din nou, detalii despre tehnologie nu avem, dar unele surse afirmă că americanii ar fi făcut progrese în domeniul bateriilor litiu-aer – al căror principal avantaj îl reprezintă gabaritul mult mai mic. De asemenea, vorbim de baterii solide, mult mai stabile chimic decât bateriile cu electrolit lichid, care necesită controlul temperaturii de funcționare și prezintă riscul apariției incendiului.

Board-ul VAG trebuie să ia o decizie chiar în luna iulie privitor la investiția în acest start-up. Dar, conform boss-ului Martin Winterkorn, rezultatele cercetărilor de până acum sunt foarte promițătoare. Deci este de așteptat ca Volkswagen să se implice și mai mult, mai ales dacă ne gândim la potențialul tehnologiei, care ar urma să fie utilizată de toate brandurile grupului, atât pentru modele 100% electrice, dar și pentru modele plug-in hybrid.

Așadar, 2017 este anul în care se vor lansa noile Tesla Model III și Nissan Leaf. Tot atunci este foarte probabil ca e-Golf să beneficieze de un upgrade al bateriei (care să-i confere o autonomie de 250-300 km), ca pas intermediar până la noua tehnologie ce va fi introdusă spre finalul deceniului. Important este că asistăm la o evoluție foarte rapidă a tehnologiei, dar și la o concurență acerbă, care ar putea contribui la popularizarea mai rapidă a mașinilor electrice. Al căror potențial încă este subestimat de mulți din domeniul auto, din păcate.