Zotye Cloud 100: o nouă mașină electrică low-cost Made in China

Titlul de ”Mașina electrică pentru popor” merge în China, unde cei de la Zotye au lansat pe final de 2014 o ofertă de-a dreptul de nerefuzat, care, după aplicarea bonusurilor guvernamentale generoase, ajunge la un preț-bombă. Care face de râs și un Logan...

Zotye Cloud 100 masini electrice China - ecoprofit 105

Zotye este o companie auto tânără, înființată acum mai puțin de 10 ani, în 2005. În 2011, chinezii au lansat pe piața auto din China prima lor mașină electrică, Zotye M300 EV (bazată pe Fiat Multipla), urmată de Zotye 5008 EV, un crossover care a fost vândut chiar și în Germania în 2012.

Deși aceste două modele electrice au contorizat vânzări de numai câteva sute de exemplare, destinate firmelor și autorităților locale, oficialii Zotye și-au propus obiective îndrăznețe: să se adreseze publicului larg, cu o mașină electrică într-adevăr accesibilă. Iar pentru acest deziderat au ales, ca bază, un model Suzuki Alto, pe care l-au dotat cu o tehnologie de propulsie electrică 100%, care, atenție, utilizează același tip de baterii litiu-ion ca și… Tesla.

Zotye Cloud 100 masini electrice China - ecoprofit 101
Suzuki Alto capătă valențe de mașinuță lifestyle și renunță la micul motor pe benzină pentru un sistem modest de propulsie electrică 100%

Zotye Cloud 100 este perfect adaptată pentru o familie tânără, care-și petrece majoritatea timpului în mediul urban. Vorbim de o mașină de categorie mini (cu o lungime de numai 3,56 metri), dar cu patru portiere, un portbagaj modic și spațiu pentru 5 persoane. Surprinde masa foarte scăzută pentru o mașină electrică (doar 968 kg), însă performanțele au fost sacrificate: viteza maximă se cifrează la doar 85 km/h, motorul electric afișând 18 kW (circa 25 CP) și un cuplu maxim de 120 Nm.

Pe de altă parte, autonomia maximă teoretică de 150 km este foarte atractivă, Zotye 100 Cloud anunțând un consum mediu de 10 kWh/100 km, deci un cost foarte mic de utilizare. Timpul de încărcare de la o priză normală de 220 V variază între 6 și 8 ore, normal, însă încărcarea rapidă, de la o sursă de 380 V, durează doar o oră pentru un ”plin” de 80%, ceea ce asigură un parcurs de 100 km, mai mult decât suficient pentru majoritatea deplasărilor din orașe sau zonele limitrofe.

Zotye Cloud 100 masini electrice China - ecoprofit 201
Amatorii de gadgeturi sunt răsfățați de Zotye 100 Cloud. Însă cei care preferă siguranța cât mai bună trebuie să-și pună pofta în cui…

Din punct de vedere al echipării, Zotye 100 Cloud stă foarte bine la capitolul gadgeturi, oferind standard un sistem multimedia Android Auto, cu un display generos de 7 inch și GPS, WiFi sau Bluetooth. Din meniu fac parte și aerul condiționat sau geamurile electrice. Însă, din punct de vedere al siguranței, lucrurile stau extrem de prost, dacă ne gândim la standardele impuse de Euro NCAP – Zotye 100 Cloud nu beneficiază de niciun fel de airbag și nici de ABS.

Zotye este primul constructor chinez cu trei modele electrice 100% în gamă. Acum mizăm pe producția de masă (Su Jin He, CEO Zotye)

Compromis făcut de dragul unui preț cât mai accesibil, care se cifrează, la ieșirea de pe poarta uzinei, la 159.800 yuan, echivalentul a peste 20.000 de euro – un preț mai redus decât al mașinilor electrice actuale cu baterii litiu-ion, dar nepotrivit pentru sintagma ”low-cost”. Iată, însă, că lucrurile se schimbă datorită bonusurilor guvernamentale foarte avantajoase în China, care fac prețul lui Zotye 100 Cloud să scadă… de patru ori!

Zotye Cloud 100 masini electrice China - ecoprofit 106
Programul de bonificații pentru mașinile electrice avantajează extrem de mult modelul Zotye 100 Cloud. Care ajunge la un preț de dumping!

Adică mașina ajunge să coste 48.900 yuan, ceea ce reprezintă doar vreo 6.400 euro. Dacă se mai ia în considerare și bonusul suplimentar acordat în zona Shanghai, mașina costă doar 5.800 de euro, iar tăblița de înmatriculare este gratis (înmatricularea mașinilor în capitala chineză face, momentan, obiectul unei loterii în cazul mașinilor convenționale). Mai mult, companiile care vor cumpăra flote de astfel de mașini vor beneficia de subvenții suplimentare din partea guvernului, ceea ce va duce prețul lui Zotye 100 Cloud mai aproape de bariera de 5.000 de euro.

5.800 de euro și 150 km autonomie – aproape că merită sacrificată siguranța pentru aceste valori!


De reținut că, nu demult, concurentul Lifan a lansat o mașină electrică foarte ieftină, modelul 320e, pentru un preț ceva mai mic de 50.000 yuan, ceea ce se traduce în circa 5.600 euro. Însă, în acest caz, vorbim de baterii pe plumb și un motor electric provenind de la… o mașinuță de golf, adică o tehnologie mult inferioară celei oferite de Zotye 100 Cloud. Așa încât nu ne miră planurile oficialilor Zotye: construirea a 8.000 de exemplare până la finalul lui 2014 și o cadență de minimum 30.000 de mașini în 2015. Plus vânzarea mașinii și prin intermediul platformelor online, nu doar prin dealeri.

Din punctul de vedere al marilor constructori auto tradiționali, Zotye 100 Cloud are multe minusuri, în primul rând ținând de securitate. Dar chinezii demonstrează că se mișcă foarte rapid, iar guvernul Chinei chiar a pus pe roți un sistem de bonificație pentru mobilitatea verde care chiar funcționează. Prin urmare, poate ar trebui luat exemplu cât mai repede de la Zotye 100 Cloud, care, la ora actuală, merită cu prisosință titulatura de mașină electrică low-cost.

  • Mi-a mai trecut ideea asta prin cap de mai multe ori, dar o data si o data, tot trebuie sa o spun. Poate fi si o tema de gandire cu bataie in mai multe directii. Bun. Si acum sa incep. Apreciez dezvoltarea tehnologica. Apreciez masinile electrice si cele hibride. Presupunand ca maine ma decid sa cumpar una, ajung la problema alimentarii la priza pentru reincarcare. Locuiesc la bloc, cu loc de parcare platit. Nu am geam spre locul de parcare. Cum alimentez masina? Nu am solutii tehnice de a duce un cablu peste noapte de la apartament pana la masina. O varianta ar fi sa tragem din scara pana la parcare retea de alimentare pentru acele locuri de parcare unde ar parca masinile electrice. Dar cine sa o faca? Cei care au locuit vreodata la bloc, stiu ce inseamna sa te intelegi cu vecinii. Primaria are in mod sigur alte prioritati. Din punct de vedere al actelor, daca mergi la “Electrica” cu o asemenea problema ,aia o sa faca infarct. Dupa aia faci tu cand vezi ce conditii iti impun. Mai mult, cum facem cu plata curentului folosit la reincarcare? Sa trecem la pasul nr. 2. La serviciu, nu am loc de parcare in curte. Parchez in strada. Unde evident nu am posibilitatea sa pun stecherul in priza. Posibilitati tehnice de a monta prize pe strada pentru reincarcare si mai mici decat la bloc. Pasul 3. Dupa ce ies de la serviciu, caut o parcare subterana la un mall, ma targuiesc cu paznicii sa las si eu masina la incarcat si pierd 3-4-5 ore prin mall pana se incarca masina? In concluzie, daca stai la bloc si nu ai parcare subterana, uita de masina electrica sau hibrida. Posibilitati teoretice de dezvoltare a unei/unor retele pentru reincarcare, sunt multe dar in practica acestea se reduc drastic. Vine vreo primarie cu un program surpriza? Sau vreuna din multele firme de constructii care acum nu mai au obiectul muncii?

    • Sorry, dar reducem totul la absurd in felul asta. Pentru ca tu practic te raportezi strict la situatia de acum si parca ai cere ca peste noapte sa se rezolve problemele de infrastructura pentru alimentarea masinilor electrice. Tot ce ai spus este adevarat. Dar exista un mare “DAR”.

    • Mai intai, ai nevoie de o masina electrica, esti eligibil pentru asa ceva? Daca nu, atunci nu are rost sa iti faci probleme, este? A fi eligibil, a avea cu adevarat nevoie de o masina electrica presupune a avea o alta conceptie despre mobilitate, dar si sa ai niste minime conditii cerute de tehnologia actuala.
      Pentru moment, e destul de clar ca majoritatea oamenilor care isi permit o masina electrica (si nu ma refer doar la buget) sunt cei care locuiesc la casa sau stau intr-un bloc mai civilizat, cu parcare proprie, unde se pot instala usor sisteme de alimentare.
      Hai mai intai sa-i convingem pe oamenii astia ca poate sunt eligibili pentru masini electrice si dupa aia vedem ce facem noi, astia care stam la bloc si ne parcam masinile pe unde putem prin jur, ca intr-un sfert de secol nu a avut niciun primar interesul sa rezolve problema parcarilor locuitorilor

      • Ai dreptate 100% si tu. Nici nu ma asteptam sa vina cineva sa-mi traga priza in parcare. Era o constatare si in acelasi timp o “tema de gandire cu bataie in mai multe directii” (ma citez pe mine, ce grozav sunt ) Adica poate dau idei unor administratii locale, unor dezvoltatori imobiliari sau unor intreprinzatori. Primariile ar putea incepe sa asigure in parcarile publice macar cateva sisteme de alimentare cu energie electrica. In blocurile de locuinte cu parcari subterane, problema este usor de rezolvat. Pentru viitoarele spatii de locuit, dezvoltatorii ar putea sa prevada din start surse de alimentare. Proprietarii multimii de mall-uri existente deja in tara ar putea incepe sa amenajeze si ei (in parcarile de la subsol macar) locuri de parcare pentru masini electrice. Firmele de constructii ar putea sa-si includa in oferta si lucrari de instalare sisteme de alimentare pentru masinile electrice. Altfel spus, il ducem pe Mohamed la munte, dar in acelasi timp, sa incercam sa miscam si muntele spre Mohamed. Scurtam distanta si implicit timpul in care cererea sa se intalneasca cu oferta. La capitolul velo, treaba functioneaza. A crescut numarul de magazine de biciclete, s-au facut in multe locuri rastele pentru biciclete si piste pentru biciclisti, s-au infiintat centre de inchiriat biciclete, etc… In domeniul masinilor electrice, de ce nu ar functiona?

        • Primii pasi se fac, dar foarte timid. Nu am timp sa ma ocup, din pacate, de acest subiect sensibil, dar sunt firme care se gandesc la viitor – de exemplu ICPE din Bucuresti are un proiect de statii de alimentare – dar pentru implementarea lor trebuie un parteneriat cu fonduri europene, cu implicarea guvernului, cu implicarea primariei… Din pacate, eu cred ca depind mult lucrurile astea si de schimbarea mentalitatii la nivelul politicienilor, ca astia dau tonul lucrurilor rele sau bune in administratie Deocamdata, suntem intr-un cerc vicios: daca nu se cumpara masini electrice, nu e vointa economica pentru a se investi in infrastructura de alimentare. Deci revin la ce ziceam: mai intai sa-i convingem pe cei care isi permit sa aleaga o masina electrica in detrimentul unui suv de neam prost…