ZF Smart Urban Vehicle – super-citadina pe care o parchezi cu… smartphone-ul

Ideea de mașină care se parchează singură cât mai ușor este dusă un pas înainte de compania germană ZF, printr-un proiect foarte interesant: Smart Urban Vehicle virează incredibil de mult și poate fi parcată automat, chiar și prin intermediul smartwatch-ului. Și nu doar atât.

Automobilul de față nu trebuie confundat cu unul realizat de producătorul auto Smart – mașina de oraș realizată de ZF este bazată pe un Suzuki Splash, care a primit numeroase modificări de ordin tehnic pentru a deveni un fel de super-citadină electrică, având veleități de acrobat în ce privește parcarea în locurile înguste.

zf smart urban vehicle masini electrice parcare automata - ecoprofit 102
ZF Smart Urban Vehicle are un unghi de bracare a roților de 75 de grade

Cea mai importantă inovație a ZF Smart Urban Vehicle ține de posibilitatea de a braca roțile față până la un unghi de 75 de grade. Fără a da detalii despre sistemul inovator utilizat, proiectanții afirmă că diametrul de bracaj al mașinii este de numai 7 metri, iar manevrabilitatea în spații restrânse este mult mai bună decât a mașinilor convenționale. Practic, mașina poate face o întoarcere la 180 de grade pe un drum normal, cu două benzi.

Evident, pentru că suntem în era IT, ZF Smart Urban Vehicle beneficiază de un sistem de asistență la parcare pentru șofer. Mașina este înconjurată de 12 senzori cu ultrasunete și doi senzori în infraroșu, sistemul identificând un loc de parcare, după care calculează traiectoria optimă pentru a introduce automat mașina în locul liber, fie că vorbim de parcarea laterală, fie de cea cu spatele.

zf smart urban vehicle masini electrice parcare automata - ecoprofit 105
Șoferul poate controla parcarea mașinii din afara ei, cu un smartphone sau un smartwatch

Însă nu doar atât: mașina se poate parca și semi-autonom, după ce șoferul a părăsit-o. Acesta trebuie doar să controleze principalele funcții ale sistemului de parcare prin intermediul smartphone-ului sau al smartwatch-ului, fără a fi necesară prezența sa în spatele volanului.

Ceea ce înseamnă că mașina poate fi parcată în spații foarte înguste, deoarece nu mai e nevoie de spațiul suplimentar pentru deschiderea portierelor. Practic, în opinia celor de la ZF acest sistem ar trebui să se generalizeze cât mai repede, pentru că, astfel, s-ar obține economii de spațiu importante în parkingurile din orașele aglomerate.

ZF Smart Urban Vehicle beneficiază de propulsie 100% electrică, dar plasarea componentelor nu este convențională. Motorul electric este situat în spate, nu în compartimentul din față – ceea ce a permis, de altfel, realizarea sistemului de bracare la 75 de grade a roților față.

zf smart urban vehicle masini electrice parcare automata - ecoprofit 109
Puntea spate eTB conține și motoarele electrice

Propulsia se realizează prin intermediul punții spate eTB (electric Twist Beam), care conține două motoare electrice foarte compacte. Fiecare pune în mișcare roata corespondentă, iar în viraje viteza de rotație este diferită, mimând comportamentul unui diferențial, dar ajutând și la înscrierea mai sigură pe traiectorie în curbe.

Aceste motoare contribuie și la decelerarea mașinii, eficientizând sistemul de frânare. Astfel, sistemul este mult mai compact și mai simplist decât cel convențional mecanic, întâlnit la mașinile cu tracțiune spate. De asemenea, poate fi o soluție mult mai convenabilă pentru mașinile cu tracțiune integrală, eliminând necesitatea cardanului și având timpi de reacție mai rapizi.

Puterea combinată a celor două motoare nu este deloc mică: fiecare dezvoltă câte 40 kW, ceea ce înseamnă o putere cumulată de 80 kW (circa 109 CP). Mai mult, cuplul maxim atinge valoarea impresionantă de 1.400 Nm, iar viteza maximă a mașinii este de 150 km/h. Autonomia lui ZF Smart Urban Vehicle nu a fost comunicată, deoarece mașina poate fi echipată cu multe tipuri de baterii.

zf smart urban vehicle masini electrice parcare automata - ecoprofit 110
Informațiile despre un traseu sunt stocate în cloud, pentru a fi parcurs mai eficient data următoare

Specialiștii ZF au dezvoltat suplimentar un nou sistem PreVision Cloud Assist, menit a îmbunătăți eficiența și comportamentul mașinii. PreVision stochează în cloud informații despre traseu, iar, când se merge pe aceeași rută, calculează viteza optimă în funcție de mai mulți factori, de la aglomerație până la vreme. În plus, dictează abordarea mult mai eficientă a curbelor, pentru a menaja sistemele mașinii (intră cu viteză redusă, nu utilizează frânele, etc).

Volanul beneficiază de un sistem de detectare a mâinilor (o serie de senzori capacitivi plasați pe toată circumferința volanului), putând identifica momentele în care este cazul să fie activate sistemele de siguranță independent de șofer. Iar în partea superioară a volanului există un display OLED pe care sunt afișate informații ținând de siguranța activă.

Fără a fi o propunere revoluționară, ZF Smart Urban Vehicle aduce niște idei foarte bune în materie de eficientizare a transportului și mobilității urbane. Modul de propulsie compact și eficient, unghiul mare de bracare a roților sau sistemul PreVision ar putea ajunge în producția mașinilor de serie mai repede decât am crede, datorită avantajelor mari pe care le au.